کاهش تعداد تراکنش‌های انجام شده روی پایانه‌های شعب به میزان ۲۳ درصد در کل شبکه بانکی و ۳۲ درصد در بانک‌های ملی و صادرات در یک سال منتهی به آبان ۸۹ گویای کاهش مراجعات مردم به شعب بانک‌ها به میزان حداقل ۲۰ درصد است. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تعداد تراکنش‌های انجام شده به وسیله تجهیزات الکترونیک بانکی (خودپرداز، پایانه فروشگاهی و پایانه شعب) در آبان‌ماه گذشته بالغ بر ۲۱۳ میلیون و ۳۱۹ هزار تراکنش بود که از این میزان ۱۵۳ میلیون و ۴۹۹ هزار تراکنش از طریق خودپردازها، ۴۷میلیون و ۳۸۳ هزار تراکنش توسط پایانه فروشگاهی و ۱۲ میلیون و ۴۳۸ هزار تراکنش نیز به وسیله پایانه شعب انجام شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در مجموع تراکنش‌های انجام شده در آبان‌ماه ۸۹ در مقایسه با آبان ماه سال قبل ۷۴ درصد رشد دیده می‌شود که این میزان رشد حاصل افزایش ۴۸ درصدی تراکنش‌های شبکه خودپرداز، ۱۵۲ درصدی تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی و کاهش ۲۳ درصدی تراکنش‌های پایانه‌های شعب است.

این گزارش حاکی است در آبان‌ماه سال جاری تعداد تراکنش انجام شده به وسیله خودپرداز ۱۵۳ میلیون و ۴۹۹ هزار بار و در ماه مشابه سال قبل ۷/۱۰۳ میلیون تراکنش بوده که در نتیجه این شاخص طی یک سال منتهی به آبان ۴۸ درصد رشد نشان می‌دهد. در بخش پایانه‌های فروشگاهی نیز مجموع تراکنش‌های انجام شده در آبان‌ماه سال جاری بالغ بر ۴/۴۷ میلیون تراکنش و در ماه مشابه سال قبل ۸/۱۸ میلیون تراکنش بوده که در نتیجه این شاخص طی یک سال منتهی به آبان ۱۵۲ درصد رشد کرده است.

بر این اساس، مجموع تراکنش‌های انجام شده توسط سه ابزار پایانه‌های فروشگاهی خودپرداز و پین پد در آبان ماه به استناد ارقام بانک مرکزی حدود ۱۲۵ میلیون تراکنش بوده است. در عین حال ارقام نشان می‌دهند که در آبان‌ماه ۶۵ درصد تراکنش‌های انجام شده روی خودپرداز به وسیله خودپردازهای این دو بانک و ۳۲ درصد تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاه نیز توسط پایانه‌های این دو بانک انجام شده است. در همین حال حدود ۵۹ درصد تراکنش‌های شبکه بانکی در این دو بانک انجام می‌شود.

کاهش مراجعه مردم به شعب

در همین حال یکی از نکات قابل توجه در تحلیل ارقام بالا آن است که کاهش تعداد تراکنش‌های انجام شده روی پایانه‌های شعب به میزان ۲۳ درصد در کل شبکه بانکی و ۳۲ درصد در بانک‌های ملی و صادرات طی یک سال منتهی به آبان ۸۹ نشان‌دهنده کاهش مراجعات مردم به شعب بانک‌ها به میزان حداقل ۲۰ درصد است. به عبارت دیگر بر اساس ارقام بالا، طی یک سال اخیر مردم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر به شعب بانک‌ها مراجعه و امور بانکی خود را از طریق خودپرداز و پایانه فروشگاهی انجام داده‌اند.