ایران رتبه 20 جهان از نظر حجم ذخایر ارزی

پایگاه خبری گلف اکونومیست در گزارشی از وضعیت ذخایر ارزی کشورهای مختلف جهان اعلام کرد ایران با ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی بالاتر از انگلیس، هلند و کانادا در رتبه ۲۰ جهان قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف اکونومیست، سیاست‌های پولی که از سوی کشورهای مختلف جهان اتخاذ می‌شود، معمولا طوری تنظیم می‌شود که رشد و رونق اقتصادی با ثبات و پایدار را تضمین کند.

این سیاست‌ها معمولا اهدافی مثل نرخ بیکاری پایین و تثبیت قیمت‌ها را دنبال می‌کنند. سیاست‌های انبساطی پولی معمولا با افزایش عرضه پول و کاهش نرخ بهره بانکی همراه است و سیاست‌های انقباضی نیز با کاهش عرضه پول و افزایش نرخ بهره بانکی دنبال می‌شود. سیاست‌های انبساطی پولی معمولا با هدف مقابله با بیکاری اتخاذ می‌شود و مهمترین شاخصه آن کاهش نرخ بهره بانکی است. سیاست‌های انقباضی نیز معمولا با افزایش نرخ بهره بانکی و با هدف کاهش نرخ تورم اتخاذ می‌شود.

بر اساس این گزارش سیاست‌های پولی معمولا باید با سیاست‌های مالی دولت هماهنگ باشد و سیاست‌های مالیاتی و هزینه‌های دولتی باید با سیاست‌های پولی بانک مرکزی هماهنگ و همراه باشد. سیاست‌های پولی می‌تواند به طور همزمان بر نرخ تورم بیکاری، نرخ بهره و حتی نرخ ارز موثر باشد.

ابزارهای پولی متفاوتی برای دستیابی به اهداف اقتصادی وجود دارد. معمولا در کلیه کشورها بانک مرکزی مسوول نظارت و اعمال سیاست‌های پولی است. کنترل نرخ تورم و نرخ ارز از مهمترین وظایف بانک مرکزی است. تعیین ترکیب ذخایر ارزی هر کشور نیز از مهمترین وظایف و مسوولیت‌های بانک مرکزی است. بانک‌های مرکزی جهان معمولا ذخایر خارجی خود را به صورت دلار و سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی نگه می‌دارند. ژاپن، چین، تایوان، هنگ‌کنگ، هند و کره دارای ذخایر ارزی بالایی هستند. بخشی از ذخایر ارزی کشورهای مختلف برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی و جبران کسری تراز تجاری استفاده می‌شود. مهمترین بخش از ذخایر ارزی کشورها را سپرده‌های کوتاه مدت ارزی تشکیل می‌دهد.

این گزارش در ادامه نوشته است؛ میزان ذخایر ارزی چین بیش از ۲۶۴۸ میلیارد دلار است که بالاترین رقم در بین کشورهای جهان به شمار می‌رود. پس از آن ژاپن در رتبه دوم قرار دارد. میزان ذخایر ارزی ژاپن به بیش از ۱۰۵۰ میلیارد دلار رسیده است. ذخایر ارزی روسیه نیز به عنوان کشور سوم جهان از نظر حجم ذخایر ارزی خود ۵۰۱ میلیارد دلار اعلام شده است.

بر اساس این گزارش ایران نیز در رتبه ۲۰ قرار گرفته و حجم ذخایر ارزی این کشور بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. آمریکا که بزرگترین قدرت اقتصادی جهان محسوب می‌شود فقط ۱۳۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و در رتبه ۱۷ قرار گرفته است.

رتبه چهارم جهان از نظر حجم ذخایر ارزی به عربستان اختصاص داده شده است. حجم ذخایر این کشور بالغ بر ۴۱۰ میلیارد دلار اعلام شده است. کشورهای تایوان با ۳۸۰ میلیارد دلار، هند با ۲۹۵میلیارد دلار، کره جنوبی با ۲۹۳ میلیارد دلار، برزیل با ۲۸۷ میلیارد دلار، هنگ کنگ با ۲۶۶ میلیارد دلار و سوئیس با ۲۴۹ میلیارد دلار نیز به ترتیب در رتبه‌های پنجم تا دهم قرار گرفته‌اند.

کشورهای سنگاپور، آلمان، تایلند، فرانسه، الجزایر، ایتالیا، آمریکا، مکزیک، مالزی و ایران نیز در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

انگلیس با ۹۷ میلیارد دلار ذخیره ارزی یک پله پایین‌تر از ایران قرار گرفته است. کشورهای دانمارک، کانادا، نروژ، سوئد و هلند نیز از جمله کشورهای صنعتی هستند که ذخایر ارزی کمتری از ایران دارند.