رییس کل بیمه مرکزی از استقرار نظام نظارت مالی با روشی جدید خبر داد. جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اگر در شرایط فعلی، شرکت‌های بیمه‌ای به سوی خطر بروند، به هیات‌مدیره و سهامداران آنها تذکرات لازم داده می‌شود. وی افزود: حساب‌های شرکت‌های بیمه‌ای در اختیار بیمه مرکزی است و محاسبات تحلیلی مختلف از این حساب‌ها انجام می‌گیرد.

رییس کل بیمه مرکزی درباره وعده بیمه مرکزی مبنی بر استقرار نظام نظارت مالی در سه ماهه پایانی سال جاری نیز گفت: اکنون هم نظارت مالی وجود دارد و گزارشات مالی شرکت‌های بیمه ای ارزیابی می‌شود، اما هنوز بحث توانگری مالی جا نیفتاده است.

وی گفت: در صنعت بیمه ایران بحث توانگری مالی حساب و کتاب خاصی نداشته است، اما بیمه مرکزی اقداماتی را به صورت سالانه برای افزایش ظرفیت بیمه‌ها، محاسبه و مدیریت ریسک انجام می‌دهد و گزارشات مشخص و کتبی شرکت‌ها را در این زمینه تدوین می‌نماید.

فرشباف از پیاده سازی متد جدید نظام نظارت مالی خبر داد و افزود: مطالعه و بررسی ما برای عملیاتی کردن این طرح باید متناسب با بازار داخلی کشور باشد.

وی ادامه داد: هر چیزی که در خارج از کشور است دلیل بر این نیست که خیلی خوب است و در داخل کشور ما موثر واقع می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: باید پژوهش‌های کاربردی برای بومی‌سازی مبحث توانگری مالی انجام گیرد و تا ترویج آن در صنعت بیمه صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: باید حساب‌ها و ثبت آنها متناسب با درخواست‌های موجود برای توانگری مالی، در تمامی شرکت‌های بیمه‌ای به اجرا گذاشته شود و اطلاعات بر مبنای آن ارزیابی شود تا حاشیه توانگری مالی شرکت‌ها برآورد گردد.

رییس کل بیمه مرکزی از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مطالعاتی در این زمینه خبر داد و گفت: دو پروژه تحقیقاتی انجام گرفته و در حال رسیدن به مراحل نهایی است.

وی متذکر شد: پس از این قبیل اقدامات باید به بررسی امکان عملیاتی کردن آن در صنعت بیمه بپردازیم، حساب و کتاب‌های شرکت‌های بیمه نیز باید براساس این دانش تنظیم شود و پس از آن تجزیه و تحلیل صورت گیرد تا اجرایی گردد.

به گفته وی؛ اروپا پیشرفته‌ترین و باسابقه‌ترین صنعت بیمه در دنیا است اما تنها ۱۰ سال از راه‌اندازی نظام نظارت مالی در اروپا می‌گذرد، اروپایی‌ها به تازگی مقررات خود را در این زمینه نیز تغییر دادند و سال دیگر، توانگری مالی ۲ را اجرایی و عملیاتی می‌کنند.