گروه بازار پول- در بسته سال جاری بانک مرکزی نرخ سود عقود مبادله‌ای با سررسید کمتر از دو سال ۱۲ درصد و بالاتر از دو سال ۱۴ درصد تصویب شده است. این در حالی است که تعیین نرخ عقود مشارکتی براساس قراردادی که بانک با مشتری خود برای تسهیلات کلان منعقد کرده و سود و زیان حاصل از اجرای طرح، تعیین می‌شود. در این میان اخباری از تخلف برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات مبادله‌ای وخرد با نرخ‌های مشارکتی منتشر شده است.اینکه نرخ‌های تعیین شده بانک مرکزی کارشناسی است یا نه، بحث جداگانه‌ای است؛ اما تخلف از مقررات موجود مشکل‌ساز خواهد شد. این انتقاد که در سال‌های گذشته به عملکرد موسسات بازار غیرمتشکل پولی مرتبط بود در سال جاری حوزه وسیع‌تری یافته و به حوزه بانک‌های دارای مجوز نیز رسیده است.اما محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در واکنش به تخلف‌های فوق با تاکید بر اینکه نمی‌پذیرد که امر نظارت بر بانک مرکزی تضعیف شده اظهار داشت: با تخلفات بانک‌ها و موسسات برخورد می‌کنیم. اگر مستنداتی در خصوص تخلفات گزارش شود، با آن برخورد خواهد شد.

وی که با خبرنگار ایسنا گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به این سوال خبرنگار که به عنوان مثال، بانک تازه خصوصی شده (...) اخیرا تسهیلات فروش اقساطی خودرو را که در قالب عقود مبادله‌ای است، با سود ۲۱ درصد عرضه می‌کند و این را به صراحت در شعب خود اعلام می‌کند، گفت: خیر. فروش اقساطی در قالب عقود مبادله‌ای است و سود این نوع تسهیلات برای مدت کمتر از دو سال، ۱۲ درصد و بیشتر از دو سال ۱۴درصد است و ارقام بیش از این تخلف محسوب می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این اظهار نظر که آقای دکتر این موضوع به صراحت در شعب این بانک مطرح می‌شود، افزود: شما بگویید، ما برخورد می‌کنیم. وی در پاسخ به این نمونه ذکر شده که موسسه مالی و اعتباری (.....) در مدت کوتاهی ۵۰ شعبه در شهر تهران راه‌اندازی کرده است. چرا با آنها برخورد نمی‌شود، اظهار داشت: هیچ کس به دلیل نظارت قوی ما، نمی‌تواند چنین کاری انجام بدهد. بانکی که پنج سال است فعالیت می‌کند هنوز ۵۰ شعبه ندارد. من اسم موسسه‌ای را که گفتید تازه دارم می‌شنوم. این موسسه اصلا مجوز ندارد.

در حالی بهمنی از عدم مجوز داشتن موسسه فوق خبر می‌دهد که اظهار نظری در این خصوص که چگونه چنین موسسه بدون مجوزی مجال تاسیس ۵۰ شعبه را می‌یابد؛ در حالی که بانک‌ها به سختی مجوز تاسیس یک شعبه را دریافت می‌کنند، نکرد.

در ادامه خبرنگار نیز با تکیه بر این مساله از وی می‌پرسد که آیا همین که شما اصلا از وجود چنین موسسه‌ای خبر ندارید، نشان نمی‌دهد که نظارت شما بیش از پیش تضعیف شده است؟

بهمنی نیز پاسخ داد: نشانی و تلفن این موسسه را به من بدهید. خبرگزاری فوق نیز تاکید کرد: البته وظیفه رسانه چنین کاری نیست؛ ولی همین موسسه سایت اینترنتی هم دارد.

بهمنی با تاکید بر اینکه نظارت بانک مرکزی تضعیف نشده است، اظهار داشت: دامنه نظارت بانک مرکزی بسیار گسترده‌تر از قبل شده است. زمانی شما در محدوده یک در یک فعالیت می‌کنید اما بعد آن را تبدیل به محدود ۱۰۰ در ۱۰۰ می‌کنید. بانک مرکزی جهت‌گیری کرده است که نظارت‌ها را استانی کند و همین امر به تقویت نظارت منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: با هر نوع تخلفی از سوی موسسات پولی و اعتباری برخورد می‌شود. در حال کار کردن روی نرخ‌ها در بسته بانک مرکزی برای سال ۹۰ هستیم تا این مسائل که دغدغه شما است برطرف شود و جلوی تخلفات به صورت خودکار گرفته شود. وی در پاسخ به این سوال که حالا قرار شده تا صرافی‌ها کار حواله‌های ارزی را انجام بدهند، آیا ضعف نظارت، در همین موارد مشکل‌زا نخواهد شد، گفت: خیر، ما ضعف نظارت نداریم. بر کار صرافی‌ها هم حتما نظارت خواهیم کرد و با کوچک‌ترین تخلف برخورد می‌شود. صرافی‌های آزاد مختار هستند که هر نوع پولی را حواله کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای پول و اعتبار اجازه ارائه سود بالاتر برای یارانه‌های نقدی در سپرده‌های ویژه را خواهد داد نیز افزود: کار خوبی است و بانک‌ها در حال فکر کردن روی این موضوع هستند.