به گفته رییس‌کل بیمه مرکزی تاکنون هیچ گونه طرحی برای اختصاص یارانه‌های نقدی به بیمه عمر مردم، به این نهاد ارائه نشده است. جواد فرشباف‌ماهریان در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره ارائه طرحی برای اختصاص بخشی از یارانه‌های نقدی به بیمه‌های عمر خانواده‌ها اظهار کرد: مدیرعامل بیمه ایران در این باره صحبت‌هایی داشته‌اند و اگر بخواهند آن را اجرایی کنند باید ابتدا به بیمه مرکزی ارائه شود؛ هنوز طرحی نیامده است، اما قطعا اگر طرحی در زمینه هدایت منابع هدفمند کردن یارانه‌ها باشد همکاران ما به عملیاتی کردن آن کمک می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بیمه مرکزی برای هدایت منابع نقدی مردم فعالیتی انجام نداده است؟ اظهار کرد: به نظر من در مرحله اول اگر مردم این منابع را سپرده‌گذاری کنند سوددهی بهتری برایشان‌ خواهد داشت. بیمه‌ها در قبال ارائه خدمت بیمه‌نامه صادر می‌کنند و آن خدمت هم در صورت وقوع، ارائه خواهد شد. بنابراین در صنعت بیمه برای پوشش منابع یارانه نقدی مردم کمتر مشارکتی شکل خواهد گرفت.

رییس‌ کل بیمه مرکزی هم‌چنین درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر تقاضای مردم برای بیمه‌های عمر اظهار کرد: وقتی بازار واقعی بشود و خدماتی که از سایر بخش‌ها گرفته می‌شود، بازده اقتصادی بالایی نداشته باشد، گرایش مردم به بیمه‌های عمر بیشتر خواهد شد. به همین دلیل در کشورهای خارجی که قیمت‌ها واقعی است، مردم گرایش بیشتری به بیمه‌های عمر دارند. پیش از این جواد سهامیان‌مقدم ـ مدیرعامل بیمه ایران ـ به ایسنا اظهار کرده بود: «شرکت بیمه ایران در حال تهیه طرحی است که بخشی از یارانه‌های نقدی که به مردم بازمی‌گردد، صرف پوشش بیمه‌های عمر شود تا آتیه مردم و معیشت خانواده را تضمین کند. بر اساس این طرح که تقدیم وزیر اقتصاد خواهد شد، همگام با هدفمند کردن یارانه‌ها، در واقع یارانه‌های نقدی هم به نوعی هدفمند می‌شوند و در جهت سرمایه‌گذاری آتی خانواده‌ها به‌کار گرفته خواهند شد.»

به گفته او این یارانه‌های نقدی می‌توانند به عنوان فرصتی برای صنعت بیمه باشند. بیمه‌های عمر سهم بسیار ناچیزی در حق بیمه تولیدی کشور دارند و تنها حدود هفت درصد از آن را به خود اختصاص می‌دهند که یکی از دلایل توسعه نیافتن آن در کشور مربوط به نرخ تورم بالا و کاهش ارزش پول است. با این حال باید منتظر ماند که چنین طرحی برای اختصاص بخشی از یارانه‌ها به بیمه‌های عمر می‌تواند مجوز لازم را از مراجع قانونی کسب کند یا خیر و آیا دولت از لحاظ قانونی می‌تواند مردم را ملزم کند که بخشی از یارانه‌ها را صرف بیمه‌های عمر کنند یا خیر؟! البته در حالی که بیمه مرکزی در این باره برنامه‌ای ندارد و بیمه ایران هم هنوز طرح خود را ارائه نکرده است.