سبحان بردی احدی* - صنعت بیمه کشور در چند سال اخیر شاهد تحولات شگرفی بوده است؛ از جمله مهم‌ترین آنها ورود شرکت‌های بیمه خصوصی به بازار بیمه، ابلاغ سیاست‌های ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی شدن.... ۳ شرکت بیمه دولتی (آسیا - البرز- دانا) ابلاغ فرمان ۱۰ ماده‌ای ریاست محترم جمهوری در خصوص تحول در صنعت بیمه، آزاد شدن تعرفه بیمه‌ها و اخیرا نیز قریب‌الوقوع بودن فعالیت شرکت‌های بیمه خارجی می‌باشد. همان‌طوری‌که ملاحظه می‌شود در این مدت کوتاه و با درایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت بخش خصوصی در بیمه روز به روز مشهود تر می‌شود و لایه‌های مختلف اقتصادی زیر پوشش و چتر حمایتی صنعت بیمه قرار می‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین بازار‌های مورد توجه صنعت بیمه، بخش بیمه‌های کشاورزی است، هم‌اکنون این حوزه فعالیت بیمه‌ای به‌صورت کمک‌ها و یارانه‌های دولتی عمدتا از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی (وابسته به بانک کشاورزی) ارائه می‌شود و با اختصاص نیمی از آن سوی دولت به‌صورت کمک یارانه‌ای، انواع بیمه‌های کشاورزی توسط این صندوق ارائه می‌شود.

متاسفانه وابستگی صندوق به بانک کشاورزی و اینکه فعالیت عمده در زمینه امور بانکی است و همچنین با عنایت به اینکه قواعد و مقررات دولتی بر نحوه اداره صندوق حاکم است، از سوی صندوق حاکم است، رضایت نسبی جامعه کشاورزان از خدمات بیمه‌ای ارائه شده توسط صندوق در حد مورد انتظار نیست و به‌تدریج با اجرای هدفمند نمودن یارانه‌ها از یک سو و عدم کفایت خسارت‌های قابل ارائه، زمینه برنامه‌ریزی و تاسیس یک شرکت بیمه مستقل، خصوصی و حرفه‌ای در بخش بیمه‌های کشاورزی را دو چندان می‌کند. خوشبختانه در چند سال گذشته شرکت‌های بیمه گام‌های عملی در ورود بیمه‌های کشاورزی برداشته‌اند و طرح‌هایی مانند بیمه اسب‌های مسابقه‌ای - بیمه دام‌های صنعتی - بیمه ماهیان سردآبی (قزل آلا)- بیمه شتر مرغ - بیمه حیوانات خانگی و سایر بیمه‌های مرتبط با تولید (مانند ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی - آتش سوزی و کمباین‌ها - آتش سوزی درختان و مزارع - بیمه چاه‌ها و موتور آب و بیمه کارفرمایان کشاورز و...) ارائه نموده‌اند و موقعیت‌هایی را در این نوع بیمه‌ها به‌دست آوردند. گرچه بیمه‌های بازرگانی در رقابت بابیمه‌های دولتی با مشکلاتی مواجه هستند، اما خدمات بیمه‌های بازرگانی حاکی از کیفیت مطلوب خدمات آنها می‌باشد.

با توجه به مراتب فوق و اهمیت بیمه‌های کشاورزی (شامل زراعت - محصولات باغی - آبزیان - دام - طیور و امثالهم) ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای صنعت بیمه‌های بازرگانی وجود دارد و در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان تعمیم و توسعه این نوع بیمه در ظرفیت‌های بالا وجود دارد. پیشنهاد مشخص اینجانب که چند سال در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای کشاورزی از طریق بیمه‌های بازرگانی فعالیت نمودم و بیمه‌های بازرگانی زیادی را به جامعه کشاورزی کشور ارائه نموده‌ام، تاسیس و راه‌اندازی شرکت بیمه کشاورز با خصوصیات زیر است.

۱- شرکت بیمه کشاورز، شرکت بیمه خصوصی است که به‌عنوان یک رقیب جدی برای صندوق بیمه دولتی محسوب می‌شود.

۲- شرکت بیمه زیر نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بر طبق قواعد سازمان مذکور فعالیت می‌نماید.

۳- بیمه مرکزی مجوز ارائه انواع بیمه‌های کشاورز را به شرکت بیمه مورد نظر ارائه می‌دهد.

۴- وزارت کشاورزی بخش خصوصی فعال در حوزه کشاورزی، انجمن‌ها، صندوق‌ها و گروه‌های صنعتی، بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه عامه کشاورزان می‌توانند هیات موسس و سهامدار شرکت بیمه کشاورز شوند.

۵- با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه جسارت لازم را در زمینه ارائه بیمه‌های کشاورزی (البته به‌صورت مستقل) ندارند شرکت‌های بیمه کنونی می‌تواند هرکدام معادل پنج درصد سهام این شرکت را خریداری کنند و به‌طور غیرمستقیم و با ریسک کمتر در این فعالیت مشارکت نمایند.

۶- هزینه‌های بدوی و تاسیس شرکت بیمه کشاورز به‌طور مشترک از سوی وزارت کشاورزی و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود و سیاست‌‌گذاری و تجمیع سهامداران و هیات موسس و تهیه تنظیم برنامه کسب‌وکار توسط وزارتخانه و سازمان مذکور به یک گروه کارشناسی توانمند واگذار می‌شود.

در خاتمه آمادگی اینجانب را جهت هرگونه مشاوره، همکاری و معرفی پتانسیل‌های بازار بیمه‌های کشاورزی اعلام می‌دارد و مساعدت و همکاری وزیر کشاورزی رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای نیل به اهداف توسعه صنعت بیمه ضروری تشخیص داده می‌شود.

* مشاور بیمه کشاورزی