مسعود رضا طاهری- قیمت سکه ۵۰۰۰ تومان دیگر افزایش یافت. هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته با ۵۰۰۰ تومان افزایش به نرخ فروش ۳۶۰ هزار تومان دست یافت. نرخ ۳۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان نیز برای آن از سوی برخی منابع ذکر شده است. با دست یابی سکه به رکورد جدید ۳۶۰ هزار تومانی قیمت، طی یک سال گذشته (۸ دی ماه ۸۸ تا کنون) قیمت سکه از حد ۲۶۷ هزار تومان با ۹۳ هزار تومان افزایش ۸۳/۳۴ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است. طی این مدت بهای هر اونس در بازارهای جهانی از ۱۱۰۴ دلار به ۱۴۰۵ دلار افزایش یافته که ضمن افزایش ۳۰۱ دلاری قیمت بیش از ۲۷ درصد رشد قیمت داشته است. در این مدت یک ساله قیمت دلار آمریکا از نرخ ۱۰۰۵ تومان ضمن گذر از گردنه ۱۲۵۰ تومانی مهرماه به نرخ ۱۰۷۸ تومان در روز گذشته رسید که با ۷۳ تومان افزایش قیمت تنها ۷ درصد سود نصیب پس‌اندازکنندگان خود کرده است.

روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۳۰۰۰ تومان افزایش به ۳۸۸ هزار تومان رسید. قیمت این سکه از سوی برخی منابع خبری ۳۹۰ هزار و ۴۰۰ تومان نیز اعلام شده است .نیم سکه و ربع سکه نیز با افزایش قیمت ۲۰۰۰ تومانی و ۱۰۰۰ تومانی به ترتیب به نرخ ۱۷۹ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان به خریداران عرضه شد.نیم سکه و ربع سکه قیمت‌های دیگری نیز در بازار داشت. از سوی برخی منابع قیمت ۱۸۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۹۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای ربع سکه اعلام شد.

در بازار ارز اغلب ارزها با افت قیمت مواجه بودند. یورو ۴ تومان، دلار ۲ تومان و پوند انگلیس نیز ۲ تومان افت قیمت داشتند و به ترتیب ۱۴۱۰ به نرخ تومان، ۱۰۷۸ تومان و ۱۶۸۸ تومان دست یافتند. در عوض در این بازار هر صد ین ژاپن با ۲۰ تومان افزایش نرخ فروش ۱۳۱۰ تومان را ثبت کرد.

طی روز های اخیر قیمت طلا با نوسان شدیدی همراه بوده است. ادامه نگرانی‌ها در خصوص بحران مالی اروپا، بارش شدید برف و یخبندان در اروپا و آمریکا در تعطیلات آخر سال میلادی، فروش اوراق قرضه در آمریکا و افزایش نرخ بهره در چین که البته از نظر برخی کارشناسان برای کنترل تورم در این کشور کافی نیست و همچنین افزایش قیمت نفت فراتر از ۹۰ دلار قیمت طلا را به سرعت افزایش داده است.