دنیای‌اقتصاد- روز گذشته صعود اولیه طلا در بازار جهانی باعث صعود قیمت سکه در بازار داخلی شد؛ اگرچه قیمت جهانی طلا در ساعات پس از تعطیلی بازار داخلی رو به نزول گذاشت. بازار ارز داخلی نیز شاهد صعود اکثر ارزها بود؛ به‌گونه‌ای که دلار با ۱۵ تومان افزایش به ۱۱۱۰ و یورو با ۱۷ تومان افزایش به ۱۴۲۵ تومان رسید. این در حالی است که در بازار ارز جهانی، این نرخ دلار بود که در برابر یورو تقویت شد. صعود دلار؛ نوسان طلا

مسعودرضا طاهری

بازار طلای داخلی دیروز به‌دنبال صعود اولیه قیمت جهانی شاهد افزایش قیمت‌ها بود اگرچه قیمت جهانی دوباره روبه نزول گذاشت.

بازار ارز داخلی هم روز گذشته شاهد قیمت ۱۱۱۰ تومانی دلار بود ازسوی دیگر، صعود اولیه قیمت جهانی طلا باعث شد تا قیمت سکه بهار آزادی با افزایش ۱۵۰۰ تومانی مواجه شد. در حالی که در بازار ارز قیمت هر دلار آمریکا تا ۱۱۱۰ تومان بالا رفت. دلار دیروز با ۱۵ تومان افزایش قیمت روبه‌رو بود. قیمت دلار دولتی دیروز کماکان ۱۰۴۲ تومان بوده است. اغلب ارزها در بازار داخلی روز گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بود.علاوه بر دلار آمریکا، یورو با وجود افت برابری در مقابل دلار آمریکا تا حد ۲۸/۱ در بازار‌های جهانی ، با ۱۷ تومان افزایش قیمت به حد ۱۴۲۵ تومان رسید. پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا با ۱۰ تومان ، ۱۶ تومان و ۲ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۷۱۵ تومان ،۱۱۲۵ تومان و ۱۳۰۵ تومان به خریداران فروخته شدند. صد ین ژاپن ۵ تومان ،ریال عربستان ۳ تومان، درهم امارات ۵ تومان گران شدند و به ترتیب ۱۳۰۵ تومان، ۲۸۸ تومان و ۳۰۳ تومان عرضه شدند. لیر ترکیه نیز با ۵ تومان افزایش قیمت به نرخ ۷۰۵ تومان فروخته شد. یوآن چین با وجود افت برابری آن در مقابل دلار آمریکا ۳ تومان گران شد و به قیمت ۱۷۰ تومان رسید. در بازار سکه و طلا دیروز قیمت سکه بهار آزادی با ۱۵۰۰ تومان افزایش ۳۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم ۳ هزار تومان افزایش داشت و به ۴۰۳ هزار تومان رسید. قیمت این سکه در برخی مراکز ۴۰۸ هزار تومان نیز اعلام شده است. نیم سکه و ربع سکه در بازار روز گذشته هر یک ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و به ترتیب به نرخ ۱۸۲ هزار تومان و ۹۲ هزار تومان در ستون فروش جدول معاملات سکه درج شدند.

رقم جدیدی از ذخایر ارزی چین

اعلام نرخ جدید ذخایر ارزی چین موجب تقویت دلار آمریکا و افت ارزش یورو در بازار‌های جهانی شد. نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل یوآن چین که تاکنون تا سطح ۶۳/۳ ثابت می‌ماند، روز گذشته به سطح ۶۲/۳ افت کرد. روز گذشته اعلام شد که ذخایر ارزی چین با ۱۹۹ میلیارد دلار افزایش در ۳ ماه چهارم ۲۰۱۰ به رکورد جدید ۸۵/۲ تریلیون دلار رسیده است.این افزایش در ذخایر ارزی چین نگرانی شدید مقام‌های پکن در مورد افزایش جحم نقدینگی و تورم و همچنین ایجاد پدیده «پول داغ» در این کشور را به همراه داشته است. براساس این خبر، جانشین رییس کل بانک مرکزی چین در گفت‌وگو با مجله china forex از تصمیم به افزایش انعطاف یوآن در مقابل دلار آمریکا در سال جاری میلادی خبر داده است. به گفته این مقام مسوول، این تصمیم برای کاهش مازاد تجاری و کاهش فشارهای تورمی بوده است. گفته شده در این سال ۳ بار نرخ بهره در چین افزایش خواهد یافت که اولین مرتبه آن در ۳ ماه اول سال اتفاق خواهد افتاد. بی‌ثباتی در بازار ارز، سرمایه‌داران را به خرید عمده طلا واداشته و افزایش قیمت آن را در پی داشته است .تا ساعت ۱۷ به وقت تهران قیمت طلا تا ۱۳۸۲ دلار بالا رفت.

بانک مرکزی سکه طرح قدیم ضرب کند

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفت‌وگو با اعتبارنیوز از بانک مرکزی خواست تا سکه طرح قدیم ضرب کند. به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اگر بانک مرکزی نسبت به وارد کردن سکه طرح قدیم به بازار اقدام نکند، تفاوت قیمت میان سکه‌های طرح قدیم و جدید می‌تواند تا ۱۰ هزار تومان دیگر هم بیشتر شود و قیمت سکه طرح قدیم را به ۴۱۰ هزار تومان برساند. احمد وفادار از وجود تفاوت ۴۰ هزار تومانی میان سکه‌های بهار آزادی طرح‌های قدیم و جدید در بازار اظهار تعجب کرد و گفت: برای ما هم جای سوال است که چرا بین این دو نوع سکه در بازار باید این قدر تفاوت قیمت وجود داشته باشد، زیرا حداکثر تفاوت منطقی میان این دو نوع سکه پنج هزار تومان است نه ۴۰ هزار تومان.