دنیای اقتصاد- بازار جهانی طلا که در چند سال گذشته با ثبت رکوردهای صعودی به بازاری جذاب برای سفته‌بازان بین‌المللی تبدیل شده بود، در سال جدید میلادی که ۲۰ روز از آن سپری شده در سراشیبی سقوط قرار گرفته و در برابر تداوم جذابیت در آن علامت سوال گذاشته شده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیب صعودی بازار طلا که ۱۰ سال پیش؛ قیمتی زیر ۳۰۰ دلار برای هر اونس در آن ثبت شده بود، در دو سال اخیر تشدید شد و از زیر ۱۰۰۰ دلار در ابتدای سال۲۰۰۹ به ۱۴۲۰ دلار در پایان سال ۲۰۱۰ رسید که ۲۰۰ دلار از این افزایش مربوط به سال ۲۰۱۰ است.اما از ابتدای سال‌جاری نوسانات طلا به گونه‌ای ثبت شده است که به نظر می‌رسد در برابر افزایش بیشتر قیمت طلا، مقاومت وجود دارد که این مقاومت، سفته‌بازان را درخصوص احتمال افزایش بیشتر قیمت جهانی دچار تردید کرده است.دیروز بازار جهانی طلا به دنبال سقوط روز پنج‌شنبه، مجموعا ۳۰ دلار سقوط جدید را ثبت کرد که نسبت به انتهای سال ۲۰۱۰ معادل ۶ درصد سقوط در آن ثبت شد.این در حالی است که در بازار داخلی طلا که به گفته مقامات بانک مرکزی، نوسانات آن تابع بازار جهانی است، چنین روندی مشاهده نمی‌شود و حتی سکه طرح قدیم با افزایش قیمت نیز مواجه شده است. سقوط ۳۰ دلاری قیمت طلا

مسعودرضا طاهری: بهای طلا در بازارهای جهانی غروب روز گذشته تا ۱۳۴۲ دلار سقوط کرد. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات روز پنج‌شنبه در بازار نیویورک در سطح ۶/۱۳۴۵ دلار بسته شد که نسبت به نرخ ۵/۱۳۷۵ دلار ۲۴ ساعت قبل از آن ۹/۲۹ دلار افت داشته است.

با رسیدن قیمت طلا به سطح ۱۳۴۲ دلار تا غروب دیروز این افت قیمت به ۵/۳۳ دلار نسبت به نرخ پایان معاملات چهارشنبه رسیده است.

بالاترین قیمت طلا مربوط به ۷ دسامبر ۲۰۱۰ بوده است؛ در این تاریخ بهای طلا اندکی از ۱۴۳۲ دلار بالاتر رفت. در پایان سال ۲۰۱۰ قیمت طلا بر روی رقم ۶/۱۴۲۱ دلار بسته شد. از آغاز سال میلادی جدید تاکنون قیمت طلا تقریبا ۸۰ دلار کاهش را ثبت کرده است.

طی دو روز گذشته انتشار آمار هفتگی بیکاری در آمریکا و آمار فروش منازل مسکونی در این کشور، افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده و خوشبینی به بهبود اقتصادی آمریکا به‌علاوه خبر افزایش نرخ بهره در چین ارزش دلار و قیمت طلا را به نوسان واداشت.

تازه‌ترین خبر از فروش منازل مسکونی در آمریکا از افزایش ۱۲ درصدی آن در ماه دسامبر حکایت دارد که از ماه مه میلادی بالاترین رشد را داشته است. از بازار کار آمریکا نیز خبر می‌رسد که دپارتمان اشتغال در این کشور تعداد متقاضیان بیمه بیکاری را ۴۰۴ هزار نفر در هفته گذشته اعلام کرده است که نسبت به هفته قبل از آن ۳۷ هزار نفر کاهش نشان می‌دهد.

ارزش دلار آمریکا که از ۳۵/۱ به ازای هر یورو فراتر رفته بود، تحت تاثیر این آمار تا ۳۳/۱ تقویت شد. در همین حال مقامات بانک مرکزی چین برای کنترل نرخ ۶/۴ درصدی تورم در این کشور و اعمال سیاست‌های انقباضی در بازار پول تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته‌اند. اهمیت این خبر تا حدی است که از یک ماه قبل انتشار مکرر آن بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کاهش تقاضا برای خرید کالاهای استراتژیک و افت میزان مصرف در چین از قیمت آنها می‌کاهد. قیمت نفت نیز در واکنش به این خبر افت کرد. افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا شد.

دلایل افزایش واردات طلا را از گمرک بپرسید

درحالی که آمار گمرک بیانگر افزایش بی‌سابقه واردات طلا در یک سال گذشته بوده، رییس کل بانک مرکزی گفت:‌ دلیل واردات طلا را باید از گمرگ بپرسید.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد دلایل افزایش واردات طلا در کشور طی یک سال گذشته، اظهار کرد: میزان و دلایل واردات طلا را باید از گمرک سوال کرد.

وی در واکنش به این نکته که آیا واردات طلا به معنای تبدیل ذخایر ارزی به طلا است؟ گفت: باید از گمرک پرسید که چقدر طلا افزایش یافته است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تمام دلایل و مجوزهای ورود طلا به عهده بانک مرکزی نیست.

به گزارش فارس، در حالی طی هشت ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۴۴ تن طلا به ارزش ۵/۳ میلیارد دلار وارد کشور شده بود که طی آذر ماه بیش از ۴۲ تن طلای دیگر به ارزش بیش از ۳/۱ میلیارد دلار وارد کشور شده است. به این ترتیب در ۹ ماه ابتدایی امسال بیش از ۱۸۶ تن طلا به ارزش ۸/۴ میلیارد دلار از کشورهای سوئیس، ترکیه، امارات و روسیه وارد کشور شده است.

این گزارش حاکی‌است، واردات بیش از ۱۸۶ تن طلای خام به کشور در ۹ ماهه اول امسال در حالی است که طی ۱۲ ماهه سال گذشته تنها ۲۲ تن طلا وارد کشور شده بود.

روند ناموزون قیمت طلا در ایران و جهان

افت تقریبا ۸۰ دلاری (۶ درصدی) قیمت طلا در بازار‌های جهانی طی ۲۰ روز اول سال نو میلادی و در عین حال افزایش قیمت ۱۰ تومانی (۱ درصدی) قیمت دلار آمریکا طی این مدت در حالی است که قیمت سکه بهار آزادی در همین دوره زمانی تنها ۳/۱ درصد کاهش داشته و از نرخ ۳۶۵ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان رسیده است که تناسب چندانی با روند قیمت طلا در بازار‌های جهانی ندارد. جالب‌تر آنکه قیمت سکه طرح قدیم در این میان ۳/۴ درصد رشد را ثبت کرده است.

در بازار روز پنج‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی با ۱۰۰۰ تومان کاهش روبه‌رو بود. در حالی که قیمت سکه طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان افزایش تا ۴۱۲ هزار تومان بالا رفت. نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر ۱۸۱ هزار تومان و ۹۱ هزار تومان فروخته شدند. در بازار ارز یک تومان به قیمت یورو افزوده شد و به نرخ ۱۴۴۹ تومان فروخته شد. دلار آمریکا بدون تغییر ۱۰۸۵ تومان فرخته شد. انتظار می‌رود امروز بازار داخلی در واکنش به افت قیمت جهانی طلا با کاهش قیمت سکه مواجه شود.