مسعود رضا طاهری - سکه طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان افزایش به مرز ۴۱۰ هزار تومان بازگشت. روز گذشته با وجود تعطیلی بازار‌های جهانی و نرخ بسته شده ۱۳۴۲ دلاری قیمت طلا ، افت قیمت سکه طرح قدیم تعدیل شد و نرخ فروش آن به ۴۱۰هزارتومان رسید . این در حالی است که از نرخ سکه بهار آزادی ۲۰۰۰ تومان کاسته شد و به ۳۵۵ هزار تومان رسید.نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر ۱۷۹ هزار تومان و ۹۱ هزار تومان در بازار معامله شدند. در بازار ارز افت قیمت دلار آمریکا ادامه یافته و با کاهش ۴ تومان دیگر به سطح ۱۰۸۰ تومان رسید. یورو نیز یک تومان ارزان شد و به بهای ۱۴۵۶ تومان به مشتریان عرضه شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا از ۳۶/۱ نیز فراتر رفته است.

افزایش نرخ بهره سپرده یک ساله در چین به حد ۸۱/۶ درصد و فروش عمده نقش زیادی را در کاهش قیمت طلا داشته است.افت تقریبا ۸۰ دلاری قیمت طلا از آغاز سال نو میلادی تاکنون در حالی است که برخی از تحلیل گران از احتمال افت بیشتر قیمت طلا در کوتاه مدت سخن گفته‌اند. خوشبینی‌ها به ریکاوری اقتصادی در آمریکا و اعلام حمایت بیشتر از یورو و رشد برخی از شاخص‌های بورس‌های آمریکایی و اروپایی احتمال کاهش تقاضا برای فلزات قیمتی از جمله طلا و نقره را بیشتر کرده است. اتخاذ سیاست‌های انقباضی در چین نیز به شکل افت تقاضا برای کالا‌های استراتژیک بر روند کاهشی قیمت طلا موثر بوده است به نحوی که اخیرا خبر‌هایی از فروش طلا توسط این کشور منتشر شد. این در حالی است که طی سال گذشته میلادی تلویزیون دولتی چین مردم این کشور را به خرید طلا تشویق می‌کرد.

روند کاهشی قیمت طلا موقتی است

کارشناسان بازار طلا روند نزولی قیمت این فلز را موقتی ارزیابی کردند و پیش‌بینی کردند قیمت طلا طی ماه‌های آینده به شدت افزایش یابد.

پایگاه اینترنتی کیتکو طی تحلیلی در خصوص شرایط بازار جهانی طلا نوشت؛ قیمت طلا در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت، ولی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روند نزولی قیمت طلا موقتی بوده و به زودی این روند پایان خواهد یافت. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بهبود شرایط اقتصاد آمریکا و افزایش ارزش دلار تاثیر زیادی در کاهش قیمت طلا داشته است.

برخی کارشناسان نیز بر این باورند که افزایش نرخ بهره

بانکی در هند و چین تاثیر زیادی در کاهش قیمت طلا داشته است.