مسعودرضا طاهری

تازه‌ترین گزارش شاخص‌های ماهانه بانک مرکزی در ۹ ماهه اول سال ۸۹ نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار سکه پس از بازار سهام بیشترین نرخ بازدهی را به خود اختصاص داده است. مقایسه نسبت افزایش متوسط قیمت سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، دلار آمریکا، یورو، مسکن و نرخ بازدهی بازار سهام و همچنین نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت ویژه در بانک‌ها نشان می‌دهد که در ۹ ماه امسال سرمایه‌گذاری در بازار سکه پس از بازار سهام بیشترین بازدهی را داشته است. سکه طرح قدیم در ۹ ماهه امسال ۳۱ درصد رشد قیمت داشته و از ۲۸۶ هزار تومان اول سال به نرخ ۳۷۶ هزارتومان رسیده است. سکه طرح جدید نیز در این مدت ۷/۲۷ درصد رشد قیمت را ثبت کرده و از ۲۷۱ هزار تومان به ۳۴۶ هزار تومان افزایش یافته است.

نرخ بازدهی سکه طرح قدیم در ۹ ماه اول سال‌جاری نسبت به ۹ ماهه اول سال ۸۸ تقریبا ۳۱درصد بوده است. نرخ رشد بازدهی سکه بهار آزادی در این مقایسه ۲/۳۳درصد بوده است. دلار آمریکا بر مبنای این شاخص ۵ درصد رشد بازدهی را ثبت کرده، در حالی که یورو بر همین اساس ۷/۲درصد زیان‌دهی داشته است. براساس داده‌های جداول این گزارش بیشترین نرخ بازدهی در بازار ارز در این مقایسه مربوط به ین ژاپن با ۹۲/۱۳ درصد بوده است. نرخ بازدهی بازار مسکن کشور در ۹ ماهه اول سال‌جاری بین ۸ تا ۱۰ اعلام شده است. مقایسه آمارهای فوق با نرخ سود ۱۱ درصدی سپرده گذاری کوتاه مدت ویژه (بیشتر از ۶ ماه و کمتر از یک‌سال) نشان از بازدهی بیشتر سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه دارد.

بازار سهام

نسبت رشد عدد شاخص در بازار اوراق بهادار کشور که طی ۲ سال گذشته از آن به عنوان نرخ بازدهی یاد می‌شود، در ۹ ماهه اول سال‌جاری نسبت به ۹ ماهه اول سال قبل ۴/۴۶درصد بوده است. عدد شاخص در پایان ۹ ماهه اول سال گذشته ۱۲۵۳۶ بوده، در حالی که در پایان ۹ ماهه اول سال ۸۹ این عدد ۱۸۳۵۳ بوده است. براساس گزارش بانک‌مرکزی در ۹ماهه اول سال ۱۳۸۹ حدود ۳/۸۶میلیارد سهم به ارزش ۱۷۴ هزار میلیارد ریال در سازمان بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این دوره متوسط شاخص‌‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد ۷/۸۰۶ و ۶/۲۲۲ رسید که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۸۸ به ترتیب ۷/۱۳ درصد و ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سکه طرح قدیم

متوسط قیمت سکه طرح قدیم در ۹ ماهه اول امسال ۳۲۷هزار و ۱۹۳ تومان بوده است. افزایش این رقم نسبت به نرخ متوسط ۲۳۵ هزار و ۴۴۰ تومان دوره سال قبل، بازدهی ۳۱ درصد را نشان می‌دهد. براساس آمار‌های بانک مرکزی متوسط قیمت ماهانه سکه طرح قدیم در آذر ماه امسال ۳۷۶ هزار و ۹۶ تومان بوده است.

سکه بهار آزادی

در مدت یاد شده نسبت به ۹ ماهه اول سال قبل سرمایه‌گذاری در داد و ستد سکه بهار آزادی (طرح جدید)۲/۳۳ درصد بازدهی داشته است.متوسط قیمت این سکه در ۹ ماهه اول سال‌جاری ۳۱۱ هزار و ۱۹۵ تومان بوده است. این رقم در دوره سال قبل ۲۳۳ هزار و ۶۸۰ تومان ثبت شده است. در گزارش بانک مرکزی می‌توان به آماری از متوسط قیمت ۱۰ ساله سکه طرح قدیم و جدید دست یافت. بیشترین درصد افزایش سالانه قیمت سکه طی ۱۰ساله اخیر(۸۹-۷۹) مربوط به سال ۱۳۸۵ بوده است. در این سال قیمت متوسط سکه بهار آزادی (تصویر امام) با ۳/۳۵درصد رشد به حد ۱۴۴هزار و ۱۹۶ تومان رسید. متوسط قیمت سکه طرح قدیم در این سال ۷/۳۶ درصد رشد داشته و به نرخ ۱۶۷ هزار و ۹۵۵ تومان فروخته شده است. در این گزارش کمترین نرخ رشد متوسط سالانه سکه بهار آزادی طرح قدیم و طرح جدید به سال ۱۳۸۰ اختصاص داشته است. در این سال نرخ رشد بهای متوسط این سکه‌ها به ترتیب ۶/۰ درصد افزایش و ۱/۴درصد کاهش را ثبت کرده است. در این گزارش از مقایسه نرخ متوسط تقریبا ۳۱۱ هزار تومانی سکه بهار آزادی (تصویر امام) در ۹ ماهه اول سال ۸۹ نسبت به نرخ متوسط سالانه تقریبا ۵۶هزار تومانی سال ۷۹ می‌توان دریافت که طی ۱۰ سال گذشته قیمت سکه با افزایش ۴۴۸ درصدی ۵/۵ برابر شده است.

دلار آمریکا

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نسبت رشد عایدی سفته‌بازان بازار ارز طی ۹ ماه اول سال‌جاری نسبت به ۹ ماه اول سال ۸۸ از سرمایه‌گذاری در معاملات دلار آمریکا تنها ۵ درصد بوده است. متوسط قیمت ۹ ماهه دلار آمریکا در بازار ارز امسال۱۰۴۵ تومان و متوسط قیمت دلار در دوره مشابه سال ۸۸ تقریبا ۹۹۵ تومان بود.

یورو

گزارش ۹ماهه بانک‌مرکزی درخصوص مقایسه قیمت متوسط یورو در بازار داخلی نشان از افت ۷/۲ درصدی بازدهی آن در ۹ ماهه اول سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال ۸۸ داشته است.متوسط قیمت یورو در ۹ ماه اول سال ۸۸ تقریبا ۱۴۱۲ تومان و در ۹ ماه اول سال‌جاری ۱۳۷۴ تومان بوده است.

پوند انگلیس

در ۹ ماه مورد نظر متوسط قیمت پوند انگلیس در بازار داخلی نسبت به متوسط قیمت ۹ ماهه اول سال گذشته ۸۱/۱درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط قیمت پوند در ۹ ماه اول سال‌جاری ۱۶۳۱ تومان و در دوره مشابه سال قبل ۱۶۰۲ تومان بوده است.

صد ین ژاپن

متوسط قیمت یکصد ین ژاپن در ۳ فصل اول سال جاری ۱۲۰۳ تومان بوده و در دوره مشابه پارسال ۱۰۵۶ تومان به فروش رسیده است. نرخ رشد نسبی این دو دوره بیش از سایر ارزهای بازار بوده و به حد ۹۲/۱۳ درصد رسیده است.

فرانک سوئیس

فرانک سوئیس به عنوان یک ارز شاخص در بازارهای ارز دنیا به لحاظ معرفی یکی از با ثبات‌ترین نظام‌های مالی و پولی جهان همواره مورد توجه بوده است.

در گزارش بانک مرکزی برای ۹ ماه اول سال ۸۹ متوسط قیمت فرانک سوئیس ۱۰۱۷ تومان ذکر شده است. دوره مشابه سال ۸۸ قیمت متوسط فرانک ۹۳۲ تومان ذکر شده است. قیمت سال‌‌جاری نسبت به قیمت پارسال در دوره‌های مذکور ۱۲/۹درصد رشد نشان می‌دهد.