لیلا اکبرپور- درمراسم چهارمین همایش سراسری کارگزاران بیمه (دلالان رسمی) ساسان شریفی مدیرعامل کارگزاری پیک آسایش با یادآوری اینکه کارگزاران رقیب شرکت‌های بیمه نیستند، به نمایندگی ازاین گروه شبکه فروش پیشنهاد کرد: تا شرکت‌های بیمه تسهیلات ویژه ای جهت خرید دفترکار، مسکن و خودرو برای کارگزاران درنظربگیرند؛ کارگزاران دربخشی ازسود شرکت‌های بیمه بابت صدوربیمه نامه ای که توسط آنان معرفی می‌شود شریک باشند؛ دست کارگزاران درصدوربیمه نامه و پرداخت خسارات بازباشد و واگذاری‌های اتکایی دربازارداخل ازطریق آنان صورت گیرد. هرچند این راهکارها درجهت توسعه فعالیت کارگزاران مفید خواهد بود، اما وظایف و جایگاه کارگزاران چیز دیگری است که نه تنها با هیچ یک ازاین راهکارها ارتقا نمی‌یابد، بلکه استقلال آنان نیز از بین خواهد رفت.

دربازاربیمه کشورمان که نرخ شکنی و دامپینگ به اوج خود رسید و شورای عالی بیمه برای ساماندهی بازار، مراحل حذف تعرفه‌ها را باسرعت انجام داد؛ حضور کارگزار به عنوان نماینده بیمه‌گذار ضروری‌تر از هر زمان دیگری است.

نرخ شکنی‌هایی که مانند چاقوی دوسویه عمل می‌کند و درقالب کم بیمه‌گی موجب زیان بیمه‌گذار در زمان وقوع خسارت می‌شود و درقالب تثبیت تعهدات و کاهش حق بیمه بدون در نظر گرفتن موارد فنی و اصولی موجب زیان بیمه‌گران می‌شود، حضور دلال رسمی واجب‌تر از هر شرطی است.

سال‌ها ازدوران خرید بیمه‌نامه دستوری گذشته و بیمه‌نامه باید با توجه به خطرات احتمالی و بررسی وضعیت و نیازمشتری صادر شود؛ دردنیای بیمه‌گری مرسوم است که «سود در خرید است نه در فروش»، یعنی اگر کسی آگاهانه بیمه خریداری کرد بسیار برنده‌تر از کسی است که به او بیمه‌نامه‌ فروخت.

دربازاری که اطلاعات مشتریان از حقوق مندرج در بیمه‌نامه اندک است و بیمه‌گذار از شرایط بیمه‌نامه و خطراتی که او را تهدید می‌کند بی اطلاع است، آیا کارگزار باید در جهت حفظ حقوق بیمه‌گذار تلاش کند؟ یا با گرفتن تسهیلات ویژه از شرکت‌های بیمه استقلال خود

را زیرسوال ببرد؟

کارگزار کیست؟

طبق آیین‌نامه شماره ۶ شورای عالی بیمه دلال رسمی یا کارگزاربیمه شخصی است که در مقابل دریافت کارمزد، واسطه انجام معاملات بیمه بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر بوده و شغل او منحصرا ارائه خدمات بیمه‌ای است؛ او بازرگان شناخته می‌شود و باید طبق قوانین و مقررات جاری معاملات مربوط را در دفاتر قانونی خود ثبت نماید.

وظایف کارگزار برخلاف نماینده بیمه است، نماینده بیمه از سوی یک شرکت بیمه به سوی مشتری می‌رود و او را تشویق به خرید بیمه نامه می‌کند که درقبال این امر مسوولیت سنگینی برعهده دارد. سرمایه اولیه راه اندازی دفاترنمایندگی ۵۰ میلیون تومان و به ازای هردفترفرعی ۵میلیون تومان مازاد است و درصورت خطای عمد مسوولیت او با شرکت بیمه مادر تضامنی است.

اما کارگزاربرخلاف نماینده از سوی مشتری، به انتخاب خود به سراغ شرکت‌های بیمه می‌رود با توجه به شرایط مشتری و خطراتی که او را تهدید می‌کند، بهترین بیمه‌نامه را ازنظر شرایط و نرخ حق بیمه تهیه می‌کند.

طبق قانون دلال رسمی درقبال طرفین معامله و موضوع معامله هیچ گونه مسوولیتی ندارد و سرمایه اولیه برای راه‌اندازی دفترکارگزاری معادل یک میلیون تومان است.

با توجه به ویژگی‌های فعالیت کارگزارچگونه می‌توان انتظارداشت که شرکت بیمه اختیار صدور و پرداخت خسارت را به وی تفویض کند؟ و درصورت این تفویض اختیار تفاوت نماینده با کارگزار در چیست؟

همانطور که نماینده از امتیاز حق صدور و در مواقعی پرداخت خسارت برخورداراست، کارگزار نیز از امتیاز مراجعه به چند شرکت بیمه و ایجاد رقابت بین آنها برای صدور یک بیمه‌نامه برخوردار است.

شاید بهتر باشد در راستای حفظ استقلال کارگزار به جای پیشنهاد اعطای بخشی از سود شرکت‌های بیمه، شورای عالی بیمه با اصلاح آیین نامه دلالان رسمی، کارمزد آنان را افزایش دهد.

پیشنهاد کارگزاران به صنعت بیمه

شبکه فروش بیمه به عنوان متولیان بازاریابی در بازار بیمه نیازمند تسهیلاتی هستند که در صورت توجه مسوولان بیمه مرکزی به این قشر در توسعه صنعت بیمه موثر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه، ساسان شریفی،مدیر عامل کارگزاری پیک آسایش درمراسم چهارمین همایش سراسری کارگزاران گفت:اکثر صنوف مختلف از مزایا‌یی برخوردار بوده و کارمندان شرکت‌های بیمه نیز به تسهیلات و امکانات مختلف دسترسی دارند.

وی افزود: اما شبکه فروش از این امکانات بی‌بهره‌اند، جا دارد بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه نگاهی ویژه به دست اندرکاران فروش بیمه داشته باشد و مزایای شغلی برای آنان در نظر گیرد.

وی ادامه داد: تسهیلات رهن دفتر کار، مسکن، خودرو و امثالهم باعث خواهد شد در ارزش آفرینی برای صنعت بیمه تاثیرگذار باشد.

این کارگزار صنعت بیمه تصریح کرد: در صورتی که کارگزاران در سودی که برای شرکت بیمه کسب می‌کنند شریک باشند، به طور حتم می‌تواند در جذب هرچه بیشتر پرتفوی موثر واقع شود، بنابراین از بیمه مرکزی می‌خواهیم در این راستا تدابیری اتخاذ نماید.

به گفته وی، فردی که بازاری را برای بیمه کردن شناسایی کرده باید در درآمد و سود آن طرح سهیم باشد و درصدی از سود را شرکت‌های بیمه به وی اختصاص دهند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: از دل شبکه فروش بیمه شرکت بیمه اتکایی راه‌اندازی شود تا درصدی از ریسک‌ها از محل این شرکت تامین مالی شود.

شریفی با اشاره به عدم اتوماسیون شبکه فروش کارگزاران گفت: برای اینکه اتلاف وقت به حداقل ممکن برسد لازم است اتوماسیون اداری میان شبکه فروش شکل گیرد که این امر باید توسط شرکت‌های بیمه به اجرا درآید.

وی به یکی دیگر از مشکلات کارگزاران اشاره و خاطر نشان کرد:شرکت‌های بیمه تدابیری بیندیشند تا در صدور و پرداخت خسارت دست کارگزاران باز باشد، چراکه در برخی موارد عدم پرداخت به موقع خسارت به زیان شرکت کارگزاری تمام شده است .وی با تاکید بر اینکه کارگزاران صنعت بیمه رقیب شرکت‌های بیمه نیستند، عنوان کرد: برای توسعه صنعت بیمه و بسط و گسترش آن کارگزاران نقش مهمی ایفا می‌کنند و به همین دلیل باید جایگاه آنان محفوظ باشد.

مدیرعامل کارگزاری پیک آسایش تصریح کرد: بیمه مرکزی جریمه فروش بیشتر بیمه را بردارد تا شبکه فروش بهتر و موثر تر بتواند عمل کند.