نرخ طلا دوباره صعودی شد

عکس: آکو سالمی

مسعودرضا طاهری- بهای سکه در بازار به دنبال افزایش قیمت طلا مجددا تا ۳۸۸ هزار تومان افزایش یافت. قیمت طلا در بازار‌های جهانی با افزایش ۹ دلاری نسبت به نرخ ۱۴۱۹ دلاری پایان معاملات هفتگی به سطح ۱۴۲۸ دلار تا ساعت ۱۷ به وقت تهران رسید. قیمت سکه بهار آزادی که تا ۳۸۳ هزار تومان نیز طی روز‌های اخیر افت کرده بود، دیروز تا ۳۸۸ هزار تومان افزایش یافت و ۵۰۰۰ تومان گران شد. قیمت سکه از سوی برخی منابع ۳۸۶ هزار تومان نیز اعلام شده است. نیم سکه و ربع سکه نیز با ۳۰۰۰ تومان و ۴۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۹۵ هزار تومان و

۱۰۶ هزار تومان به خریداران عرضه شد.سکه طرح قدیم با نرخ‌های متفاوت ۴۴۰ هزار تومان و ۴۳۲ هزار تومان در بازار سکه اعلام شد.

وخامت اوضاع در ژاپن و افت تقاضا برای کالاهایی از جمله نفت و طلا موجب کاهش قیمت طلا شد. در عین حال افزایش نگرانی‌ها و افت ارزش دلار آمریکا روند نزولی قیمت طلا را متوقف کرد.

در بازار ارز قیمت‌های پوند انگلیس و صد ین ژاپن با ۱۰ تومان و ۲۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۱۸۲۰ تومان و ۱۳۲۰ تومان فروخته شد.یورو و دلار آمریکا دیروز بدون تغییر ۱۵۲۰ تومان و ۱۱۰۰ تومان فروخته شدند. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز به ۳۹۴۸ /۱ رسید.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا با سقوط دلار و روی آوردن سرمایه‌گذاران به دارایی مطمئن در مواجهه با فاجعه هسته‌ای احتمالی در ژاپن و تشدید خشونت در لیبی، برای دومین روز متوالی افزایش یافت. به گزارش ایسنا، به نقل از بلومبرگ، معاملات طلا برای تحویل فوری در سنگاپور ۱/۱ درصد افزایش یافت و به هزار و ۴۳۲ دلار و ۶۸ سنت در هر اونس رسید و این فلز در اواسط روز هزار و ۴۲۷ دلار و ۲۲ سنت معامله شد. این فلز گرانبها در هفتم مارس به هزار و ۴۴۴ دلار و ۹۵ سنت رسید که بالاترین قیمت برای معاملات انجام گرفته تاکنون محسوب می‌شد. قراردادهای طلا برای تحویل در ماه آوریل در نیویورک ۲/۰ درصد صعود کرد و به هزار و ۴۲۴ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسید.

از میان ۱۶ سرمایه‌گذار، کارگزار و تحلیلگر مورد نظرسنجی بلومبرگ، ده نفر افزایش قیمت شمش طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. طلا در سال گذشته با چشم انداز افزایش تورم و بی‌ثباتی ارزی، ۳۰ درصد رشد قیمت داشت.

پلاتین و پالادیم که در کاتالیست‌ها برای خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند به دلیل نگرانی نسبت به کاهش تقاضا برای این فلزات به دلیل توقف تولید کارخانه‌های خودروسازی ژاپنی در پی وقوع زلزله، کاهش قیمت یافتند. قیمت مس نیز در لندن ۱/۱ درصد سقوط کرد. پالادیم برای تحویل فوری برای چهارمین روز متوالی کاهش قیمت داشت و با ۵/۱ درصد تنزل بها به ۷۴۸/۵۰ دلار رسید؛ در حالی که پلاتین ۲/۳ درصد کاهش یافت و به هزار و ۷۴۰ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس رسید که کمترین سطح قیمت این فلز در ۹ هفته گذشته است.

بهای معاملات نقره نیز ۳/۰ درصد کاهش یافته و به ۷۹۹۴/۳۵ دلار در هر اونس رسید. این فلز در هفتم مارس به قیمت ۷۵/۳۶ دلار رسیده بود که بالاترین سطح از سال ۱۹۸۰ بود.