مهر- مدیرعامل بانک کارآفرین مرحله پس از اجرای آزادسازی قیمت‌ها در بازار کالا را آزادسازی نرخ‌ها در بازار پول و سرمایه اعلام کرد و گفت: در این شرایط نرخ سود بانکی باید به سمت شناور شدن حرکت کند. ولی‌الله سیف در مورد مشکلات بانک‌های خصوصی در بخش نرخ سود بانکی با اجرای بسته سیاستی- نظارتی سال ۹۰ نظام بانکی کشور گفت: بانک‌ها نظرات و مطالب خود در مورد بسته را همواره به بانک مرکزی منعکس می‌کنند، کما اینکه پیش از این نیز نظرات خود را اعلام کرده‌اند.

مدیرعامل بانک کارآفرین تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان مرجع مسوول به نظرات بانک‌ها در مورد بسته رسیدگی می‌کند و هر آنچه که به مصلحت باشد، انجام می‌شود. وی با بیان اینکه جنبه‌های مثبت بسته‌های بانک مرکزی زیاد است، افزود: البته در مورد نرخ سود بانک‌ها مباحثی را مطرح کرده‌اند که بانک مرکزی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که به مصلحت بداند و تغییراتی در نرخ‌ها ایجاد کند، طبیعتا بانک‌ها از زمان ابلاغ نرخ‌های جدید می‌توانند آنها را اعمال کنند.

سیف تاکید کرد: اما تا زمانی که بسته سیاستی - نظارتی سال ۹۰ بانک مرکزی قابلیت اجرا دارد، بانک‌ها ملزم به اجرای آن در تمام بخشها هستند. مدیرعامل بانک کارآفرین در مورد نرخ سود بانکی ادامه داد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها حرکت مثبتی در اقتصاد کشور است که در مرحله اول بخشی از بازار را برای آزادسازی کالاها مورد هدف قرار داده است، مرحله پس از آن آزادسازی نرخ‌ها در بازار پول و سرمایه است. وی با بیان اینکه در این شرایط نرخ سود بانکی باید به سمت شناور شدن حرکت کند، افزود: با توجه به اینکه هم‌اکنون در مرحله اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و دوره تثبیت قرار داریم، باید مرحله بعدی یعنی آزادسازی در بخش بازار پول و سرمایه آغاز شود.

سیف مرحله پس از آن را آزادسازی نرخ ارز اعلام و بیان کرد: این اقدامات در آینده به صورت متناوب و به تدریج باید انجام شود و البته نباید نگرانی از بابت ایجاد شوک در بازار ارز داشته باشیم. وی بیان کرد: در جلسات بانک مرکزی مدیران عامل بانک‌ها تاکید می‌کردند که نرخ سود نباید به صورت دستوری کاهش یابد، گرچه هم‌اکنون زمان آزادسازی و شناور بودن نرخ‌ها در بخش پولی کشور فرا نرسیده است، البته این مباحث در حال بررسی است و ممکن است که تغییراتی در رابطه با نرخ سود بانکی ایجاد شود. مدیرعامل بانک کارآفرین قیمت تمام شده پول در بانک‌های خصوصی را با اجرای بسته سال ۹۰ حدود ۲۰ درصد اعلام کرد.