اختلاف قیمت سکه دولتی و آزاد دوباره اوج گرفت

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت سکه در بازار آزاد به ۴۲۳ هزارتومان رسید و اختلاف قیمت آن با سکه‌های بانکی به ۴۵۰۰ تومان رسید. روز گذشته بهای همه انواع سکه عرضه شده توسط بانک مرکزی در شعب بانک ملی نسبت به نرخ‌های روز پنج‌شنبه بدون تغییر ثابت ماند. اما قیمت‌ها در بازار آزاد در پی افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی با افزایش مواجه شد. قیمت سکه در بانک ملی ۴۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار آزاد ۴۲۳ هزارتومان بود. نیم‌سکه در بانک ملی ۲۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد، در حالی که قیمت آن در بازار آزاد به ۲۱۲ هزار تومان رسید و اختلاف قیمت آنها ۳۱۰۰ تومان شد. ربع سکه در حالی در بانک ملی ۱۲۲ هزار تومان فروخته شد که نرخ آن در بازار آزاد ۱۲۷ هزارتومان بود. قیمت سکه طرح قدیم بدون تغییر در بازار ۴۵۰ هزار تومان بود. سکه تمام، نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب در بازار آزاد ۲۰۰۰ تومان ،۱۰۰۰ تومان و ۲۴۰۰ تومان افزایش داشت.

بانک ملی صرفا عامل فروش است

بانک ملی صرفا بانک عامل فروشنده سکه است. قیمت انواع سکه روزانه توسط بانک مرکزی تعیین شده و از این رو بانک ملی نقشی در تعیین قیمت سکه یا گران فروشی آن ندارد.در بازار ارز به جز یورو و صد ین ژاپن که هر یک ۵ تومان ارزان شدند، سایر ارزها نوسان قیمت نداشتند. دیروز دلار آمریکا ۱۱۹۰ تومان و یورو ۱۶۸۵ تومان فروخته شدند. نرخ دلار مرجع دیروز ۱۰۵۸۱ ریال بود که تفاوت آن با نرخ آزاد ۱۳۲ تومان بود. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در پی تعمیق بحران بدهی‌ها در اروپا به ۴۱/۱ رسید. این نرخ به ۴۰/۱ نیز رسیده بود.

قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۵۱۳ دلار بسته شد که نسبت به نرخ بسته شده روز قبل ۲۰ دلار افزایش داشت. کاهش رتبه اعتباری بلند مدت یونان تا سطح B مثبت و افزایش قیمت نفت فراتر از ۱۰۰ دلار مهمترین دلایل افزایش قیمت طلا اعلام شده است. موسسه رتبه‌بندی فیچ با چهار رتبه کاهش، رتبه اعتباری بلند مدت یونان را به زیر سطح سرمایه‌گذاری تنزل داد. یورو در مقابل دلار آمریکا از این نظر با افت ارزش مواجه شد.

نگرانی از افت بازارهای بورس در اروپا، طلا را با افزایش تقاضا روبه‌رو کرد. در عین حال گزارش موسسه نفت آمریکا در خصوص افزایش مصرف نفت در ماه آوریل قیمت آن را تا ۱۰۰ دلار بالا برد. در عین حال خبر می‌رسد که صندوق بین‌المللی پول وام ۲۶ میلیارد دلاری پرتغال را تصویب کرد.