لیلا اکبرپور- مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بیمه دانا با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون بانک و بیمه، مدیران عامل بیمه ایران، آسیا و کارآفرین و مدیران ارشد بیمه البرز و دانا در هفتم فروردین ماه امسال در ساختمان مرکزی بیمه دانا برگزار شد. در این مراسم هادی اویار حسین، عضو هیات مدیره و معاون فنی سابق بیمه البرز به عنوان مدیر عامل بیمه دانا منصوب و از شمس‌الدین وهابی توسط وزیر اقتصاد و دارایی تقدیر شد. شمس وهابی در مراسم تودیعش گفت: در ورود به محیط‌های جهانی اصل رقابت پذیری و خصوصی‌‌‌سازی دنبال می‌شود و شرکت‌هایی پیشرو هستند که شفافیت مالی داشته باشند.وی در خصوص شفاف سازی صورت‌های مالی بیمه دانا گفت: تاکید بر ضعف‌های یک سیستم جسارت می‌خواهد که بیمه دانا با این جسارت به ضرورت عدم تمرکز رسید و توانست نقاط ضعف و قوت خویش را در یابد. وهابی یادآور شد سیاست‌های پرداخت خسارت در کوتاه‌ترین زمان ممکن در بیمه دانا اجرا شد و این شرکت توانست به توفیقاتی دست یابد.

او افزود: سرمایه‌گذاری‌های بیمه دانا در سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت در سال جاری ۱۰۰درصد افزایش داشت.وهابی با اشاره به زحمات همتی، رییس کل سابق بیمه مرکزی در فع مشکلات درون ساختاری صنعت بیمه گفت: تلاش وی در حمایت از بیمه دانا موجب شد تا این شرکت در میان شرکت‌های بیمه دولتی بالاترین نرخ رشد را داشته باشد. هادی اویار حسین، عضو هیات مدیره و معاون فنی سابق بیمه البرز نیز در مراسم معارفه‌اش در سمت مدیریت عاملی بیمه دانا بر لزوم اصل مشتری مداری در این شرکت تاکید کرد.

او گفت: تجربه ثابت کرده است که به ازای هر یک مشتری راضی ۳ نفر به جمع مشتریان افزوده شده و به ازای هر مشتری ناراضی ۲۰ نفر از مشتریان کسر خواهد شد.اویار حسین با اشاره به این که در یک شرکت بیمه ماشین‌آلات به شکل فیزیکی وجود ندارد و تمام عملیات بر دوش کارکنان شرکت است، ادامه داد: کارکنان یک شرکت بیمه باید با انگیزه و مهارت بالا فعالیت کنند و سیاست جدید بیمه دانا ایجاد بستر مناسب برای عملکرد کارکنان شرکت است.

مدیرعامل بیمه دانا خاطر نشان کرد: بحث سودآوری با تولید بالای حق بیمه نیست بلکه با انتخاب پرتفوی مناسب است.پرتفوی باید مانند یک آب زلال باشد که با ورود به سیستم موجب سودآوری نیز می‌شود.

تغییر مدیریت بیمه دانا خواست شمس وهابی بود

داوود دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بیمه دانا گفت: وزارتخانه با شمس وهابی مدیرعامل سابق این شرکت مشکلی نداشت و تغییر مدیریت به دنبال استعفا و درخواست‌های مکرر او انجام شد. اما وزارتخانه از مدیرعامل جدید می‌خواهد تا زمینه را برای واگذاری بیمه دانا به بخش خصوصی هموار سازد.

وی ادامه داد: براساس آمار موجود بیمه دانا در سالی که گذشت عملکرد مناسبی داشته و سود عملیات بیمه‌ای شرکت ۱۲درصد کل سهم بازار را نشان می‌دهد.وزیر با بیان این که ذخایر فنی ۹ و درآمد بیمه‌گری ۱۱درصد و تعداد شرکت‌های تحت پوشش بیمه دانا ۱۴درصد است، گفت: فلسفه وجودی این شرکت در ابتدای فعالیت اجرای بیمه‌های اشخاص بود اما اکنون توانسته نقش مهمی در دو بخش بیمه‌های زندگی و غیر زندگی ایفا کند.دانش جعفری با یادآوری اجرای بند ج سیاست‌های اصل کلی ۴۴ گفت: شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا در حال آماده‌سازی و واگذاری به بخش‌خصوصی هستند و باید شاخص‌ها به نحو مناسبی در این شرکت‌ها ارتقا یابد.وزیر اقتصاد خواستار رفع مشکلات نیروهای قراردادی شرکت بیمه دانا شد و در پایان جلسه اعلام شد که این مشکل به زودی رفع شده و در جلسه‌ای که روز قبل از آن برگزار شده به زودی تکلیف نیروهای قراردادی این شرکت مشخص خواهد شد.

پاسخ وزیر اقتصاد به پرسش «دنیای اقتصاد»

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم معارفه مدیرعامل جدید بیمه دانا به سوال دنیای اقتصاد در خصوص مصوبه هیات دولت مبنی‌بر بیمه‌گری سازمان بازنشستگی کشور پاسخ داد.

دنیای اقتصاد: آقای وزیر هیات‌دولت در حالی سازمان بازنشستگی کشوری را به عنوان بیمه‌گر کارمندان دولت انتخاب کرد که این تصمیم برخلاف ماده ۶۶ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری است، نظر شما در این مورد چیست؟

وزیر اقتصاد: از آنجا که این مصوبه مورد ایراد هیات‌تطبیق مصوبات هیات‌دولت در مجلس قرار نگرفت، به این معنا است که مصوبه مذکور مشکلی نداشته و می‌تواند اجرا شود، اما در خصوص اینکه بحث تخصصی بیمه‌گری درست اجرا شود بهتر بود کماکان شرکت‌های بیمه بازرگانی بیمه‌گر کارکنان دولت باشند، در ضمن توجه داشته باشید که این پرتفوی دارای ریسک بالایی است و شاید بهتر باشد از بیمه‌های بازرگانی منتقل شود.

دنیای اقتصاد: سازمان بازنشستگی کشوری سهامدار عمده یک شرکت بیمه خصوصی است در مورد انتقال این پرتفوی بدون چون و چرا به این شرکت فکری شده است؟

وزیر اقتصاد: خیر با نظر شما در خصوص انتقال پرتفوی موافق نیستم، این مصوبه یک فعالیت جدیدی را در چارچوب خاصی برای سازمان بازنشستگی کشوری تعریف کرده است که هیات تطبیق مصوبات دولت در مجلس به آن ایرادی نگرفته و مشکلی ایجاد نخواهد شد.