مجلس با این استدلال که با گذشت ۳۰ سال از دوران بحران و اضطرار، اقتصاد بانکداری به پایداری و ثبات نسبی رسیده است و نیازی به وجود نهادهای کنترلی و موازی نیست به انحلال شورای عالی بانک‌ها رای داد.

دکتر عادل‌آذر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: بحث انحلال شورای‌عالی بانک‌ها براساس قانون مجلس و طرح دو‌فوریتی تصویب شد و دلیل اینکه با بانک مرکزی و دولت هماهنگ نشد این بود که طرحی از سوی نمایندگان بود و طبعا در طرح مجلس نظر و موافقت دولت و دستگاه‌ها مطرح نیست. وی در رابطه با مخالفت بانک مرکزی با انحلال شورای‌عالی بانک‌ها گفت: نماینده دولت در صحن مجلس حاضر بود و اگر‌چه مخالفت خود را اعلام کرد اما مجلس به دلیل وجود استدلال‌ها و ادله‌های متعدد به رای مصوبه تن داد لذا باید تابع قانون بود و به آن عمل کرد. آذر با بیان اینکه شخصا با انحلال شورای عالی بانک‌ها مخالف بودم افزود: اما استدلال‌هایی که مطرح شد موجب اقناع نمایندگان و دادن رای به این مصوبه شد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره‌شهر در مجلس با اشاره به فلسفه تشکیل شورای‌عالی بانک‌ها اظهار کرد: شورای‌عالی بانک‌ها براساس ضرورت اوایل انقلاب شکل گرفت و از آنجا که بسیاری از مدیران عامل بانک‌ها در آن زمان خائن و دست‌نشانده یا فاقد صلاحیت مدیریت بودند و تغییر کردند، لذا مدیران عاملی که در راس بانک‌ها قرار گرفتند از تجربه و پختگی لازم برخوردار نبودند، بنابراین شورای‌‌عالی بانک‌ها با هدف انجام امور مدیریتی بانک‌ها تشکیل شد. وی ادامه داد: اما با نگاه به شرح وظیفه شورای‌عالی بانک‌ها می‌بینیم که در واقع شورا به جای مدیرعامل بانک تصمیم می‌گرفت و علاوه بر آن یک سلسله مراتب و مراکز تصمیم‌گیری موازی در صنعت بانکداری ایجاد می‌کرد.

آذر با اشاره به وجود شورای هماهنگی بانک‌ها، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی اظهار کرد: اگر شورای‌عالی بانک‌ها با وجود چنین ارکانی حذف شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد.