عبدالرضا رضایی هنجنی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و سوئد از موانع پیش روی تجار ایرانی برای گشایش LC خبر داد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و سوئد، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: در مجموعه بانک‌های سوئدی، بانک نوردیا که تلفیقی از سه بانک از کشورهای سوئد، فنلاند و دانمارک است، دارای نمایندگی در کشورمان است که البته این شعبه در راستای توافق ایران و سوئد بر روی گشایش خط اعتباری ۲/۱میلیارد دلار برای اعتبارات کوتاه مدت و میان مدت مربوط به فروش و صادارت سوئد به ایران بوده است. عبدالرضا رضایی هنجنی، با اشاره به ابراز علاقه‌های غیررسمی سوئدی‌ها مبنی بر تاسیس بانک در ایران افزود: این امر هنوز به ارائه درخواست‌های رسمی از سوی این کشور منتهی نشده ولی با توجه به شرایط فعلی کشور به لحاظ سیاسی، تصور می رود که سوئدی‌ها نیز جدا از اتحادیه اروپا حرکت نکنند. وی گفت: در این راستا تاکنون ابراز علاقه‌ای برای حضور بانک‌های سوئدی در ایران مشاهده نشده اما ممکن است تقاضانامه‌هایی به سیستم بانکی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده باشد.

هنجنی تصریح کرد: بحث کاهش دستوری نرخ سود بانکی نیز به طور قطع بر روی ارائه این درخواست‌ها تاثیر گذار خواهد بود چراکه بانک‌ها، درصدی از هزینه‌های خود را از طریق اختلاف نرخ وام‌های اعطایی و بهره ای که به سپرده‌ها می‌دهند، جبران می‌کنند، بنابراین اگر قرار بر ما به التفاوت ۲درصدی باشد، قطعا این عامل، بازدارنده قوی برای حضور بانک‌های خارجی در کشور خواهد بود. وی با اشاره به بحث‌هایی برای حضور بانک‌های سوئدی در کیش گفت: این امر هنوز به صورت قطعی و جدی مطرح و اجرا نشده است. دبیرکل اتاق مشترک ایران و سوئد از موانع پیش روی تجار ایرانی برای گشایش LC خبرداد و اظهار داشت: در مجموع، بانک‌های سوئدی در گشایش اعتبارات اسنادی سخت گیری کرده و نمی خواهند بانک‌های ایرانی را در گشایش اعتبارات اسنادی درگیر کنند به نحوی که خواستار معرفی بانک اروپایی به عنوان بانک عامل خود هستند. وی روابط سیاسی ایران و سوئد را در شرایط فعلی بدون مشکل دانست و خاطرنشان کرد: به طور کلی، سوئد عضو اتحادیه اروپا بوده و سیاست‌های اجرایی آن به طور قطع، نشات گرفته از سیاست‌های متخذه اتحادیه اروپا است.