شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران7/18میلیارد دلار وام خارجی گرفتند

شرکت‌های دولتی و غیردولتی ایران در هشت سال منتهی به ۲۰۰۶ بیش از ۱۸‌میلیارد دلار وام از منابع خارجی دریافت کردند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بانک جهانی شرکت‌های خصوصی و دولتی ایران در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ در مجموع ۷/۱۸‌میلیارد دلار از منابع بانکی خارجی وام دریافت کردند.

در حالی که انتشار اوراق قرضه، فروش اوراق سهام و اخذ وام سه منبع تامین سرمایه مورد نیاز شرکت‌ها از منابع خارجی است شرکت‌های ایرانی در طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ تنها از یک منبع یعنی از طریق اخذ وام برای افزایش سرمایه خود استفاده کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در مدت مذکور شرکت‌های دولتی و غیردولتی ایران در مجموع ۷/۱۸‌میلیارد دلار از منابع خارجی وام دریافت کردند.

در میان ۲۰ کشور در حال توسعه، ایران از نظر میزان اخذ وام توسط شرکت‌های دولتی و غیردولتی خود از منابع خارجی در جایگاه شانزدهم قرار گرفته است. شرکت‌های برزیلی بیشترین اخذ وام در مدت مذکور را داشته‌اند. این شرکت‌ها در هشت سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ در مجموع یکصد‌میلیارد دلار وام از منابع خارجی دریافت کردند.

پس از برزیل، روسیه با ۹۸‌میلیارد دلار، مکزیک با ۹۷‌میلیارد دلار، چین با ۸۰‌میلیارد دلار، ترکیه با ۷۲‌میلیارد دلار، هند با ۴۹‌میلیارد دلار، شیلی با ۴۳‌میلیارد دلار و مالزی با ۳۸‌میلیارد دلار به ترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند.

لبنان نیز با اخذ ۳۴۴‌میلیون دلار در جایگاه آخر قرار گرفته است.