گفت‌وگو با روسای بانک‌های مرکزی برخی کشورها برای تاسیس شعبه در ایران

گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی در خصوص تاسیس شعب خارجی در ایران گفت: به صورت جداگانه با روسای بانک مرکزی برخی کشورها صحبت‌هایی شده است.

مجوز ورود بانک‌های خارجی در یک هزار و سومین جلسه شورای پول و اعتبار با ارائه ماده واحده‌ای به مجلس شورای اسلامی به منظور تاسیس بانک با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی صادر شد. در‌حال‌حاضر در حدود ۴۰دفتر نمایندگی بانک‌های خارجی در ایران حضور دارند. عکس: احمد نادری

فارغ از اهمیت چگونگی حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار پولی کشور، میزان استقبال این سرمایه‌گذاران از مصوبه شورای پول و اعتبار نیز مهم است. ابراهیم شیبانی رییس کل بانک مرکزی هم درباره مذاکرات خود با مسوولان بنگلادشی به این مهم اشاره کرد که برای حضور خارجی‌ها در ایران صحبت‌هایی شده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا اعطای تسهیلات به طرح‌های زودبازده، تسهیلات تکلیفی به حساب می‌آید؟ توضیح داد: خیر، این تسهیلات تکلیفی نیست. تکلیفی زمانی است که گفته می‌شود این تسهیلات در جای خاصی صرف شود و یا به شخص خاصی اعطا شود، دولت هم بازپرداخت آن را تضمین می‌کند.

به گفته وی اما زمانی که این تسهیلات از سوی بانک‌ها میان اشخاص مختلف و در بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود تکلیفی محسوب نمی‌شود. براساس مصوبه دولت بانک‌ها باید در سال‌جاری ۵۰درصد از تسهیلات خود را در اختیار بنگاه‌های زودبازده قرار دهند. شیبانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری که این روزها بسیار به آن توجه می‌شود در خصوص ابزارهای دیگری غیر از اوراق مشارکت برای مهار نقدینگی تصریح کرد: کاستن از هزینه‌های دولت یکی دیگر از ابزارهای استفاده شده برای مهار تورم و نقدینگی است و در حال حاضر نیز میزان هزینه‌های دولت کاهش یافته است. وی ادامه داد: از سوی دیگر ذخایر قانونی بانک مرکزی نیز دیگر ابزار بانک مرکزی برای مهار تورم و نقدینگی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا واریز وجوه ارزی به حساب ذخیره ارزی نیز باعث مهار تورم و نقدینگی خواهد شد؟ تاکید کرد: خیر واریز وجوه ارزی به حساب ذخیره ارزی تاثیری بر کنترل نقدینگی و مهار تورم ندارد.

او در پاسخ به این سوال که در سفر اخیرش به بنگلادش چه موضوعاتی میان مسوولان دو کشور مطرح شد؟ توضیح داد: بنگلادش و ایران عضو اتحادیه آسیایی هستند و فعالیت آن در جهت کمک به پرداخت‌های ایران است که قادر است از یک ارز خاص هم فاصله بگیرد، چرا که در این کشور پرداخت‌ها به ارز محلی انجام می‌شود.