دنیای اقتصاد- شورای پول و اعتبار برای تصویب نرخ سود تسهیلات بانکی تا اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص فرمول جدید صبر خواهد کرد؛ این شورا در صدد است تا فرمول جدید در شورای نگهبان تایید شود، چرا که اعمال فرمول جدید ۵/۲ تا ۳درصد کاهش نرخ سود تسهیلات را پوشش می‌دهد و از زیان بانک‌ها می‌کاهد. یک منبع آگاه به دنیای‌اقتصاد گفت:

شورای پول و اعتبار در انتظار تایید فرمول محاسبه نرخ سود بانکی

لیلا اکبرپور

یک منبع آگاه به دنیای‌اقتصاد گفت: برای سیستم بانکی که منابعی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان ندارد می‌توان نرخ سود دستوری ۱۰درصدی تسهیلات هم تعیین کرد.

او که از مدیران ارشد سیستم پولی کشور است افزود: قبل از تعیین فرمول محاسبات و نرخ سود تسهیلات باید چاره‌ای برای مشکل نقدینگی بانک‌ها اندیشید.

وی افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی بانک‌ها را مهم‌ترین اقدام دانست و گفت: در بانکداری اسلامی و مطابق با عقود اسلامی چگونه می‌توان به یک گروه وام با سود ۱۲درصد اعطا کرد و از گروهی سپرده با نرخ ۱۶درصد گرفت؟

او افزود: چنانچه نرخ سود تسهیلات کاهش یابد، کاهش سود سپرده‌ها نیز صورت می‌گیرد.

این منبع آگاه در خصوص برگزار نشدن جلسه شورای پول و اعتبار در شنبه گذشته نیز گفت: شورای پول و اعتبار برای تصویب نرخ سود تسهیلات بانکی تا اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص فرمول جدید صبر خواهد کرد.

او ادامه داد: چنانچه اعضای شورای پول و اعتبار در جلسه حاضر می‌شدند و برخلاف نظر قبلی خود نرخ ۱۲درصد سود تسهیلات را تصویب می‌کردند، به منزله نظر غیرکارشناسی جلسه خود آنها بود و قطعا اعضای متخصص شورای پول و اعتبار چنین امری را نمی‌پذیرفت.

او گفت: این شورا در صدد است تا فرمول جدید در شورای نگهبان تایید شود، چرا که اعمال فرمول جدید ۵/۲ تا ۳درصد کاهش نرخ سود تسهیلات را پوشش می‌دهد و از زیان بانک‌ها می‌کاهد.

این در حالی است که کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در خصوص فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی به خبرگزاری مهر گفته است: نظر فقهای شورای نگهبان در این زمینه تا ۲ هفته آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: رییس کل بانک مرکزی برای فقهای شورای نگهبان استفساریه فرستاد و در خصوص فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی سوال کرد که این موضوع مورد بررسی کارشناسی فقهای این شورا قرار گرفته است.

در عین حال نظرات متفاوتی در خصوص فرمول جدید بیان می‌شود، دکتر ابراهیم شیبانی معتقد است فرمول محاسبه جدید پیچیده اما از فرمول قبلی منطقی‌تر است و در مقابل طهماسبی وزیر صنایع و معادن و عضو شورای پول و اعتبار فرمول جدید را دارای شبهه‌ربوی دانسته است.