ایفای تعهدات دولتی ، بانک ملی را از 544 میلیارد تومان درآمد محروم کرد

گروه بازار پول- با برگزاری مجمع عمومی‌بانک ملی ایران، صورت‌های مالی سال ۱۳۸۴ این بانک به تصویب رسید. به گزارش روابط عمومی‌بانک ملی ایران، در این جلسه که باحضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعضای مجمع برگزار شد، دکتر عبدالحمید انصاری مدیرعامل این بانک با ارائه گزارشی از عملکرد سال ۱۳۸۴ بانک، برنامه‌های انجام شده و در دست اجرای بانک ملی را در بخش‌های مختلف تشریح کرد.

براساس این گزارش، دکتر انصاری فعالیت‌های بانک ملی را در سال ۱۳۸۴ درخصوص تجهیز منابع، مصارف و تسهیلات و خدمات در بخش‌های ریالی و ارزی و به‌ویژه خدمات گسترده بانک در پروژه‌های اقتصادی کوچک و زود بازده ارائه کرد.

وی گفت: بانک ملی درسال ۸۴ نیز سعی داشت همسو با سیاست‌های دولت در جهت حمایت از اقتصاد کشور نسبت به انجام تعهدات تسهیلاتی خود درخصوص سازمان‌هایی نظیر غله، توانیر، صنایع جانبی نیشکر، آزادراه‌ها و برخی حوادث طبیعی نظیر تسهیلات به مناطق زلزله زده و... اقدام کند، به طوری که بیش از ۵۰درصد این تسهیلات توسط بانک ملی پرداخت شده است.

وی افزود: انجام این تعهدها باعث شد که در سال ۸۴ ، بانک ملی از درآمدی معادل ۵هزار و ۴۴۵میلیارد ریال محروم شود. به گفته وی کارمزد خدمات بانکی در حال حاضر بسیار اندک است و در سال ۸۴ این بانک حدود مبلغ یک‌هزار و ۵۴۷میلیارد ریال بیش از کارمزد دریافتی، هزینه کرده که بازیافت نشده و این درحالی است که به عنوان نمونه بالغ بر ۵۲درصد قبوض خدماتی توسط این بانک دریافت می‌شود.

دکتر انصاری در ادامه با اشاره به اقدام‌های بانک ملی در حمایت از سیاست‌های دولت ابراز داشت: سهمیه تخصیصی بانک ملی در ارتباط با اعطای تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک اقتصادی زود بازده و کارآفرین در سال ۸۴ مبلغ ۱۵هزار و ۲۶۴میلیارد ریال و در سال ۸۵ مبلغ ۴۰ هزار و ۳۲۰میلیارد ریال است، در حالی که تا پایان سال ۸۴ مطالبات این بانک از دولت نیز به بیش از ۳۰هزار میلیارد ریال رسیده است.

اجرای مناسب طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع از دیگر محورهای سخنان مدیرعامل بانک ملی ایران بود که طی آن فعالیت‌های انجام شده این بانک در زمینه مذکور اعلام شد.