نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها به زودی منطبق می‌شوند

خبرگزاری ایسنا - نرخ سود تسهیلات ۱۷‌درصد‌ی برای عقود مبادله‌ای ثابت و برای عقود مشارکتی حداقل در نظر گرفته شده است. دکتر احمد مجتهد، رییس پژوهشکده پولی و بانکی، با بیان این مطلب در پاسخ به این سوال که نامه ایرادهای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات چه سرانجامی ‌خواهد داشت؟ تاکید کرد: زمانی که قانون به تصویب رسید، برای همه بانک‌ها چه اعتراض داشته باشند چه نداشته باشند و یا ایرادهای درست و منطقی گرفته شود، لازم‌الاجرا است.

به گفته وی بانک‌های خصوصی از جنبه‌های بسیار زیادی به این نامه اعتراض دارند، البته با وجود این ایرادها نیز آنها موظف به اجرای این مصوبه هستند اگر به اجرای آن مبادرت نورزند تخلف از قوانین محسوب می‌شود و بانک مرکزی نیز در مورد تخلف احتمالی آنها اقدام‌های لازم را اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی در تلاش هستند تا روی نکته‌ها و ایرادهای موردنظر آنها بحث‌های لازم صورت گیرد تا نحوه و دستورالعمل آن تغییر کند، گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه این مصوبه حکم قانون است، باید بانک‌های خصوصی آن را اجرا کنند.

مجتهد افزود: این مصوبه نقض قوانین قبلی نیست ایرادی مبنی بر مغایرت با قانون بانکداری اسلامی‌ در مصوبه وجود داشته که در حال حاضر رفع شده است چون حداقل سود تسهیلات را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند، نمی‌تواند نرخ ثابتی در نظر گیرد، این ایراد در شورای پول و اعتبار با حضور عضو فقهای شورای نگهبان مطرح و رفع شد. وی درباره مشکلات نحوه تطبیق نرخ سود سپرده‌ها با تسهیلات بانکی توضیح داد: روند زمانی برای تطبیق این دو نرخ به بانک‌های خصوصی ارائه شد که این مشکل نیز به زودی حل خواهد شد.