نارضایتی مدیران از طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها

گروه بازارپول- وزیر کشور در هفته گذشته اعلام کرد: برای کاهش بار ترافیک در سال تحصیلی، پیشنهادی برای تغییر ساعت کار بانک‌ها به دولت ارائه شده و این طرح در دست بررسی است. اظهارات وزیر کشور واکنش مقامات بانکی را به دنبال داشت. بسیاری از مدیران بانک‌ها معتقدند: اجرای این طرح نه تنها به کاهش بار ترافیک کمکی نخواهد کرد بلکه هزینه‌هایی را هم به بانک‌ها تحمیل می‌کند. هزینه بانک‌ها افزایش می‌یابد

داود زارع اسکندری، رییس شورای‌عالی بانک‌ها و مدیر عامل بانک تجارت در همین زمینه به خبرگزاری فارس گفته است:تغییر ساعت کار بانک‌ها موجب افزایش برخی هزینه‌ها همچون هزینه ناهار خواهد شد.

وی در خصوص نشست اخیر شورای‌عالی بانک‌ها در خصوص تغییر ساعت کار این موسسات اظهار داشت: قرار شده است بررسی کارشناسی بر روی این مساله صورت گرفته و پس از تهیه گزارش، آن را به دولت ارائه دهیم تا در تصمیم‌گیری نهایی هیات دولت لحاظ شود.

مدیرعامل بانک تجارت تاکید کرد: تصمیمات اعلام شده درباره تغییر ساعت کار بانک‌ها هنوز قطعی نیست و به بانک‌ها نیز رسما اعلام نشده است.

وی افزود: نظر کارشناسی بانک‌ها خواسته شده که این نظر در حال تهیه برای ارائه به دولت است.

زارع اسکندری در خصوص نظر مشورتی بانک‌ها در این رابطه خاطرنشان کرد: به هر حال پرسنل بانک‌ها فعالیت‌های روزانه خود را با ساعات کار بانک تنظیم می‌کردند و بر هم خوردن ساعت کار برای آنها مشکل‌ساز خواهد بود.

رییس شورای‌عالی بانک‌ها در عین حال تاکید کرد: شورای‌عالی بانک‌ها مشکلات را با دولت مطرح خواهد کرد.

زارع اسکندری در پاسخ به این پرسش که به عنوان مدیرعامل بانک تجارت تغییر ساعت کار را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تغییر ساعت کار و ایجاد عادت جدید مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، ضمن اینکه تغییر ساعت کار تا ساعت ۱۷ هزینه‌های جدیدی چون هزینه ناهار کارکنان را به بانک‌ها تحمیل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد شرایط جدید نیازمند برنامه‌ریزی است، ممکن است عده‌ای از پرسنل بانک‌ها دارای مشاغل دومی باشند که با افزایش ساعت کار آن را از دست بدهند.

وی با اشاره به اینکه هدف دولت تنظیم برنامه ترافیکی کشور است، افزود: این تنظیم وقت ‌می‌تواند با ترتیب بهتری صورت پذیرد.

زارع اسکندری تصریح کرد: به نظر می‌رسد مشتریان بانک‌ها بتوانند وقت خود را تنظیم کنند اما تنظیم وقت برای کارکنان دولت حداقل طی ماه‌های اول با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

صف‌ها بیشتر می‌شود

مدیر عامل بانک کشاورزی نیز گفت: تغییر ساعت کاری هزینه‌ها را افزایش داده و به کاهش بهره‌وری بانک‌ها و همچنین افزایش تراکم جمعیت و صف منجر خواهد شد ولی نظر دولت بر این است که مجموع جمع جبری این اقدام در نهایت به نفع مردم است.

سید حسن نوربخش اظهار داشت: تغییر ساعت کاری بانک‌ها تصمیم دولت است و این تصمیم برای بهبود وضع ترافیک اتخاذ شده‌، از آنجا که ما تابع دولت هستیم، ملزم به اجرای این تصمیم می‌باشیم.

این مدیر عامل بانک دولتی یادآور شد: نظر وزیر کشور بر این است که چون عمدتا بازاری‌ها با بانک‌ها کار می‌کنند و آنها نیز ساعت ۹ سرکارهای خود حاضر می‌شوند، ساعت ۹ زمان مناسبی برای آغاز کار بانک‌ها است منتها من جمله ایشان را تکمیل می‌کنم که خیلی از آنها که ساعت ۷ونیم برای انجام کارهای‌شان به بانک مراجعه می‌کنند، بازاری نیستند.

وی افزود: طبق محاسبات ما عمده مراجعات مردم به بانک‌ها مربوط به ساعات ۷:۳۰ تا ۹ صبح است.

نوربخش طرح آزمایشی ۳ ماهه تغییر ساعات کاری بانک‌ها را مانند طرح زوج و فرد خودروها دانست و افزود: براساس این طرح چون عده‌ای در روزهای مشخص مجاز به تردد نیستند، قطعا به این عده فشار خواهد آمد،‌ همین مساله در خصوص بانک‌ها نیز صادق است.

وی اضافه کرد: دولت برای حل مشکل ترافیک و محدود کردن مشکلات آن، مجبور است به سایر بخش‌ها مانند بانک‌ها فشار بیاورد.

مدیر عامل بانک کشاورزی خاطر نشان کرد: وقتی قرار باشد بار ترافیکی افراد در بانک‌ها به خصوص در ناحیه ترافیکی تهران از ساعت

۷ تا و ۹:۳۰ به حدود ساعت ۹ تا ۱۰ منتقل شود، قطعا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: آقای احمدی‌ن‍ژاد قبول کردند که این طرح سه ماهه و به طور آزمایشی در سطح تهران به اجرا در آید و چنانچه با نارضایتی مردم و سیستم بانکی همراه باشد، در پایان مدت مذکور ، وضعیت به شرایط عادی باز گردد.

وی افزود:‌ این اقدام مشکلاتی را می‌تواند برای پرسنل بانک‌ها به خصوص افرادی که دارای شغل دوم هستند ایجاد کند، هرچند آقای احمدی‌ن‍ژاد عملا نیم ساعت از ساعات کاری روزانه بانک‌ها کم کرده است.

نوربخش اضافه کرد: بر اساس این تصمیم بانک‌ها از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ فعالیت خواهند کرد که با کاهش ۴۴ ساعت به ۴۱ و نیم ساعت عملا دو و نیم ساعت، از ساعات کاری بانک‌ها در هفته کم خواهد شد.

مدیر عامل بانک کشاورزی در پاسخ به این سوال که تکلیف بحث قانونی این مساله چه می‌شود، گفت: این سوال را باید از وزیر کشور بپرسید چون دوستان قول داده‌اند مشکل قانونی این مساله را حل کنند. وی گفت: طبق مطالعاتی که شده بین ساعت ۷ تا ۸ صبح،‌۷۰درصد افرادی که تردد می کنند یا محصل بوده یا افرادی در ارتباط با محصلان بوده‌اند، ۱۰درصد بانکی یا مراجعان بانک‌ها، ۱۰درصد مربوط به سایر ادارات و مابقی نیز مربوط به سایر اقشار بوده‌اند. نوربخش با بیان اینکه تعداد پرسنل بانکی در سطح تهران ۴۰هزار نفر است، افزود: دولت معتقد است ۱۰ درصد از بار ترافیک مربوط به بانک‌ها است که باید این بار از ساعت ۷ تا ۸ به ساعت ۹ منتقل شود. وی اضافه کرد:‌ گرچه این اقدام هم به بانک‌ها و هم به مشتریان آنها فشار می‌آورد، ولی وقتی تصمیم، تصمیم دولت است باید دست‌به‌دست هم بدهیم و به حل مشکل کمک کنیم.

قطع ارتباط بانک ها با کشورهای شرق آسیا

مدیرعامل یکی از بانک‌های دولتی گفت: حذف ساعات ۷:۳۰ تا ۹ صبح، فرصت لازم برای ارتباط با کشورهای شرقی را سلب می‌کند به طور مثال با آغاز کار بانک‌ها راس ساعت ۹ صبح، عملا در کره ساعت یک بعدازظهر و زمان تعطیلی بانک‌ها است.

این مدیرعامل که نخواست نامش ذکر شود، گفت: بنابر نظر دولت قرار است تا بانک‌های فعال در سطح تهران در واحدهای ستادی از اول مهر بین ساعات ۸:۳۰تا ۴ بعدازظهر و در واحدهای صف از ۹ صبح تا ۱۵:۳۰ بعدازظهر مشغول فعالیت شوند.

وی افزود: این طرح آزمایشی بوده و تا سه ماه به مرحله اجرا درخواهد آمد، در این مدت نیز روز پنج‌شنبه روزکاری بوده و از ساعت ۹ صبح تا یک بعدازظهر شعب و از ساعت ۸:۳۰ تا یک و نیم بعدازظهر در واحدهای ستادی کارکنان بانک‌ها مشغول فعالیت خواهند بود.

وی اضافه کرد: به این ترتیب با یک اختلاف ۳ تا ۴ ساعته برای ارتباط با اکثر کشورهای شرقی مانند چین و ژاپن، مشکلاتی به وجود می‌آید که این اختلاف‌ها به نفع بانک‌های کشور نیست.

این مدیرعامل بانکی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش بسیار اساسی بانک‌ها در زندگی مردم، تغییر ساعات کاری بانک‌ها آثار نسبتا منفی در زندگی آنها خواهد گذاشت.

وی افزود: کارکنان بانک‌ها نیز به خصوص کسانی که در خانواده هر ۲ نفر شاغل هستند مشکلات‌شان صد چندان می‌شود.

او با اشاره به استدلال دولت مبنی بر تغییر ساعت کاری بانک‌ها گفت: به نظر من تغییر ساعات کاری بانک‌ها تاثیری در ترافیک ندارد ، به خصوص آنکه شعب بانک‌ها نیز پراکنده بوده و تمرکز آنها در مرکز شهر به خصوص در محدوده طرح ترافیک چندان نیست.

این مدیرعامل بانک با بیان اینکه این اقدام هزینه‌هایی را به بانک‌ها تحمیل می‌کند، یادآور شد: اگر صرف این هزینه‌ها به کاهش میزان ترافیک می‌انجامید مشکلی نبود، ولی عملا چنین نیست. وی به سوابق تحقیقاتی و مطالعاتی این اقدام اشاره کرد و گفت: در زمان دولت قبلی تحقیقات میدانی بین مردم و پرسنل بانکی صورت گرفت که طی آن نتایج مثبتی مبنی بر رضایت آنها از هرگونه تغییری در ساعت کاری بانک‌ها حاصل نشد.

موجب نارضایتی بازاری‌ها می‌شود

مدیرعامل بانک سامان هم گفت: اختلاف ساعت کاری شعب تهران و شهرستان به قطعی‌ ارتباط آنها منجر شده و قطعا به بروز مشکلاتی منجر خواهد شد.

ا... وردی رجایی سلماسی، اظهار داشت: بازاری‌ها عادت دارند که قبل از حضور در محل کار ، امور بانکی خود را بین ساعات

۳۰ :۷ تا ۹ انجام داده و سپس سر کار حاضر شوند که تغییر ساعات کاری بانک‌ها احتمالا به نارضایتی آنها بیانجامد.

وی افزود: از دیگر نگرانی‌های موجود در بحث تغییر ساعات کاری بانک‌ها، مشکلاتی است که در زندگی شخصی و خانوادگی کارمندان بانک‌ها به خصوص زنان شاغل ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل بانک سامان گفت: همچنین این اقدام باعث افزایش هزینه‌های بانک‌ها همچون هزینه غذا خواهد شد.

وی افزود: پس از پایان دوره آزمایشی سه ماهه در روند تغییر ساعت کاری بانک‌ها، باید دید که واقعا این تغییر تاثیری در میزان ترافیک روزانه ایجاد کرده یا خیر.