بدهی‌ پست بانک سال گذشته 40درصد افزایش یافت

خبرگزاری ایسنا- بدهی‌های پست‌بانک در سال ‌٨٤ به میزان ‌٤٠‌درصد رشد داشته است، اما افزایش در سپرده‌ها تنها به میزان ‌٢٧‌درصد بوده است که این امر موجب کاهش سهم سپرده‌ها از بدهی‌ها در سال ‌٨٤ شده است. سپرده‌های دیداری پست بانک در سال‌گذشته یک‌هزار و ‌٣٧٥‌میلیارد ریال، سپرده‌های پس‌انداز و مشابه ‌٣٤٠میلیارد ریال، سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت ‌٣٨١‌میلیارد ریال و سایر سپرده‌های آن ۶میلیارد ریال است.

ترکیب بدهی‌های پست بانک در طول سال‌های اخیر تغییرهای بسیار شدیدی داشته است. جهت‌گیری این تغییرها در سال‌های ‌٨٣ و ‌٨٤ به سمت ریسک کمتر است این موضوع به دلیل افزایش نوع سپرده‌های مدت‌دار است که از درجه اطمینان بالاتری برخوردارند.

میزان دارایی‌های پست بانک ‌٨٨‌میلیارد ریال به صورت نقد، ‌٤٩٧‌میلیارد ریال به صورت مطالبات از بانک‌های مرکزی، ‌٣٠٩‌میلیارد ریال به صورت مطالبات از بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری و یک‌هزار و ‌٤٣٧‌میلیارد ریال به صورت تسهیلات اعطایی و مطالبات بوده است.

کل تسهیلات اعطایی و مطالبات پست بانک در سال گذشته یک هزار و ‌٤٣٧‌میلیارد ریال بوده است. این تسهیلات به میزان ‌٢١٠‌میلیارد ریال به بخش ساختمان و مسکن و یک‌هزار و ‌٢٢٦‌میلیارد ریال به بخش بازرگانی اعطا شده است.

افزایش درجه اطمینان بدهی‌های پست‌بانک موجب افزایش بازدهی و کاهش نقد‌شوندگی دارایی‌های این بانک شده است.

اقلام خارج از ترازنامه پست بانک ‌٥/٢ برابر بدهی‌های این بانک بوده و عمده اقلام آن از نوع سایر تعهد‌ها است.

پست‌بانک در سال ‌٨٤ صاحب ‌٦٨ شعبه در تهران و ‌٣٩٨ شعبه در شهرستان‌ها بوده است.

این بانک در سال گذشته دارای ‌٤٩ دستگاه خودپرداز، ‌٣٠٥ دستگاه پایانه شعبه و ‌٢٠١ شعبه آنلاین بوده است.