ایران سی‌امین اقتصاد بزرگ جهان

صندوق بین‌المللی پول درآمد سرانه هر ایرانی را ۳۱میلیون و ۶۸۰هزار ریال اعلام کرد گروه بازار پول - بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در آستانه برگزاری اجلاس سالانه خود که فردا برگزار می‌شود گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران ارائه کردند. در این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی ۸/۵درصد اعلام شده است. اما اقتصاد کشورمان با تولید ناخالص داخلی ۳/۱۹۶میلیارد دلاری، سی‌امین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. در عین‌حال صندوق بین‌المللی پول درآمد سرانه هر ایرانی را ۳۱میلیون و ۶۸۰هزار ریال در سال جاری اعلام کرد که نسبت به رقم ۲۴میلیون و ۹۷۰هزار ریال در سال ۲۰۰۵ میلادی، بیش از ۶۷۰۰هزار ریال افزایش یافته است. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرد: درآمد سرانه هر ایرانی در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۳۷میلیون و ۲۴۰هزار ریال افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، درآمد سرانه ایرانی به دلار در سال ۲۰۰۵ میلادی ۲۷۶۶ دلار بوده است که این رقم در سال جاری میلادی به ۳۴۶۵ دلار افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود، این رقم در سال آینده میلادی به ۴۰۷۳ دلار برسد.

صندوق بین‌المللی پول درآمد ناخالص داخلی ایران را در سال جاری میلادی ۲۲۳هزار و ۹۹۰میلیارد تومان و جمعیت کشور را ۷۰میلیون و ۷۰۱هزار نفر برآورد کرده است.

خبرگزاری فارس به نقل از «گزارش توسعه جهان در ۲۰۰۷» بانک جهانی، از گذران زندگی پنج میلیون ایرانی با کمتر از دو دلار در روز خبر می‌دهد.

این بدان معنا است که در مجموع ۳/۷درصد از کل جمعیت ۶۷میلیونی ایران با کمتر از دو دلار در روز روزگار می‌گذرانند.

براساس این گزارش از این پنج میلیون نفر نزدیک به ۵/۱میلیون نفر با حداقل درآمد یعنی با یک دلار در روز زندگی خود را سپری می‌کنند.

این گزارش همچنین شکاف فقر در ایران برای کمتر از یک دلار در روز را ۵/۰درصد و برای دو دلار در روز را ۵/۱درصد اعلام کرده است.

بانک جهانی با اشاره به پتانسیل بالای بخش کشاورزی در ایران اعلام کرد، این بخش با سهم ۱۰‌درصدی کمترین سهم را در اقتصاد ایران داراست.

براساس این گزارش بخش خدمات بیشترین سهم را در اقتصاد ایران طی سال ۲۰۰۵ داشته است. ۴۶‌درصد از تولید ناخالص ایران در سال ۲۰۰۵ به بخش خدمات اختصاص داشته و بخش صنعت با ۴۴‌درصد و بخش کشاورزی با ۱۰‌درصد در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش بانک جهانی بخش کشاورزی ایران در حالی کم‌ترین سهم را در تولید ناخالص داخلی این کشور داراست که پتانسیل‌های این بخش قابل توجه می‌باشد. بانک جهانی توسعه نیافتگی بخش کشاورزی و استفاده از شیوه‌های سنتی کشت و برداشت را یکی از مهم‌ترین علل سهم اندک بخش کشاورزی ایران در اقتصاد این کشور عنوان کرده است.

همچنین هزینه‌های مصرف نهایی خانگی در کشورمان در سال ۲۰۰۵ به ۵۱درصد تولید ناخالص داخلی هزینه‌های عمومی دولت نیز به ۱۴درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

بانک جهانی همچنین ارزش مبادلات تجاری ایران در سال ۲۰۰۵ را یکصدمیلیارد دلار اعلام کرد که ۴/۵۸میلیارد دلار آن صادرات و ۶/۴۱میلیارد دلار آن نیز واردات بوده است.

بنابر اعلام بانک جهانی، آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۲تریلیون و ۴۵۵میلیارد دلار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۵ بوده است و پس از آن ژاپن با ۴تریلیون و ۵۰۵میلیون دلار و آلمان با ۲تریلیون و ۷۸۱میلیارد دلار به ترتیب دومین و سومین اقتصادهای بزرگ جهان هستند.

براساس این گزارش، کشورهای چین با ۲۲۲۸، انگلستان با تولید ناخالص داخلی ۲۱۹۲میلیارد دلار، فرانسه با ۲۱۱۰، ایتالیا با ۱۷۲۳، اسپانیا با ۱۱۲۳، کانادا با ۱۱۱۵، برزیل با ۷۹۴، کره‌جنوبی با ۷۸۷، هند با ۷۸۵، مکزیک با ۷۶۸، روسیه با ۷۶۳، استرالیا با ۷۰۰، هند با ۵۹۴، سوئیس با ۳۶۵، بلژیک با ۳۶۴، ترکیه با ۳۶۳، سوئد با ۳۵۴، عربستان با ۳۰۹، اتریش با ۳۰۴، لهستان با ۲۹۹، اندونزی با ۲۸۷، نروژ با ۲۸۳، دانمارک با ۲۵۴، یونان با ۲۱۳، آفریقای جنوبی با ۲۴۰ و ایرلند با تولید ناخالص داخلی ۴/۱۹۶میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا بیست و نهم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان جای گرفته‌اند.