مسعودرضا طاهری

بهای طلا در بازارهای جهانی همچنان متاثر از احتمال افزایش نرخ بهره دلار، رو به افول دارد.

بلومبرگ در گزارشی نوشت قیمت طلا ممکن است برای دومین هفته متوالی به دلیل افزایش نرخ بهره در آمریکا و رشد ارزش دلار با کاهش تقاضا روبه‌رو شده و کاهش یابد. برخی تحلیلگران معتقدند که بازار کماکان بر روی تغییرات ارزهای خارجی و نرخ بهره متمرکز است و نقش این عوامل را همچنان قوی‌تر از قیمت نفت ارزیابی کرده‌اند. براساس این گزارش افت ارزش بازارهای آسیایی نیز بر کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا نیز موثر بوده است. بازارهای آسیایی به دلیل نگرانی از افزایش نرخ بهره و احتمال آسیب‌دیدن بازارهای سرمایه بر افت ارزش طلا موثر بوده است. روز گذشته در ساعت ۱۴ به وقت تهران قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۳دلار کاهش نسبت به روز قبل از آن مواجه شد و به نرخ ۶۰/۶۵۰دلار رسید. اگرچه قیمت‌ها در بازار داخلی تغییر نیافت.

خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد ارزش ین ژاپن به کمترین حد خود طی ۵/۴سال گذشته در مقابل دلار دست یافته است و همچنین در مقابل پوند انگلیس نیز به یک رکورد ۱۵ساله کاهشی دست یافته است روز گذشته هر پوند انگلیس برابر با ۹۵/۲۴۶ین ژاپن بود. فشار سرمایه‌گذاران برای حفظ بازده پایین ین در جهت تجارت ارزهایی با نرخ بازدهی بیشتر نسبت به ین ژاپن موجب رشد دلار و پوند انگلیس شده که کاهش تقاضا برای طلا نیز از این جهت تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

رشد نرخ بهره تا حد ۸درصد در نیوزیلند نیز طی ۱۰روز گذشته ارزش دلار این کشور را به یک رکورد ۲۲ساله در مقابل دلار آمریکا و یک رکورد رشد ۲۰ساله در مقابل ین ژاپن نایل کرده است. نگرانی در مورد وضعیت بازار مسکن در آمریکا و رشد نرخ بهره در سطح جهان از جمله مواردی است که تمرکز قیمت‌گذاری طلا براساس تغییرات ارزهای عمده و نرخ‌های بهره را بیشتر کرده است.