خرید گندم توسط بانک ملت، اقدامی تجاری است

گروه بازار پول - مدیرعامل بانک ملت تقویت اقتصاد بخش کشاورزی را مهم‌ترین اثر اجرای طرح خرید نقدی گندم از سوی این بانک خواند و گفت: با پرداخت به موقع و آسان بهای محصول، کشاورز می‌تواند به موقع بهای نهاده‌ها و دستمزد کارگران را بپردازد و روی محصولات دیگر در ترکیب کشت خود سرمایه‌گذاری کند. به گزارش روابط عمومی بانک ملت، دکتر علی دیواندری در جمع مدیران ارشد این بانک در استان گلستان، ادامه داد: این طرح در حالی از سوی این بانک برای دومین سال پیاپی به مرحله اجرا درآمده است که در سال‌های قبل، وجه گندم کشاورزان، با تاخیر زیاد به دست آنان می‌رسید که این موضوع همه کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کرد.

وی برگشت ارزش افزوده واقعی محصول به خود کشاورزان را از دیگر مزیت‌های طرح خرید تضمینی گندم عنوان کرد و یادآور شد: بانک ملت با اجرای این طرح، وارد کار کشاورزی نشده بلکه در بازرگانی یک محصول کشاورزی وارد شده است.

دکتر دیواندری ادامه داد: خرید و فروش گندم یک کار تجاری است نه کشاورزی، ضمن اینکه هم‌اکنون حدود ۲۵درصد از اعتبارات همه بانک‌های تجاری به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

وی با بیان این نکته که ایراد اصلی خرید گندم در سال‌های گذشته در بخش بازرگانی بوده است نه در بخش کشت و فرآوری، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح از سوی بانک ملت، دلالان، واسطه‌ها و سلف‌خرها کنار رفتند و ارزش واقعی دسترنج کشاورزان به خود آنان بازگشت.

مدیرعامل بانک ملت، گندم را فراگیرترین محصول کشاورزی کشور دانست و اظهار داشت: بیش از یک و نیم میلیون کشاورز از تلاش کارکنان بانک ملت در طرح خرید نقدی گندم منتفع می‌شوند.

وی، اعتماد مردم و دولت به نظام بانکی و نزدیک‌تر شدن ارتباط آحاد مردم به ویژه قشر زحمتکش کشاورزان با بانک ملت را از دیگر نتایج اجرای طرح خرید نقدی گندم برشمرد و گفت: با انجام این کار، دولت به این باور رسید که نظام بانکی، ابزار مناسبی برای ایجاد رضایت اجتماعی است.

دکتر دیواندری، تثبیت خودکفایی در تولید گندم را نیز از آثار اجرای طرح خرید نقدی گندم ذکر کرد و افزود: در سال‌های گذشته به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها، تولید گندم روند کاهنده داشت و در حال دور شدن از مرز خودکفایی بود که با ادامه این روند ایران به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم تبدیل می‌شد ولی با خرید نقدی، پیش‌بینی می‌شود که امسال بخشی از گندم مازاد بر نیاز کشور صادر شود.

به گفته وی، بانک ملت در سال گذشته حدود ۱۲میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در سال جاری به ۱۴میلیون تن برسد که دو میلیون تن آن صادر خواهد شد.