واحد اطلاعات اکونومیست طی گزارشی از وضعیت ریال ایران در برابر ارزهای مهم جهان اعلام کرد، سیاست بانک مرکزی ایران در پایین نگه داشتن ارزش اسمی ریال تاثیر زیادی در افزایش قابل توجه صادرات کالاهای غیرنفتی داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس واحد اطلاعات اکونومیست گزارشی را در مورد وضعیت ریال ایران در برابر ارزهای مهم جهان منتشر کرد.

براساس این گزارش، بانک مرکزی ایران طی سال های اخیر و با هدف کمک به افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی سیاست کاهش ارزش اسمی ریال در برابر دلار و سایر ارزهای مهم را اتخاذ کرده است. در نتیجه این سیاست که تاثیر زیادی در افزایش قابل توجه صادرات کالاهای غیر نفتی داشته است اختلاف فاحشی میان ارزش اسمی ریال و ارزش واقعی آن پدید آمده است.

به‌رغم افزایش شدید قیمت نفت و کاهش بیش از پیش ارزش دلار امریکا بانک مرکزی ایران همچنان اجازه می دهد ارزش اسمی ریال در برابر سایر ارزها کاهش یابد.در پایان سال ۲۰۰۶ هر دلار امریکا در برابر ۹۲۲۷ریال معامله می‌شد. ارزش اسمی ریال ایران در این سال با ۲/۲درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن مواجه شد. این درحالی بود که ارزش واقعی ریال در برابر دلار در همین سال با ۷/۶درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن مواجه شد.

براساس پیش‌بینی اکونومیست ارزش اسمی ریال در برابر دلار طی سال‌جاری با ۱/۳درصد کاهش و ارزش واقعی آن با ۶/۱۰درصد افزایش رو به رو می شود.ارزش اسمی ریال در برابر یورو طی سال ۲۰۰۶ نیز با ۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به ۱۱۵۸۶ ریال رسید. ارزش واقعی ریال در برابر یورو در همین سال ۵/۶ درصد رشد داشته است. پیش‌بینی شده است ارزش اسمی ریال در برابر یورو طی سال ۲۰۰۷ با ۸/۹درصد کاهش و ارزش واقعی آن با ۶/۳درصد افزایش رو به رو شود.ارزش اسمی ریال در برابر ۱۰۰ ین ژاپن طی سال ۲۰۰۶ نیز با ۳/۸درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به ۸۴۸۷ ریال رسید.