گروه بازار پول - رییس‌کل بیمه مرکزی از تلاش برای بازگرداندن لایحه قانون بیمه شخص ثالث از مجلس و اصلاح مجدد آن خبر داد. محمدابراهیم امین با بیان اینکه قانون ما اشکال دارد و موجب افزایش مرگ‌و میرها می‌شود،‌ گفت: ارزیابی ریسک با بیمه گران است اگر قانون اجازه کنترل خودرو یا اتوبوس سانحه‌دیده و سوابق خسارتی آن را داده بود، حق بیمه‌ای برای آن اتوبوس در نظر گرفته می‌شد که صاحب آن قادر به پرداختش نبود؛ بنابراین سعی در رفع آن مشکلات می‌کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا در لایحه قانون شخص ثالث این موارد دیده شده است، گفت: متاسفانه این موارد در لایحه شخص ثالث دیده نشده و تلاش می‌کنیم مجلس را در طرحی که دارند، قانع کنیم که ارزیابی ریسک‌ها براساس مبانی فنی بیمه‌گری انجام شود. وی گفت: مصوبه مجلس این است که قانون فعلی تا پایان سال ۹۳ تمدید شود تا ما در این زمان فرصت بازنگری و اصلاح این قانون را داشته باشیم. امین گفت: اگر این اتفاق بیفتد نه تنها صنعت بیمه خسارات را خواهد پرداخت؛ بلکه مردم را وادار خواهد کرد تا از طریق تحمیل حق بیمه بالا، ریسک خود را کاهش بدهند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم این موارد در لایحه دولت گنجانده شود. امین افزود: موضوع اصلی این است که ما بتوانیم مجلس را قانع کنیم که کار بیمه شخص ثالث مانند همه پوشش‌های بیمه‌ای، براساس اصول، ضوابط و استانداردهای پذیرفته شده انجام شود و این ملاحظات در قانون جدید لحاظ شود تا هم بیمه‌گران بتوانند خدمات مورد نظر قانون‌گذاران را ارائه کنند و هم مردم بتوانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: طبیعی است قانونی که به صورت یکجانبه تصویب شود و منافع همه ذی‌نفعان در آن در نظر گرفته نشود در نهایت نفع هیچ‌کس را تامین نمی‌کند. وی در مورد تغییر نرخ بیمه شخص ثالث در سال‌جاری گفت: اگر نرخ دیه تغییر کند، نرخ بیمه هم متناسب با آن تغییر خواهد کرد.

نیروی انسانی در بیمه

رییس‌کل بیمه مرکزی همچنین درباره نیروی انسانی شرکت‌های بیمه و شرایط قرار‌داد آنها گفت: جذب نیروها مربوط به شرایط درون شرکت‌ها است و هر شرکتی طبیعتا برای آنکه کارش به خوبی انجام شود و نیروهای باانگیزه داشته باشد، باید ثبات و امنیت شغلی و پاداش مناسب برای نیروهای خود در نظر بگیرد.

او با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه باید نیروی انسانی باانگیزه داشته باشند، گفت: یکی از لوازم ایجاد انگیزه، ثبات شغلی و پاداش مناسب است. رییس‌کل بیمه مرکزی افزود: قطعا مدیران بیمه‌ای به این امر واقفند، بیمه مرکزی تنها استاندارد آن را اعلام می‌کند و فرض بر این است که مدیران مصلحت شرکت‌داری خود را می‌دانند در غیر این صورت این وظیفه سهامداران و هیات‌مدیره است و بیمه مرکزی در بنگاه‌داری،‌ دخالتی نخواهد کرد. رییس‌کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که نیروهای انسانی که بخش عظیمی از صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند لازم است وضعیت استخدام آنها مشخص شود، در این مورد قرار است چه کاری انجام گیرد، گفت: اصول بنگاه‌داری اقتصادی می‌گوید که نیروهای انسانی باید انگیزه‌ مالی و استخدامی لازم را برای کار بهینه داشته باشند، حال اگر مدیران یک شرکت آن را تشخیص نمی‌دهند، کسانی که این مدیران را منسوب کرده‌اند مسوولند و باید پاسخگو باشند.

پیگیری جدی تایید صلاحیت مدیران بیمه‌ای

وی در خصوص مسائل پیش آمده در شرکت بیمه آسیا تصریح کرد: بیمه مرکزی از این به بعد مدیرانی را که واجد شرایط لازم برای اداره شرکت‌های بیمه نباشند، تایید صلاحیت نخواهد کرد.

به گفته وی با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه سهامی عام هستند و دوره مدیریت در آنها ۲ سال است، بعد از پایان این مهلت اگر مدیرعاملی به بیمه مرکزی معرفی شد، فرآیند ارزیابی را به صورت شفاف انجام خواهد داد و به سفارش دیگران فردی را تایید صلاحیت نخواهد کرد.

امین در مورد بیمه اتباع خارجی ساکن ایران گفت: این افراد در صورتی که دارای مجوز باشند، مشمول دریافت خدمات بیمه درمان هستند، اما در غیر این صورت خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود.