نگاه ویژه بازار به «ژنو»

گروه بازار پول- شوک‌های اولیه قیمت ارز که در ساعات پایانی معاملات بازار غیر رسمی در روز یکشنبه رخ داد؛ فروکش کرد تا بازار روز گذشته در نوسان محدود قیمتی به کار خود ادامه دهد. روز یکشنبه بازار ارز و سکه با تاثیرپذیری از اخبار مربوط به جدیدترین تحولات در سیاست خارجی ایران، روند افزایش قیمت دلار را کلید زد. اظهارات برخی از مقامات ایران و آمریکا نیز فضای روانی موجود را تشدید کرد و شرایطی را به وجود آورد که فعالان بازار از آن به عنوان «شوک موقتی قیمت» نام می‌برند. شوک‌هایی که خیلی زود به وجود می‌آید و به سرعت نیز اثر آن از بین می‌رود، اما دیروز با فروکش کردن تاثیر این اخبار و اطلاعات در بازار، قیمت‌ها رو به کاهش نهاد. به گونه‌ای که هر دلار ۲۰ تومان پایین‌تر از قیمت روز یکشنبه فروخته شد. هر قطعه سکه طرح جدید نیز حدود ۱۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت روز یکشنبه به فروش رفت.

در حالی که روز گذشته بازار ارز و سکه، با «تقاضای عمده» نیز روبه‌رو نبود؛ قیمت‌ها در سطوح پایین تری تعیین شد تا اثرات این «شوک‌موقتی» خنثی شود. فعالان بازار پا استفاده از این الگو، پیش‌بینی می‌کنند که در روزهای آینده به دلیل اظهارات جدید جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و روند آتی مذاکرات، بازار بار دیگر با یک «شوک‌موقتی» مواجه باشد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته از تهران خواست تا «با پیشنهادهای جدید وارد گفت‌وگوهای هسته‌ای شود.» این در حالی است که مقامات وزارت خارجه ایران تاکید کرده‌اند «اکنون توپ در زمین کشورهای غربی است و آنها باید بن‌بست موجود را بشکنند.» این اظهارات جدید مقامات آمریکایی می‌تواند بازار را با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو کند، اما همان گونه که گفته شد این شوک‌های قیمتی، «موقتی» است و دامنه نوسان‌های قیمت دلار در بازار به صورت «محدود» است. در حال حاضر بازار ارز بیش از هر چیز نگاه به مذاکراتی دارد که بین ایران و ۶ قدرت هسته ای، یک هفته دیگر در ژنو برگزار خواهد شد. تا زمان تعیین تکلیف این مذاکره جدید، بازار ارز و سکه در ایران، در دامنه محدودی نوسان خواهد داشت و چشم انتظار تحولات جدید خواهد ماند.

طلا چشم‌انتظار تحرکات کنگره آمریکا

در نخستین روز کاری بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا در واکنش به تعطیلی یک هفته‌ای دولت آمریکا و انتظار چگونگی حل این چالش از سوی کنگره آمریکا ابتدا به ۱۳۱۵ دلار رسید و در ادامه معاملات، تا ساعت ۱۸ به وقت تهران به ۱۳۲۳ دلار در هر اونس افزایش پیدا کرد.

خبرگزاری «رویترز» در این باره گزارش داد: با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای دولت آمریکا که موجب افزایش نگرانی‌هایی مبنی‌بر احتمال چالش کنگره برای افزایش به موقع سقف بدهی این کشور شده است، قیمت جهانی طلا در نخستین روز کاری این هفته بازارهای جهانی افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، عدم افزایش سقف بدهی‌های دولت آمریکا تا ۱۷ اکتبر (۹‌روز‌دیگر)، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دچار کسری بودجه بی‌سابقه‌ای خواهد کرد. درحال حاضر کنگره مخارج دولت را تقسیم کرده است که این امر سبب تعطیلی بخشی از دولت فدرال آمریکا شده است. این تعطیلی به اقتصاد لطمه می‌زند و سبب تاخیر در انتشار اطلاعات اساسی شده است.

در جریان آخرین جدال بر سر سقف بدهی آمریکا در سال ۲۰۱۱، قیمت طلا به بالاترین میزان تا آن زمان برابر با ۱۹۲۰ دلار در هر اونس رسید. کنگره تنها در آخرین دقایق توانست به توافقی دست یابد. برایان لان مدیرعامل «Gold Silver» در سنگاپور گفت: «این اتفاقات، اتفاقاتی بحرانی و مهم هستند که می‌توانند بازارها را به‌شدت تکان دهند. من فکر می‌کنم، اگر ما تا هفدهم اکتبر شاهد هیچ پیشرفتی نباشیم، قیمت طلا به ۱۴۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.» وی ادامه داد: «اطلاعات اقتصادی یا هر خبری در مورد سقف بدهی، مسیر قیمت‌گذاری طلا و نقره را مشخص خواهد کرد.» بدون انتشار هیچ‌گونه آمار اقتصادی از سوی دولت آمریکا، اکنون تاجران هیچ افزایشی در تقاضای فیزیکی مشاهده نمی‌کنند، به ویژه از سوی چین که بازارهای آن به علت تعطیلات ملی یک هفته بسته هستند. «بلومبرگ» نیز در مورد آینده بازار طلا گزارش داده که «سیر نزولی قیمت جهانی طلا در میان مدت ثابت باقی خواهد ماند و تا زمانی که این فلز در نمودار روزانه بالای سطح ۱۹ سپتامبر؛ یعنی ۱۳۷۵ دلار بسته نشود سیر آتی این فلز نزولی خواهد بود.» به عقیده تحلیلگران این خبرگزاری کاهش قیمت طلا به زیر ۱۲۷۲ دلار آغاز سیر کاهشی میان مدت را رقم خواهد زد.

صدور ۸۰۰ گواهی نماد «توکن»برای صرافان

در خبری دیگر، سخنگوی کانون صرافان ایرانیان توضیحاتی در مورد فعالیت‌های صرافان برای دریافت گواهی «نماد» ارائه کرده است. این اقدام در راستای بخشنامه بانک مرکزی است و هدف از اجرای این طرح، رصد فعالیت بازار و جلوگیری از پولشویی عنوان شده است.

مرتضی عزتی سامیان سخنگوی کانون صرافان ایرانیان در این باره به خبرگزاری فارس گفت: تاکنون ۱۲۵ صرافی و ۲۵۰ کاربر گواهی نماد (توکن) خود را تحویل گرفته‌اند.

مرتضی عزتی سامیان با بیان اینکه ۴۵۱ شرکت صرافی برای دریافت گواهی نماد توکن (امضای‌دیجیتال) مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: در مجموع ۸۵۰ مدیرعامل و کاربر ثبت‌نام‌ کرده و برای ۸۰۰ نفر گواهی (نماد) صادر شده است.

وی افزود: تا این لحظه ۱۲۵ صرافی و ۲۵۰ کاربر گواهی نماد (توکن) خود را تحویل گرفته و همچنین مدیران عامل این صرافی‌ها رمز عبور سنای ۲ را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی کانون صرافان ایرانیان با بیان اینکه طبق بخشنامه بانک مرکزی همه صرافی‌ها ملزم به استفاده از سیستم سنای ۲ هستند، گفت: ۶۶۴ صرافی دارای شرایط دریافت سنای ۲و گواهی نماد (توکن) هستند که البته از این تعداد ۲۲ شرکت هنوز به عضویت کانون در نیامده‌اند؛ بنابراین جهت دریافت سنای ۲ ملزم به عضویت در کانون صرافان است.

عزتی سامیان تصریح کرد: ۴۴ شرکت هم با آگهی تاسیس شرکت مراجعه کرده‌ که مراحل اولیه عضویت را گذرانده‌اند و با توجه به دستورالعمل جدید فعلا به آنها گواهی نماد (توکن) تعلق نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که ثبت‌نام از صرافی‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: مهلت ثبت‌نام تا روز ۱۲ مهر ماه بود که با توجه به اینکه صرافان از سراسر کشور برای ثبت‌نام به کانون مراجعه می‌‌کنند، با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم و احتمالا ثبت‌نام و دریافت رمز عبور سنای ۲ و گواهی نماد (توکن) تا روز چهارشنبه تمدید می‌شود.