گروه بازار پول: در این هفته کاری تغییر تحلیل‌های تکنیکال به خاطر افت و خیز تنش‌ها در اوکراین باعث بالا و پایین رفتن اندک مداوم طلا شده و در آخرین روزفلز زرد رنگ افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. سه‌شنبه در حالی که بازار در مقطعی رو به رشد بود، در نهایت با کاهش اندک ۲ دلاری روی ۱۳۰۸ ثابت ماند تا چهارشنبه کاهش شدیدتری پیدا کند. فلز زرد رنگ چهارشنبه تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۲۰ به وقت تهران)۱۰ دلار پایین آمد تا بار دیگر به قیمت کمتراز ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس برسد. به این ترتیب می‌توان گفت که طلا بخش عمده ارزشی را که روزهای جمعه و دوشنبه به خاطر تشدید تنش‌ها در اوکراین به دست آورده بود، از دست داده‌است. گفته می‌شود فروش‌های تکنیکال و اظهارات رئیس کل فدرال رزرو در خصوص پیش‌بینی ثبات اقتصادی آمریکا عامل کاهش قیمت به زیر ۱۳۰۰دلار بوده‌است. سه‌شنبه رقابت بین ارز واحد اروپایی و دلار هم به محدود کردن فشار فروش طلا کمک کرد. دراین روز یورو در برابر دلار به بالاترین نرخ برابری در ۲ ماه اخیر رسید. در این مورد، هم گزارش‌های اقتصادی مثبت از اتحادیه اروپا موثر بود و هم کاهش ارزش دلار به دلیل اعلام سیاست‌های تازه فدرال رزرو درباره نرخ سود تاثیر داشت. درباره اروپا، شاخص «خرید مدیران» از ۱ /۵۳ در ماه مارس به ۰/ ۵۴ در ماه آوریل افزایش یافته است. عدد بالای ۵۰ نشان‌دهنده توسعه بخش مربوط به هر مدیر است و افزایش هم که قطعا خبر خوبی است. در این میان اسپانیا و ایتالیا هم آمارهای خوبی ثبت کرده‌اند. اهمیت این دو کشور به دلیل سابقه گرفتاری آنها در بحران است. ضمنا در ماه گذشته میلادی «خرده فروشی» اتحادیه اروپا به ۳ /۰ درصد افزایش یافته است. با این همه اخبار بد هم همچنان وجود دارد. داده‌های اتحادیه اروپا بار دیگر نشان داده که «بهای فروش کسب و کار» برای بیست و پنجمین ماه پیاپی کاهش داشته است. نشست ماهانه بانک مرکزی اروپا که همین پنج‌شنبه برگزار خواهد شد، به دقت زیر نظر فعالان بازارهای مختلف خواهد بود.

سه‌شنبه آمار اقتصادی مختلفی منتشر شد که هیچ یک تاثیر زیادی بر بهای فلز گرانبها نداشتند. گزارش هفتگی «جانسون ردبوک» و «گلدمن ساش» از خرده فروشی، گزارش تجارت ایالات‌متحده، شاخص «خوش‌بینی اقتصادی IDB/TIPP» و گزارش «تجارت ISM» از نیمه نخست سال، از جمله این گزارش‌ها بودند که نتوانستند بازار را تکان دهند. سه‌شنبه همزمان با نبود اخبار مهم اقتصادی، خبر مهمی از بحران در شرق اروپا منتشر نشد تا طلا تغییر اندکی را تجربه کند. چهارشنبه، اما آن کاهش اندک جبران شد؛ چراکه تحلیل‌های تکنیکال استراتژیست‌های بازار حاکی از احتمال زیاد تشدید بیشتر تنش‌های اوکراین است و همچنین سه‌شنبه صبح انتظار برای صحبت‌های «جانت یلن»، رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست‌های پولی اثرگذار شده بود. با همین نگرانی‌ها است که طلا با وجود نوسان روی مرز ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس ماند.

اما روشن است که در روزهای مانده از این هفته کاری نیز این اوکراین است که بیشترین تاثیرها را بر بازار طلا و دیگر بازارهای مالی جهان خواهد داشت. سایت «مارکت واچ» از «استن شامو»، از موسسه «آی جی مارکت» نقل می‌کند که «با افزایش خشونت‌ها در شرق اوکراین در چند روز گذشته بسیاری از معامله‌گران طلا احساس می‌کنند که وقوع جنگ داخلی ممکن است. در حالی که این اتفاق چیزی نیست که هیچ کس انتظارش را بکشد، اما قطعا به تجار فلز زرد این تصور را می‌دهد که طلا از این اوضاع نفع خواهد برد.»

درهرحال ماندن طلا روی مرز ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس نشان می‌دهد که کمتر کسی به کاهش تنش‌ها در اوکراین امیدوار است، در صورتی که مساله اوکراین وجود نداشت، طلا روی مرز ۱۲۷۰ دلار حرکت می‌کرد؛ چراکه آمار خوب اقتصادی آمریکا بسیار می‌توانست تاثیرگذار باشد. این آمار در واقع در طول ماه گذشته تاثیر گذار بوده، اما اثر آن موقتی بوده؛ زیرا با رسیدن اخبار تازه از اوکراین که بر بازارهای سهام تاثیر گذاشته و طلا را سرمایه‌ای امن جلوه داده، فلز زرد قیمت خوبی برای خودش حفظ کرده است. این ارزش با توجه به ادامه تنش‌ها احتمالا حفظ خواهد شد. دولت آمریکا چهارشنبه همه‌پرسی شورشیان حامی روسیه برای کسب خودمختاری در استقلال در بخش‌هایی از شرق اوکراین را محکوم کرد. مسکو ماه گذشته میلادی از همه‌پرسی استقلال شبه‌جزیره کریمه حمایت کرد و در نهایت آن را به خود ملحق کرد تا تنشی بی‌سابقه از زمان پایان جنگ سرد شکل بگیرد که بر بازار طلا هم اثرگذار باشد. هر چند روسیه در حال حاضر کنترل شبه جزیره کریمه را در اختیار دارد، اما کشورهای محدودی آن را به رسمیت شناخته‌اند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پس از این اقدام روسیه، کرملین را مورد تحریم قرار دادند.

نوسان طلا روی مرز 1300 دلار