گروه بازار پول: جدیدترین گزارش خرده‌فروشی بانک‌مرکزی حاکی از کاهش قیمت کالاهای خوراکی است. بر اساس آمار این گزارش، طی هفته گذشته قیمت در ۹ گروه از یازده گروه مواد خوراکی، افت کرده است و در برخی از این گروه‌ها مانند تخم‌مرغ، سبزی‌ها و میوه‌های تازه این کاهش قیمت قابل توجه بوده است. این در حالی است که پیش‌تر برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت مواد خوراکی نیز تحت‌تاثیر آن روند صعودی در پیش خواهد گرفت اما آمار منتشرشده بانک‌مرکزی عنوان می‌کند که در هفته‌های گذشته، قیمت مواد خوراکی نه‌تنها افزایش قابل‌توجهی نداشته است، بلکه از سطح قیمت برخی از این کالاها تا حدودی کاسته شده است. این آمارها متوسط قیمت مواد خوراکی در سطح شهر هفته گذشته سومین هفته پس از اصلاح قیمت برخی از حامل‌های انرژی بوده است، البته برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است اثر اجرای فاز دوم هدفمندی بر بخشی از هزینه‌های تولید مواد غذایی، در هفته‌های آینده خود را نشان دهد. افت شدید قیمت در گروه تخم‌مرغ و سبزی

بانک‌مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری ارائه داد. این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

به گزارش بانک‌مرکزی، در هفته منتهی به ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری (هفته گذشته) از یازده گروه کالا و مواد، قیمت در ۹ گروه طی هفته کاهش یافته است. بر اساس این آمار، تورم هفتگی گروه‌های «تخم‌مرغ»، «برنج»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» منفی گزارش شده و سطح قیمت‌ها در این گروه‌ها کاهش یافته است اما میزان کاهش برخی از گروه‌های خوراکی در این هفته، چشمگیر بوده است.

در این هفته گروه سبزی‌های تازه با یازده درصد بیشترین کاهش قیمتی را در بین مواد خوراکی پشت سر گذاشته است، روند قیمتی این گروه در ۲ هفته گذشته نیز نزولی بوده و این سومین هفته متوالی است که تورم هفتگی سبزی‌های تازه منفی گزارش شده است. این روند باعث شده که سطح قیمت‌های این گروه طی یک ماه گذشته، حدود ۳/۱۶ درصد کاهش یابد. در گزارش بانک‌مرکزی عنوان شده که علاوه بر کاهش هفتگی و ماهانه گروه سبزی‌های تازه، در بازه سالانه نیز ۸/۱ درصد از سطح قیمت‌های گروه سبزی‌های تازه کاسته شده است. این گروه شامل انواع صیفی‌ و سبزی‌های برگی است که برخی از این کالاها، طی هفته گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته‌اند. به‌عنوان مثال قیمت سیب‌زمینی طی هفته گذشته حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است و قیمت هر کیلو از ۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. این کالای پرمصرف خوراکی در ماه قبل نیز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو عرضه می‌شد، بنابراین طی یک ماه، هزار و ۲۰۰ تومان از ارزش آن کاسته شده است.

همچنین در این هفته بهای گوجه‌فرنگی، ۴/۱۰ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار منتشرشده قیمت متوسط هر کیلو گوجه‌فرنگی در این هفته ۲ هزار و ۲۵۰ تومان گزارش شده است، حال آنکه قیمت هر کیلو از آن هفته گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شد. در ماه گذشته نیز هر کیلو از آن حدود ۲ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسیده بود. تغییر قیمت سایر کالاهای این گروه طی هفته نیز مشابه سیب زمینی و گوجه‌فرنگی بود، در این هفته قیمت خیار ۹/۴ درصد، بادنجان ۵/۱۹ درصد، کدو سبز ۷/۵ درصد، پیاز ۵/۵ درصد و سبزی‌های برگی ۱/۱۱ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

در این هفته قیمت تخم‌مرغ نیز افت شدیدی داشت و تورم هفتگی در این گروه به منفی ۶/۸ درصد کاهش یافت. در گزارش بانک‌مرکزی قیمت یک شانه ۲ کیلویی تخم‌مرغ در این هفته حدود ۶ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان شده است، حال آنکه قیمت آن در هفته گذشته، ۷ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده بود. بنابراین بهای هر شانه تخم‌مرغ طی یک هفته ۷۰۰ تومان کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پنج هفته گذشته، روند قیمتی این کالا نزولی بوده است و از سطح قیمت آن طی یک ماه ۷/۱۳ درصد کاسته شده است.

براساس آمار منتشر شده قیمت یک شانه تخم‌مرغ در ماه گذشته بیش از ۸ هزار تومان بود. اما این روند کاهشی در قیمت تخم‌مرغ، منحصر به بازه زمانی هفتگی و ماهانه نبوده و طی سال نیز قیمت این ماده پروتئینی کاهش یافته است.

بر این اساس، در هفته مشابه سال قبل، هر شانه تخم‌مرغ به قیمت ۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسیده بود؛ بنابراین طی یک‌سال گذشته هر شانه تخم‌مرغ کاهش هزار تومانی را پشت سر گذاشته است.

افت قیمت سالانه در مرکبات

علاوه بر تخم‌مرغ و سبزی‌های تازه، بهای گروه میوه‌های تازه نیز در این هفته کاهش قیمت قابل توجهی داشت. بر اساس آمار منتشر شده، از سطح قیمت‌های این گروه طی یک هفته ۲/۴ درصد کاهش یافته است، بررسی‌ها حاکی از آن است که در ۴ هفته از پنج هفته گذشته نیز تورم هفتگی گروه میوه‌های تازه منفی بوده است و فقط در هفته گذشته (هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت‌ماه) قیمت میوه‌های تازه ۷/۲ درصد افزایش یافته بود. این روند باعث شده که سطح قیمت‌های این گروه نسبت به ماه گذشته کاهش یابد و حدود ۹ درصد از قیمت‌های آن کاسته شود. با نگاهی به کالاهای این گروه می‌توان دریافت که در این هفته میوه‌های بهاری نقش قابل ملاحظه‌ای در پایین آمدن قیمت این گروه داشته اند. به‌عنوان مثال قیمت گوجه سبز طی هفته ۶/۱۸ درصد کاهش یافته است. بر این اساس، هر کیلو از این میوه به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان در این هفته به فروش رفته است، این در حالی است که قیمت آن در هفته گذشته ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو بوده است. در این هفته قیمت سیب قرمز نیز ۶/۴ درصد کاهش یافته است. قیمت هر کیلو سیب قرمز در هفته قبل حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما قیمت آن در این هفته، به ۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. در بین میوه‌های این گروه، قیمت پرتقال درجه یک در این هفته ۲ درصد افزایش داشت و از معدود کالاهایی بود که تورم هفتگی آن مثبت گزارش شده بود، اما نکته قابل توجه این است که دربازه سالانه حدود ۳۲ درصد از قیمت آن کاسته شده است. بر این اساس، قیمت هر کیلو پرتقال در سال گذشته بیش از پنج هزار تومان بوده است، اما قیمت این ماده خوراکی در این هفته به کمتر از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و طی یک‌سال حدود ۱۵۰۰ تومان از قیمت این میوه کاسته شده است.

کاهش قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز

قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز نیز همسو با دیگر کالاها روند نزولی را پشت سر گذاشت، در این هفته از بهای گوشت مرغ یک درصد کاسته شد و هر کیلو از آن حدود ۶ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. در بازه ماهانه نیز قیمت گوشت مرغ کاهش ۳/۳ درصدی را پشت سر گذاشته است و قیمت هر کیلو از این ماده پرمصرف در سبد خانوار در ماه گذشته ۶ هزار و ۸۵۰ تومان گزارش شده بود. قیمت گروه گوشت قرمز نیز در این هفته ۴/۰ درصد کاهش یافت. بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان گزارش شد. در این هفته قیمت گروه حبوب ۲/۰ درصد افزایش یافت و قیمت گروه لبنیات طی هفته تغییری نکرد.

تکانه‌های هدفمندی به مواد خوراکی نرسید