عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با تاکید بر پرهیز از مداخله دستوری در تعیین نرخ سود گفت: بازار باید مبنای تعیین نرخ سود بانکی باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی شیخ رباط، عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با معضلات بانک‌مرکزی در راستای عملیاتی کردن عقود اسلامی در نظام بانکداری بدون ربا گفت: مقابله با اجرای صوری عقود بانکی در کشور یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که بانک مرکزی باید در دستور کار قرار دهد. به هر حال آنچه مشخص شده در حال حاضر از ظرفیت‌های عقود اسلامی به صورت یک طرفه بهره‌برداری می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصاد اسلامی در ادامه درخصوص دیگر مشکل پیش روی بانک مرکزی در راستای عملیاتی کردن عقود اسلامی در سیستم بانکی گفت: مقابله با تعیین دستوری نرخ سود بانکی نیز از دیگر عواملی است که بانک مرکزی باید به جد با آن برخورد کند. به گفته وی، باید در این راستا نقش عواملی که تاثیر مشخصی بر سود بانکی دارند لحاظ شود، به دیگر سخن بازار و عرضه تقاضای آن در هر کدام از عقود باید مبنای نرخ سود قرار بگیرد.

کارشناس مسائل اقتصاد اسلامی با بیان این نکته که در سیستم بانکداری بدون ربا ما به‌دنبال تبدیل واقعی نرخ بهره به نرخ سود بودیم؛ اما در عمل این اتفاق صورت نپذیرفت، افزود: در مساله تعیین نرخ سود ما چه بخواهیم آنچه را در بازار رخ داده بالاتر یا پایین‌تر در نظر بگیریم عملا کار اشتباهی صورت داده‌ایم؛ چراکه دخالت در سیستم بانکی کردیم و اقدام دستوری در روند تعیین نرخ سود از پایه ایراد دارد.