گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفت: با تداوم شرایط کنونی، در بلندمدت حتی شرکت‌های بیمه بزرگ دارای پشتوانه مالی و ذخایر قابل‌توجه نیز قادر به ایفای تعهدات خود نخواهند بود. سیدرسول تاجدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری اعتبار با بیان این نکته که قوای سه‌گانه باید در نگاه خود نسبت به صنعت بیمه کشور تجدید‌نظر کنند، تاکید کرد: این امر مستلزم استفاده از نظرات کارشناسان و تجزیه و تحلیل صحیح و عمیق صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه است؛ در غیر ‌این صورت ادامه این روند، شرکت‌های بیمه کشور را زمین گیر کرده و آنها را از ایفای تعهدات باز خواهد داشت.

وی ادامه داد: متضرر اصلی این مساله مردمی خواهند بود که پوشش‌های بیمه‌ای خود را از شرکت‌های بیمه خریداری کرده‌اند.

وی با اشاره به این نکته که صنعت بیمه دوران گذار بسیار سختی را دارد پشت‌سر می‌گذارد، اظهار کرد: مدیران صنعت بیمه برای گذار از این برهه حساس و حیاتی باید با درایت و تجزیه و تحلیل منطقی ریسک، شرکت خود را مدیریت کنند.

به گفته تاجدار، وجود شرکت‌های زیاد بیمه‌ای، نبود کارشناسان مجرب در همه رشته‌های بیمه‌ای و فشار ناشی از کمبود نقدینگی که خود ناشی از افزایش خسارت رشته شخص ثالث است، تعادل نقدینگی شرکت‌های بیمه را به هم ریخته و باعث شده است که مدیران اکثر شرکت‌های بیمه برای ایفای تعهدات خود، ریسک‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسی را بپذیرند.

وی اضافه کرد: از همه مهم‌تر، نبود تعادل بین حق بیمه دریافتی و افزایش نرخ دیه باعث ورشکستگی برخی شرکت‌های بیمه و قرار گرفتن در آستانه ورشکستگی برخی دیگر از آنها شده است.

مدیرعامل بیمه البرز خاطرنشان کرد: اگر به‌صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه نگاهی دقیق شود، مشخص خواهد شد که چراغ خطر شرایط بحرانی در برخی از آنها روشن شده است.