گروه بازار پول: بانک مرکزی آمار برخی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در تیرماه را منتشر کرد. این داده‌ها که در گزارش ماهانه اخیر این نهاد منتشر شده، بیانگر این است که در نخستین ماه تابستان، شاخص‌های قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده از رشد کمتری در مقایسه با دو ماه پیشین برخوردار بوده‌اند که آن را می‌توان به مثابه تخلیه نهایی آثار اصلاح قیمتی بر شاخص‌های قیمتی تعبیر کرد. همچنین، شاخص بهای صادراتی نیز در امتداد با کاهش نرخ دلار، به روند نزولی خود در تیرماه ادامه داده که البته، این موضوع خبر خوبی برای صادرکنندگان نبوده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در تیرماه به میزان قابل توجهی بر تعداد و ارزش معاملات چک در کشور افزوده شده و همچنین، شاخص میزان چک‌های برگشتی به کل چک‌های معامله شده، در نخستین ماه تابستان با کاهش مواجه بوده است. آمار بانک مرکزی همچنین از رشد ۶/۱ درصدی متوسط دستمزد کارگران ساختمانی در تیرماه حکایت دارد که در مقایسه با تورم ۴/۱ درصدی این ماه، نشان‌دهنده تداوم افزایش قدرت خرید دستمزدهای این گروه است. افت شدید شاخص صادراتی

جدیدترین گزارش شاخص ماهانه اقتصادی در تیرماه منتشر شد. آمار منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد که «شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران» در تیرماه سال جاری به ۸/۱۹۶ واحد رسیده که نسبت به خردادماه معادل ۴/۱ درصد و نسبت به سال گذشته معادل ۶/۱۴ درصد افزایش یافته است.

علاوه‌بر این «شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در شهر تهران» نیز در نخستین ماه تابستان به ۱۸۶ واحد رسیده است که نسبت به ماه گذشته معادل ۳/۱ درصد و نسبت به سال گذشته،

به میزان ۹/۱۴ درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که در تیرماه، تورم ماهانه و سالانه در تهران نسبت به متوسط مناطق شهری کشور، در سطح پایین‌تری رشد کرده است، هر چند در یک سال منتهی به تیر، رشد قیمت‌ها در تهران اندکی بالاتر از متوسط کل کشور بوده است.

آمار مهم دیگر بانک مرکزی، حاکی از آن است که شاخص تولید‌کننده در تیرماه به عدد ۸/۲۰۲ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل، معادل ۵/۱ درصد افزایش یافته است. همچنین رشد سالانه شاخص تولید‌کننده در تیرماه معادل ۶/۱۶ درصد بوده است. این بخش از آمار بانک مرکزی، بیانگر این است که پس از اینکه در بهار و به دنبال اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، شاخص قیمت تولیدکننده به مدت دو ماه با افزایش روبه‌رو شد، اثرات تورمی این طرح در تیرماه تخلیه شده و رشد ماهانه این شاخص نیز به آستانه قابل قبول‌تری (کمتر از ۵/۱ درصد در ماه) بازگشته است.

در نخستین ماه تابستان، شاخص بهای کالای صادراتی نیز به ۲/۲۷۰ واحد رسیده است که در مقایسه با ماه گذشته معادل

۸/۵ درصد و در مقایسه با سال گذشته معادل ۸/۲ درصد کاهش یافته است. روند کاهشی شاخص بهای کالاهای صادراتی در ماه‌های گذشته منجر به این شده که رشد سالانه این شاخص نیز در دوره‌های اخیر «منفی» شود، امری که بیش از هر چیز تحت تاثیر روند کاهشی قیمت ارز بوده است.

رشد استفاده از چک در معاملات

جدیدترین آمار شاخص ماهانه اقتصادی حاکی از آن است که در تیرماه سال جاری حدود ۲/۴ میلیون چک به مبلغ معادل ۳/۱۰۹ هزار میلیارد تومان مبادله شده است. تعداد چک‌های مبادله شده در این ماه نسبت به ماه گذشته ۴/۲ درصد رشد کرده است، حال آنکه رشد تعداد چک‌های مبادله شده در خرداد معادل منفی ۱/۱ درصد گزارش شده بود. این موضوع از افزایش استفاده از چک در معاملات در تیرماه خبر می‌دهد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد علاوه‌بر رشد ماهانه، طی یکسال گذشته (تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل) ۵/۵ درصد به تعداد چک‌های مبادله شده افزوده شده است. افزایش استفاده از چک می‌تواند به نوعی بیانگر رشد معاملات و داد و ستد در بازار باشد، زیرا یکی از مهم‌ترین ابزار پولی برای خرید و فروش در بازار چک بوده است، بنابراین می‌توان این روند را «بازگشت اعتماد به بازار» و «افزایش داد و ستد» تعبیر کرد. مبلغ (ارزش) تعداد چک‌های مبادله نیز در بازه ماهانه و سالانه افزایش یافته است. بر این اساس، در تیرماه ۹/۷ درصد به مبلغ چک‌های مبادله افزوده شده است. همچنین نسبت به تیرماه سال گذشته، ارزش کل چک‌های معامله شده ۷/۱۱ درصد افزایش یافته است. آمار دیگر بانک مرکزی نیز از رشد استفاده از چک خبر می‌دهد. این آمار می‌گوید: در چهار ماه نخست سال جاری تعداد ۳/۱۵ میلیون برگ به ارزش ۳/۳۸۷ هزار میلیارد تومان معامله شده که نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته تعداد چک‌های معامله شده ۴/۶ درصد و ارزش چک‌های معامله شده ۵/۱۴ درصد رشد کرده است.

آمار منتشر شده از گزارش شاخص ماهانه اقتصادی حاکی از آن است که در تیرماه سال جاری ۵۱۶ هزار برگ چک به مبلغ حدود ۱/۵ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. این آمار نشان می‌دهد که تعداد چک‌های برگشتی در تیرماه نسبت به خردادماه معادل ۶/۱ درصد افزایش یافته است، همچنین در بازه سالانه نیز ۸/۱۹ درصد به تعداد چک‌های برگشتی افزوده شده است. علاوه‌بر این مبلغ چک‌های برگشتی در تیرماه نسبت به خرداد معادل

۵/۱ درصد افزایش یافته است، در بازه سالانه نیز رشد ارزش چک‌های برگشتی معادل ۸/۱۵ درصد بوده است. همچنین در چهار ماه نخست سال جاری ۸/۱ میلیون برگ به مبلغ معادل ۸/۱۷ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷/۱۸ درصد به تعداد چک‌های برگشتی و ۸/۱۷ درصد به ارزش آن افزوده شده است.

کاهش نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده

یکی از مهم‌ترین آمار ارائه شده در این گزارش نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های معامله شده در هر ماه است. این نسبت نشان می‌دهد به طور متوسط چند درصد از چک‌های معامله شده، برگشت می‌خورد؛ بنابراین کاهش این نسبت را می‌توان به منزله افزایش کارآیی بازار و توان پاسخ‌دهی صادر‌کننده چک تعبیر کرد. آمارها نشان می‌دهد که در تیرماه درصد تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده به ۳/۱۲ درصد رسیده است. به بیان دیگر در تیرماه از هر ۱۰۰ چک صادر شده، حدود ۱۲ برگ از آن برگشت خورده است. این نسبت در خردادماه معادل ۴/۱۲ درصد بوده است، بنابراین می‌توان گفت که طی یک ماه( تیرماه نسبت به خردادماه) معادل ۱/۰ واحد درصد از این نسبت کاهش یافته است. در چهار ماه نخست نیز نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده

معادل ۱/۱۲ درصد بوده است، اما نسبت چک‌های برگشتی به معامله شده از نظر ارزش نیز قابل بررسی است. بر این اساس در تیرماه نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله شده به ۷/۴ درصد رسیده است. این نسبت در خردادماه معادل ۵ درصد گزارش شده بود؛ بنابراین می‌توان عنوان کرد که نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله شده طی یک ماه معادل ۳/۰ واحد درصد کاهش یافته است. همچنین در چهار ماه نخست سال جاری نیز نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله شده معادل ۶/۴ درصد عنوان شده است.

حفظ ارزش دستمزد کارگران در مقابل تورم

یکی دیگر از شاخص‌های عنوان شده در این گزارش شاخص «دستمزد کارگران ساختمان» است. این شاخص از دستمزد کارگران ساختمانی شامل مزد، بنای سفت کار، کارگر ساده ساختمانی، اجرت، نقاش، اجرت آسفالت کار، اجرت مقنی، اجرت سیمان کار، اجرت کاشی کار و اجرت گچ کار تشکیل شده است. آمارها حاکی از آن است که در تیرماه سال جاری نسبت به ماه گذشته ۶/۱درصد به دستمزد کارگران ساختمانی افزوده شده است و با توجه به این موضوع که تورم ماهانه تیرماه معادل ۴/۱ درصد بوده، معادل ۲/۰ بیشتر از تورم ماهانه به ارزش دستمزد‌ها افزوده شده است. همچنین در بازه سالانه و نسبت به تیرماه سال گذشته دستمزد کارگران ساختمانی معادل با ۵/۲۱درصد بوده است. مقایسه این آمار با تورم سالانه ۶/۱۴ درصدی نشان می‌دهد که رشد دستمزد کارگران نسبت به تورم طی یکسال گذشته معادل ۹/۶ واحد درصد بیشتر بوده است و می‌توان عنوان کرد که ارزش دستمزد کارگران در مقابل افزایش قیمت‌ها حفظ شده است. در تیرماه متوسط قیمت فروش سکه بهار آزادی در بازار تهران با طرح قدیم حدود ۹۵۸ هزار تومان که در مقایسه با ماه گذشته ۴/۰ درصد افزایش یافته است و سکه طرح جدید نیز معادل ۹۶۱ هزار تومان بوده است که طی یک ماه ۳/۰ درصد به قیمت آن افزوده شده است؛ اما قیمت آزاد دلار در تیرماه نسبت به قیمت سکه نوسان بیشتری داشته است. بر این اساس قیمت آزاد دلار در تیرماه به‌طور متوسط ۳۱۴۰تومان گزارش شده که نسبت به خردادماه معادل ۶/۳ درصد کاهش یافته است.قیمت آزاد دلار در بازه سالانه و نسبت به تیرماه سال گذشته ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است. علاوه‌بر این قیمت، متوسط قیمت یورو در تیرماه به ۴ هزار و ۲۸۰ تومان رسیده است که نسبت به ماه گذشته ۷/۳ درصد افت قیمت را پشت سر گذاشته است، قیمت این ارز نسبت به تیرماه سال گذشته تغییر قابل‌توجهی نداشته است.

روایت 12 شاخص قیمتی در تیرماه