گروه بنگاه‌ها: بسته اعتباری حمایت از صادرات غیر‌نفتی بانک دی با حضور احمد شفیع‌زاده مدیر‌عامل بانک دی و ولی‌ا... افخمی‌راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش «بانکداری جامع، رویکردی نوین در تامین مالی صادر‌کنندگان» رونمایی شد. در این همایش که به همت بانک دی برگزار شده بود، مدیرعامل این بانک گفت: بانک دی اولین بانک خصوصی است که در حوزه صادرات فعالیت می‌کند.

احمد شفیع‌زاده تاکید کرد: موضوع صادرات غیرنفتی یکی از مباحث مهم در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود و زمانی که کشور‌ها را از منظر صادرات و واردات تحلیل می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که یکی از ویژگی‌های مهم کشور‌های قدرتمند این است که کالاهای خود را در ابعاد مختلف صادر کرده و از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه اقتصادی و امنیت پایدار و ایجاد نقش موثر در نظام بانکی می‌توانیم در بخش‌هایی از جمله توسعه صادرات کشور ایفای نقش کنیم و انتظار داریم هر کدام از بانک‌ها به سهم خود تلاش کنند و امیدواریم بتوانیم این سازوکار را فراهم کنیم و در این نشست می‌خواهیم از نظرات شما صادر‌کنندگان و فعالان این حوزه بهره‌مند شویم.

شفیع‌زاده با تاکید بر اینکه نیازسنجی مربوط به تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان ما بسیار مهم است و می‌توانیم با ارتباط صمیمی از نظرات صادر‌کنندگان فعال بهره‌مند شویم خطاب به حضار گفت: امروز یک بسته اعتباری رونمایی می‌شود و نظرات شما صادر‌کنندگان تکمیل‌کننده این بسته اعتباری است و انجام سازوکارهایی که می‌تواند مقوم آن باشد به‌طور قطع یکی از ارکان صادرات حوزه مالی است.

در ادامه مهبودی معاون اعتبارات بانک دی با تاکید براینکه این بانک در سال گذشته به‌عنوان دومین بانک

تسهیلات دهنده به صادرکنندگان جهت همکاری با صندوق ضمانت صادرات بوده است، گفت: تنها بانک توسعه صادرات بیش از بانک دی تسهیلات صادراتی اعطا کرده است. وی بازار پول فعال، توسعه ابزارهای مالی برای پوشش ریسک و توسعه ابزارهای تامین مالی را از جمله ابزارهای کمکی به صادرات دانست.

تامین مالی ۲ درصدی صادرات

همچنین رئیس صندوق ضمانت صادرات نیز با بیان اینکه طبق آمار غیر‌رسمی، کمتر از دو درصد از تامین مالی در کل کشور به صادرات اختصاص دارد، افزود: اگر صادرات استارت موتور رشد اقتصادی است، مطمئن باشید که این موتور استارت نمی‌خورد.

وی افزود: در دنیا مرسوم است که ۶۰ درصد از تامین مالی مربوط به صادرات است و از رقم ۴/۳۱ میلیارد دلار صادرات کالایی کشورمان، تنها ۵/۲ میلیارد دلار تامین مالی با نرخ مبادله‌ای انجام شده است.

وی تنها راه‌حل موجود برای حمایت از صادرات را استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بدون تبدیل ارز به ریال اعلام کرد و گفت: باید ابزارهایی مانند اعتبار خریدار و خرید دین اسناد صادراتی را فعال کنیم.