گروه بازار پول: قیمت دلار از ابتدای هفته جاری در نرخ ۳۲۵۰ تومان ثابت باقی مانده است. روز سه‌شنبه بهای این ارز برای دومین روز کاری متوالی نرخ روز قبل خود را حفظ کرد. بنابراین پس از گذشت ۵۷ روز قیمت شاخص بازار ارز نسبت به روز پیشین خود نوسانی را تجربه نکرد و در همان نرخ ۳۲۵۰ تومان باقی ماند. روز سه‌شنبه نرخ سکه هم راستا با بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی افزایش یافت. روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۶۷۷ ریال اعلام کرد که کاهشی ۲ ریالی نسبت به روز گذشته داشت. به این ترتیب بانک مرکزی در ۹ روز گذشته تنها یکبار نرخ رسمی دلار را افزایش داده و در ۵ روز نیز نرخ رسمی دلار را کاهش داده است.

افزایش فاصله نرخ خرید با فروش

در ابتدای روز گذشته بازار دلار معاملات خود را با نرخ ۳۲۵۰ تومان شروع کرد که تغییری نسبت به روز دوشنبه نداشت. در ادامه قیمت این ارز با ۵ تومان افزایش به ۳۲۵۵ تومان رسید اما در ساعات انتهایی بازار نرخ فروش این ارز با ۵ تومان افت به قیمت ابتدای صبح بازگشت. به این ترتیب بهای این ارز برای سومین بار در یک هفته اخیر نرخ روز گذشته خود را حفظ کرد. با کاهش نوسانات شاخص بازار ارز از تاریخ ۱۰مهر فضای بازار آرام شده است و قیمت این ارز در طول این مدت تنها تغییرات ۵ یا ۱۰ تومانی را تجربه کرده است. همچنین روز سه‌شنبه دلار بین فعالان غیررسمی با نرخ‌هایی بین ۳۲۴۳ تومان تا۳۲۴۹ تومان معامله شد که اختلافی یک تا هفت تومانی با نرخ فعالان رسمی داشت.

در بازار ارز دیروز اختلاف نرخ خرید صرافان با نرخ فروش آنها افزایش یافت. در حالی‌که در روزهای اخیر اختلاف بین نرخ خرید و فروش ۱۵ تومان بود، فاصله این دو نرخ در این روز به ۲۰ تومان رسید. روز سه‌شنبه فعالان رسمی نرخ خرید خود را ۳۲۳۰ تومان ثبت کردند. گروهی از فعالان بازار سکون قیمت دلار در روز گذشته را ناشی از آغاز رایزنی‌های دو و سه‌جانبه تیم مذاکره‌کننده ایرانی با طرف‌های غربی و قرار گرفتن بازار در حالت انتظار می‌دانند. به باور آنها با آغاز دور جدید مذاکرات، خرید و فروش چندانی در بازار صورت نگرفته است و فعالان بازار به نوعی در انتظار نتایج نشست سه‌جانبه‌ بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون در روز چهارشنبه هستند.

کاهش 45 تومانی پوند در یک روز

روز سه‌شنبه قیمت پوند در بازارهای داخلی ۸/۰ درصد کاهش پیدا کرد و از ۵۲۴۵ تومان به ۵۲۰۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد کاهش پوند در این روز ناشی از افت۸/۰ درصدی نرخ برابری این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار باشد. با این حال برخی از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند نرخ برابری با یک روز تاخیر بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به این ترتیب نرخ پوند در روز جاری به زیر ۵۲۰۰ تومان خواهد آمد. آخرین باری که قیمت پوند زیر ۵۲۰۰ تومان آمده بود به ۱۴ مهر سال جاری بازمی‌گردد. محاسبات «دنیای اقتصاد» نیز نشان می‌دهد که ارزش واقعی پوند در حال حاضر۵۱۸۵ تومان است و اختلافی ۱۵ تومانی با نرخ بازار دارد. به این ترتیب در صورت عدم مقاومت فعالان بازار، قیمت این ارز در روز جاری به زیر ۵۲۰۰ تومان خواهد آمد. همچنین روز گذشته همان‌طور که در گزارش روز دوشنبه «دنیای اقتصاد» اشاره شده بود قیمت یورو در بازارهای داخلی افزایش یافت. روز سه‌شنبه بهای یورو با ۱۰ تومان افزایش نسبت به روز پیشین به ۴۱۳۰ تومان رسید.

ادامه حباب منفی سکه

روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی به بهای ۹۴۱ هزار تومان در بازار به فروش رسید که افزایشی هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. با وجود افزایش ۵/۰ درصدی اونس در بازارهای جهانی قیمت سکه در بازارهای داخلی تنها ۱/۰درصد افزایش پیدا کرد و به این ترتیب حباب منفی سکه در این روز بیشتر شد. روز سه‌شنبه در حالی‌که ارزش ذاتی سکه۹۴۵هزار تومان بود سکه بازار ۹۴۱ هزار تومان قیمت خورد که اختلافی ۴ هزار تومانی با ارزش ذاتی این فلز قیمتی داشت. این در حالی است که حباب منفی قیمتی سکه در روز دوشنبه تنها ۵۰۰ تومان بود.