گروه بنگاه‌ها: پژوهشکده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری دانشگاه هیتوتسوباشی ژاپن، همایش بیمه و مدیریت ریسک را درکشور ژاپن برگزار کرد. به گزارش خبرنگار ما، پژوهشکده بیمه مرکزی بازدید و مذاکره با تعدادی از شرکت‌های بیمه ژاپنی را برنامه‌ریزی کرده بود که به همراه همتای ژاپنی انجام شد. طرفین در این برنامه با عملکرد صنعت بیمه در دو کشور آشنا شده و زمینه‌های همکاری علمی و بیمه‌ای در آینده را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند. یونس مظلومی مدیرعامل شرکت بیمه رازی نماینده کشور ایران در سمینار بیمه و مدیریت ریسک بود که مقاله خود را با عنوان «تحلیل توصیفی وضعیت صنعت بیمه ایران» ارائه کرد. مظلومی ضمن معرفی کشور ایران و جذابیت‌هایش به تشریح تاریخ بیمه‌گری در ایران پرداخت. وی با اشاره به آغاز فعالیت دو شرکت بیمه خارجی درایران از سال ۱۹۱۰ یادآور شد، اولین شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۹۳۵ و سپس قانون بیمه‌گری در سال ۱۹۳۷ تصویب شد. او از تاسیس بیمه مرکزی ایران در سال ۱۹۷۱ به‌عنوان نقطه عطفی در صنعت بیمه ایران نام برد و ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ شرکت‌های بیمه در هم ادغام و دولتی شدند و سال‌ها بدون حضور بخش خصوصی در بازار بیمه ایران فعالیت داشتند که در سال ۲۰۰۲ بار دیگر مجوز تاسیس مجدد شرکت‌های بیمه خصوصی صادر شد. مظلومی همچنین با اشاره به تعداد شرکت‌های بیمه در ایران و سهم هریک از بازار درخصوص وضعیت کانال‌های توزیع بیمه در ایران، ضریب خسارت و بیمه‌های عمر در ایران توضیح داد. نماینده ایران در همایش مدیریت ریسک در ژاپن با اشاره به ضریب نفوذ بیمه در ایران و تجزیه و تحلیل دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه، از رشد حق بیمه در ۵ سال اخیر خبر داد و میزان رشد به صورت ریالی و ارزی را مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار داد.

مدیرعامل بیمه رازی به تولید حق بیمه در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه MENA پرداخت و جایگاه ایران در این منطقه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. مظلومی همچنین با تجزیه و تحلیل شاخص‌هایی از قبیل سرانه تولید حق بیمه و سرانه تولید حق بیمه عمر از وجود سازمان‌های دولتی بزرگ بازنشستگی در کنار شرکت‌های بیمه بازرگانی خبرداد و افزود: در صورت تجمیع پرتفوی بیمه‌ای سازمان‌های بیمه بازنشستگی مانند تامین اجتماعی و خدمات درمانی با بیمه‌های بازرگانی ضریب نفوذ بیمه در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر خواهد بود. وی در ادامه به تشریح ساختار نیروی انسانی در صنعت بیمه ایران از لحاظ ترکیب جنسیتی، تحصیلات و تجربه کاری پرداخت. هیروشی اندو رئیس انستیتو بیمه ژاپن سخنران دیگر سمینار فوق بود که ابتدا به معرفی کشور ژاپن پرداخت وسپس با اشاره به تاریخچه بیمه در ژاپن بازار بیمه‌های غیرزندگی را تشریح کرد. وی گفت: اولین شرکت بیمه در ژاپن در سال ۱۸۷۹ تاسیس شد و در سال ۱۸۹۹ قانون تجارت در ژاپن به تصویب رسید. هیروشی اندو با اشاره به تصویب قانون بیمه در ژاپن در سال ۱۹۰۰ از زلزله بزرگ کانتو در سال ۱۹۲۳ به‌عنوان بزرگ‌ترین اتفاق مرتبط با بیمه در یکصد سال گذشته نام برد و ادامه داد: طی سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۶ صنعت بیمه در ژاپن رشد سریعی داشت و در این فاصله مقررات سختی برای فعالان این بازار وضع شد به طوری که تعرفه اجباری بر بازار بیمه حاکم بود. اندو ادامه داد: البته در فاصله این سال‌ها هیچ‌گونه ورشکستگی در صنعت بیمه ژاپن اتفاق نیفتاده است.

رئیس انستیتو بیمه ژاپن یادآورشد: از سال ۱۹۹۶ تاکنون صنعت بیمه ژاپن شاهد تغییراتی مانند بازنگری قانون بیمه ژاپن، حذف تعرفه در سال ۱۹۸۸ و زلزله بزرگ شرق ژاپن در سال ۲۰۱۱ بود. در این دوره مقررات‌زدایی و حمایت از حقوق بیمه‌گذاران به شدت مورد توجه قرار گرفت. اندو از دیگر اتفاقات مهم دوره سوم بیمه در ژاپن به ورشکستگی تعدادی از شرکت‌های بیمه و ادغام تعداد زیادی از آنها اشاره کرد و به وضعیت کنونی صنعت بیمه ژاپن از حیث ترکیب پرتفولیو، ضریب خسارت، ترکیب سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه ژاپنی، تاثیرات مقررات‌زدایی و ساختار نظام توزیع بیمه در ژاپن پرداخت.