گروه بازار پول: در حالی که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در روزهای کاری گذشته تشدید شده است، چشم‌انداز فنی این بازار نیز بهبود پیدا کرده است. اونس طلا روز دوشنبه روی قیمت ۱۲۳۳ دلار ایستاد که بالاترین بها از میانه‌های دسامبر ۲۰۱۴ بود. بازار روز گذشته را نیز با افزایش قیمت آغاز کرد، اما در مقاطعی رو به افت گذاشت. سه‌شنبه هر اونس فلز زرد تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۳۵ دلار رسید؛ گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. با توجه به اینکه اونس هفته کاری گذشته را با قیمت ۱۲۲۳ دلار به پایان برده بود، در نخستین روز هفته رشد ۱۰ دلاری برای فلز زرد رقم خورده است. رشد طلا در روز دوشنبه عمدتا ناشی از خرید این فلز گرانبها به‌عنوان سرمایه امن و همچنین خرید فنی بود، دو رویدادی که در روز سه‌شنبه نیز تداوم داشتند. در روز دوشنبه با نوسان بازارهای سهام ناشی از تشدید نگرانی‌ها درباره سلامت اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن تشدید شد. بازارهای سهام روز دوشنبه از پایین‌ترین سطح خود در ماه ژانویه بازگشت داشتند؛ اما چشم‌انداز فنی شاخص‌های سهام همچنان خوب نیست. از سوی دیگر با توجه به خیز ۳۴ دلاری اونس در هفته گذشته و قدرت طلا در بیشتر مقاطع روز دوشنبه، چشم‌انداز فنی بازار طلا هم به آهستگی بهبود پیدا کرده است.

دیگر خبر روز دوشنبه افت دوباره قیمت‌های نفت خام به کمترین سطح در ۵/۵ سال گذشته بود. قیمت نفت در چند ماه گذشته به‌عنوان عامل کاهشی در بازار طلا عمل کرده است، اما با نگرانی از تاثیر این موضوع بر تشدید تورم منفی، ادامه افت نفت می‌تواند باعث افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شود. شاخص دلار ایالات‌متحده روز دوشنبه از اوج خود پایین آمد و این هم به تشویق خرید طلا و نقره کمک کرد. با این حال، اسکناس سبز آمریکایی هنوز با بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته فاصله زیادی ندارد. جهش اخیر طلا همزمان با ادامه تقویت دلار و ادامه سقوط قیمت‌های نفت نشان می‌دهد که هواداران فنی افزایش قیمت طلا در بازار قدرت زیادی دارند. خبر دیگر اولین روز کاری دومین هفته سال ۲۰۱۵ این بود که سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی گزارش کرد رشد اقتصادی آمریکا و کانادا در ماه‌های پیش رو تثبیت، اما رشد آلمان، ایتالیا و بریتانیا با افت مواجه خواهد شد. این سازمان برای چین و هند نیز افزایش رشد را پیش‌بینی کرده است. دیگر خبر نگران‌کننده روز این بود که قیمت مس به کمترین سطح در ۵/۴ سال گذشته رسید. سقوط فلز قرمز با توجه به تورم معکوس در اقتصادهای عمده جهان قابل توجه است.

روز سه‌شنبه قیمت اونس تحت‌تاثیر ادامه نگرانی‌های اقتصادی و نوسان‌های بازارهای سهام تا سطح ۱۲۴۵ دلار هم بالا رفت که بیشترین قیمت در ۱۲ هفته اخیر بود؛ اما در لحظه تنظیم این گزارش قیمت ۱۲۳۵ دلار برای اونس ثبت شده بود. روز گذشته قیمت نفت خام هم به کمترین قیمت در ۶ سال گذشته رسید تا نگرانی‌های تورمی بیشتر در بازار احساس شود. در زمان نوشته شدن این گزارش شکستن سطح مقاومتی ۱۲۴۰ دلار قطعی نشده بود؛ اما برخی کارشناسان معتقدند که شکسته شدن این سطح به معنای افزایش بیشتر قیمت اونس خواهد بود. موسسه سرمایه‌گذاری «تریلند متال» اعلام کرد که شکسته شدن سطح مقاومتی ۱۲۴۰ دلاری برای افزایش بیشتر قیمت طلا لازم و ضروری است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، موسسه سرمایه‌گذاری تریلند متال در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که هنوز خطر کاهش قیمت طلا بازار را تهدید می‌کند و طلا تنها در صورتی می‌تواند نسبت به افزایش بیشتر قیمت خوش‌بین باشد که سطح مقاومتی ۱۲۴۰ دلاری شکسته شود. بر اساس این گزارش اگر سطح ۱۲۴۰ دلاری در کوتاه‌مدت شکسته شود می‌توان نسبت به افزایش چشمگیر قیمت طلا و رسیدن اونس به سطح ۱۳۰۰ دلاری امیدوار بود؛ البته موسسه مالی میتسوبیشی نیز اعلام کرده که افزایش ارزش دلار و احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و اجرای سیاست‌های محرک پولی در اروپا و ژاپن هنوز دردسر بزرگی برای طلا به شمار می‌رود.