گروه بازار پول: بررسی‌ها از گزارش خرده‌فروشی حاکی از آن است که تورم سالانه مواد خوراکی به سطح زیر ۱۰ درصد بازگشته است. براساس آمارهای بانک مرکزی در هفته‌های گذشته به دلیل «افزایش نسبی قیمت ارز» و «تغییرات آب‌و‌هوایی و کاهش عرضه برخی محصولات خوراکی» تورم سالانه برخی از گروه‌ها از سطح ۱۰ درصد گذر کرده بود، اما این روند تداوم نداشته و آمارهای جدید خرده‌فروشی نشان می‌دهد که از ۱۱ گروه مواد خوراکی، تورم سالانه ۹ گروه تک‌رقمی بوده و در یک گروه (لبنیات) نیز سطح تورم حدود ۱۱ درصد بوده است؛ بنابراین با توجه به آمارهای سال جاری می‌توان بیان کرد که تورم بالای برخی مواد خوراکی مانند «گوجه فرنگی» در هفته‌های گذشته «نسبی» بوده و افزایش سطح «عمومی» قیمت‌ها کنترل شده است.

البته باید تاکید کرد که کاهش تورم با کاهش قیمت کالاها تفاوت دارد، معنای کاهش تورم این است که از سرعت رشد بهای خوراکی‌ها کاسته شده است؛ در حالی که تورم منفی در کالایی گزارش شود به این معنی است که از سطح قیمت آن کاسته شده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۰ دی سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

تورم تک‌رقمی 9 گروه

بررسی‌ها از آمار جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم نقطه به نقطه یا سالانه ۹ گروه زیر ۱۰ درصد بوده و به اصطلاح تورم «تک‌رقمی» در این گروه‌ها حکفرما شده بود. همچنین در بین دو گروه بالای سطح ۱۰ درصد تورم گروه لبنیات ۱۱ درصد و تورم میوه‌های تازه حدود ۳۹ درصد بوده است. در نتیجه می‌توان عنوان کرد که از ۱۱ گروه مواد خوراکی، تنها سطح قیمت گروه «میوه‌های تازه» نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که آمار تورم سالانه برای مدت مشابه سال قبل آماری متفاوت از سال جاری داشته است. براساس آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۰ دی‌ماه سال گذشته از ۱۱ گروه مواد خوراکی تنها تورم یک گروه کمتر از ۱۰ درصد گزارش شده بود، همچنین بیشترین مقدار تورم سالانه در مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد و در گروه «سبزی‌های تازه» ثبت شده بود؛ بنابراین مشاهده می‌شود که با گذشت یک‌سال، تورم اکثر کالاهای خوراکی کاهش قابل توجهی داشته است. به‌عنوان مثال از سطح تورم سالانه سبزی‌های تازه طی یک سال ۸۰ واحد درصد کاسته شده که رکورددار بیشترین کاهش در بین گروه‌های خوراکی بوده است. از حیث بیشترین افت تورم، گروه «حبوب» در پله دوم قرار دارد، براساس آمار این گزارش در دی‌ماه سال گذشته تورم گروه حبوب معادل ۵۲ درصد گزارش شده بود که این رقم برای هفته مورد بررسی در سال جاری به کمتر از یک درصد نزول کرده است. سایر گروه‌ها نیز روند مشابهی داشته و از سطح تورم سالانه آنها کاسته شده است.

تورم منفی در سه گروه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته قیمت در سه گروه «گوشت مرغ»، «تخم مرغ» و «روغن نباتی» کاهش یافته و تورم آن به زیر صفر رسیده است. در بین این گروه‌ها بیشترین افت مربوط به بهای «گوشت مرغ» بوده است. در هفته منتهی به ۲۰ دی‌ماه سال گذشته تورم گروه «گوشت مرغ» معادل ۵۲ درصد بود، این در حالی است که در هفته مشابه سال جاری تورم این گروه به منفی ۹ درصد رسیده است. به این معنی که قیمت مرغ نسبت به سال گذشته ۹ درصد ارزان‌تر عرضه می‌شود. براساس آمار منتشر شده در سال گذشته بهای هر کیلو مرغ معادل ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده، این در حالی است که در هفته مورد بررسی در سال جاری هر کیلو مرغ به قیمت ۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شده است. مشابه این روند در گروه «تخم مرغ» نیز مشاهده می‌شود، البته شدت کاهش قیمت آن نسبت به گروه مرغ کمتر بوده است. براساس آمار گزارش خرده‌فروشی در دی‌ماه سال گذشته تورم سالانه یا نقطه به‌نقطه گروه تخم‌مرغ معادل ۷/۲۷ درصد بوده، اما تورم آن در هفته سوم دی‌ماه سال جاری به منفی ۷/۱ درصد کاهش یافته است. از نظر قیمتی نیز بهای یک شانه ۲ کیلویی از تخم‌مرغ طی یک سال از ۹ هزار و ۲۵۰ تومان به ۹ هزار و ۱۰۰ تومان افت کرده است. روغن نباتی سومین گروهی است که سطح قیمتی آن نسبت به سال گذشته افت کرده و تورم منفی را پشت‌سر گذاشته است. تورم سالانه این گروه در هفته سوم دی‌ماه سال گذشته معادل با ۳۰ درصد گزارش شده بود که این آمار در مدت مشابه سال جاری به منفی ۲/۰ واحد درصد رسیده است.

تورم بالا در میوه‌ها

در بین گروه‌های خوراکی در هفته منتهی به ۱۹ دی‌ماه سال جاری، تنها تورم سالانه میوه‌ها بوده که همچنان از سطح بالایی برخوردار بوده، هر چند که مقدار تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز کمتر بوده است. طبق گزارش خرده‌فروشی، تورم سالانه میوه‌های تازه در هفته دی‌ماه سال گذشته حدود ۴۵ درصد بوده که پس از یک‌سال به سطح ۳۹ درصد رسیده است. البته در بین کالاهای گروه میوه‌های تازه نیز نوسان قیمتی یک شکلی دیده نمی‌شود؛ به‌نحوی‌که تورم نقطه به نقطه برخی از کالاها رقم بسیار بالایی بوده، اما برخی از میوه‌ها تورم زیر ۲۰ درصد را تجربه کردند. به‌عنوان مثال، تورم نارنگی طی بازه سالانه معادل ۱۰۸ درصد گزارش شده است. براساس آمار منتشر شده قیمت هر کیلو نارنگی در هفته منتهی به ۲۰ دی‌ماه سال گذشته ۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت شده بود، که طی یک سال بهای آن در هفته منتهی به ۱۹ دی‌ماه سال جاری به ۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است. رشد قیمتی نارنگی طی یک‌سال گذشته بیشترین افزایش در بین گروه میوه‌ها و همچنین در بین تمام خوراکی‌های گزارش خرده‌فروشی بوده است، در گروه میوه‌های تازه تورم سالانه میوه لیمو شیرین نیز معادل ۶۴ درصد بوده است. قیمت هر کیلو از این میوه در هفته مورد بررسی سال جاری به ۴ هزار تومان رسیده، حال آنکه قیمت لیمو شیرین در هفته مشابه سال گذشته معادل ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو بوده است. قیمت سایر میوه‌ها نیز نوسان مشابهی داشته است.

بازگشت تورم تک‌رقمی به خوراکی‌ها