گروه بازار پول: روز سه‌شنبه فضای بازار ارز تحت‌تاثیر تعطیلات سال نوی چینی قرار داشت. به گفته فعالان آغاز این تعطیلات از روز چهارشنبه و احتمال کاهش تقاضا، معامله‌گران غیررسمی را به موقعیت فروش برد تا بهای دلار با ۱۵ تومان افت به نرخ ۳۴۱۵ تومان برسد. در کنار افت دلار، کاهش بهای اونس جهانی هم موجب شد سکه با شیب بیشتری نزول کند تا با ۱۰ هزار تومان کاهش به قیمت ۹۸۳ هزار تومان برسد.

خروج دلار از محدوده ۸ روزه

دلار در چهارمین روز هفته معاملات خود را با قیمت ۳۴۳۰ تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز دوشنبه نداشت؛ با این وجود در ادامه روز بهای این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا ساعت ۳ بعدازظهر به ۳۴۱۵ تومان رسید. این قیمت در حالی ثبت شد که در مقاطعی از روز نرخ فروش دلار بین بازیگران غیررسمی به زیر ۳۴۰۰ تومان رسید، اما کف قیمت مراکز فروش رسمی هرگز به پایین‌تر از ۳۴۱۰ تومان نرسید. ثبت قیمت ۳۴۱۵ تومان موجب شد که بهای دلار پس از گذشت ۸ روز از محدوده ۳۴۲۵ تومان تا ۳۴۳۵ تومان خارج شود. دامنه نوسانات شاخص بازار ارز در این محدوده زمانی ۸ روزه بین ۵ تا ۱۰ تومان بود و نوسان ۱۵ تومانی روز سه‌شنبه، از دوشنبه هفته گذشته سابقه نداشت.

موقعیت‌یابی معامله‌گران غیررسمی

آنچه در بازار شنیده می‌شود حکایت از این دارد که در یک هفته گذشته بازار ارز کم جان و کم رمق بوده است، عاملی که به تغییرات محدود سمت عرضه و تقاضا مربوط می‌شود. به‌نظر می‌رسد در روزهای اخیر معامله‌گران غیررسمی متناسب با اخبار محیطی موقعیت «خرید» یا «فروش» خود را تنظیم می‌کنند. روز سه‌شنبه در «وضعیت کم جان تقاضا» برخی معامله‌گران غیر رسمی موقعیت فروش را انتخاب کردند و با عرضه ارز خود زمینه کاهش قیمت تا نرخ ۳۴۱۵ تومان را فراهم کردند. به اعتقاد برخی از فعالان عامل اصلی این جهت‌گیری،« قرار گرفتن در آستانه تعطیلات سال نوی چینی» بود. برخی از بازیگران اعتقاد داشتند به‌واسطه این تعطیلات مقدار «تقاضای حواله‌‌ای» کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب میزان تقاضا در بازار داخلی بیش از پیش با کاهش مواجه خواهد شد، عاملی که زمینه افت قیمت‌ها را بیشتر فراهم خواهد کرد. تعطیلات بازارهای مالی و سال نو چینی از چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود و تا حدودی مشابه تعطیلات فروردین ماه ایرانی است.

افت در غیاب بازارساز

افت قیمتی روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که بازیگران بازارساز رسمی فعالیتی در بازار ارز نداشتند و کاهش قیمت بیشتر ناشی از فروش ارز بازیگران معامله‌گران غیررسمی بود. گروهی از فعالان اعتقاد دارند که این کاهش بیشتر هیجانی بود و با وجود تاثیرگذاری تعطیلات، واکنش بازار متناسب با عامل ذکر شده نبود. به گفته آنها این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده رفتار متفاوتی از سوی معامله‌گران غیررسمی مشاهده شود و موقعیت فروش یا خرید این گروه تغییرات دیگری را نظاره‌گر باشد. از سوی دیگر شماری از کارشناسان اعتقاد دارند که بیشتر حجم مبادلات و تقاضای ارز وارد‌کنندگان کالا از چین از سوی مرکز مبادلات ارزی تامین می‌شود و بازار آزاد تامین‌کننده بخش محدودی از تقاضای تجاری این گروه است. آنچه به باور این گروه موجب می‌شود اعتماد زیادی به ادامه روند قیمتی روز گذشته وجود نداشته باشد. عده دیگری در بازار اعتقاد دارند برخی از فروشندگان روز سه‌شنبه، در روزهای بعد خریدار دلار خواهند شد و با خرید در قیمت‌های پایین‌تر سعی خواهند کرد که نوسان‌گیری کنند و از تغییرات قیمتی ایجاد شده به سود خود استفاده کنند.

ورود سکه به کانال ۹۸۰ هزار تومان

در چهارمین روز هفته قیمت هر سکه بهار آزادی تحت‌تاثیر افت دو عامل اثرگذار اونس و دلار کاهش یافت. چنان‌که اشاره شد روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی به بهای ۹۸۳ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت.

در بیست و هشتمین روز بهمن‌ماه بهای دلار ۴/ ۰ درصد نزول کرد. از سوی دیگر تا ساعت ۳ بعدازظهر بهای طلای جهانی تا محدوده ۱۲۲۰ دلار پایین آمد. این کاهش که بعداز آن هم ادامه یافت باعث شد قیمت سکه با شدت بیشتری افت کند. البته افت ۱۰ هزار تومانی سکه در حالی ثبت شد که بسته‌های صدتایی سکه در بازار سبزه میدان در یک کانال پایین‌تر و با قیمت ۹۷۸ هزار تومان معامله ‌شد.

افت روز سه‌شنبه در حالی رخ داد که ارزش ذاتی سکه بالاتر از قیمت بازار بود. در چهارمین روز هفته ارزش ذاتی سکه ۹۸۸ هزار تومان بود و اختلافی ۵ هزارتومانی با نرخ فروش مراکز رسمی داشت. به این ترتیب حباب قیمتی سکه برای سومین روز متوالی منفی باقی ماند، این در حالی است که در روز ابتدایی هفته بهای سکه تا قیمت یک میلیون و ۳ هزار تومان بالا رفت و حباب سکه پس از گذشت ۴۵ روز مثبت شد.

تعطیلات چینی قیمت دلار را انداخت