گروه بازار پول: بهای فلز زرد در هفته گذشته با رشد روبه‌رو شد، اما نتوانست چنانکه باید از نگرانی‌های موجود درباره یونان نفع ببرد. هر اونس فلز زرد که هفته کاری گذشته را با قیمت ۱۱۷۲ دلار شروع کرده بود، روز جمعه به قیمت ۱۱۸۱ دلار رسید تا طلا برای نخستین بار در یک ماه گذشته با افزایش یک درصدی روبه‌رو شود. هر اونس طلا روز دوشنبه به قیمت ۱۱۷۳ دلار رسید. رشد اندک روز دوشنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران بود که قیمت را تا ۱۱۷۶ دلار نیز بالا برد. این رفتارها با توجه به ثبت پایین‌ترین قیمت در دو ماه و نیم گذشته در جمعه قبل عجیب نبود. شاخص دلار روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد، اما افت بهای نفت تاثیر معکوسی بر بازار طلا داشت. روز دوشنبه اخبار بد تازه‌ای از اقتصاد چین منتشر شد. اونس که روز دوشنبه با رشدی اندک مواجه شده بود، روز سه‌شنبه نیز ۳ دلار دیگر رشد کرد. این رشد عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» و«شناسایی سود» معامله‌گران و همچنین افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن بود؛ عدم اطمینان معامله‌گران بازارهای جهانی سهام باعث تشدید تقاضا برای طلا شد. در این روز افت شاخص دلار و رشد قیمت‌های نفت نیز به کمک طلا آمدند.

داده‌ای که روز سه‌شنبه جلب توجه کرد نرخ تورم چین برای ماه مه در مقیاس سال به سال بود که ۲/ ۱ درصد اعلام شد. این رقم کمتر از انتظارها بود. این داده‌ها احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی از سوی بانک مرکزی چین را افزایش داد و به رشد طلا کمک کرد. سه‌شنبه اتحادیه اروپا نیز میزان رشد تولید ناخالص خود را در نخستین فصل سال ۲۰۱۵، ۴/ ۰ درصد اعلام کرد. این داده نیز بدتر از انتظارها بود. اونس صبح چهارشنبه رشد خوبی داشت، اما در نهایت روی قیمت ۱۱۸۵ دلار ایستاد. اونس در این روز تحت‌تاثیر تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و عوامل خارجی افزایشی خیز گرفت و حتی لحظاتی وارد محدوده ۱۱۹۰ دلار نیز شد.

علاوه‌بر دو عامل ذکر شده، «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران نیز در این روند موثر بود. دو عامل خارجی موثر بر روند بازار فلزهای گرانبها در سومین روز کاری هفته، افت شاخص دلار و افزایش بهای نفت خام بود، اما آنچه در این روز باعث تشدید خرید طلا شد تحت فشار قرار گرفتن دوباره بازارهای اوراق قرضه ایالات‌متحده و آلمان بود. اونس روز پنج‌شنبه دوباره تحت فشار عوامل خارجی و رشد بازارهای دارایی رو به افت گذاشت. شاخص دلار در این روز رشد کرد و بهای نفت خام نیز با کاهش روبه‌رو شد تا طلا رو به افت بگذارد.

همزمان جهش شاخص‌های بازارهای جهانی سهام نیز باعث خروج سرمایه از بازار طلا شد، اما ثبت قیمت ۱۱۸۱ دلار در روز جمعه به‌رغم نگرانی‌های اقتصادی نشان داد که داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا و احتمال افزایش نرخ‌های بهره این کشور می‌تواند طلا را تحت فشار نگه دارد. آمریکا روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت تولید‌کننده در ماه مه با رشد ۵/ ۰ درصدی روبه‌رو شده است. شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا نیز در ژوئن رشد داشته است. اکنون همه همزمان با توجه به وضعیت یونان در انتظار نشست این هفته فدرال رزرو نیز هستند.

ولی با وجود رشد طلا در هفته کاری گذشته که نخستین رشد هفتگی طلا در یک ماه گذشته بود، پیش‌بینی‌های کوتاه مدت به گونه‌ای قاطعانه از افت بهای طلا در روزهای آینده می‌گویند. جزئیات این پیش‌بینی‌ها را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید. دو مساله مهمی که در هفته کاری جدید بیشترین تاثیر را بر روند فلز زرد خواهند داشت نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و چشم‌انداز اقتصادی یونان خواهد بود.

اولین رشد هفتگی اونس در یک ماه