گروه بازار پول: دومین هفته رشد طلا که هر اونس فلز زرد را بر لبه کانال ۱۲۰۰ دلار قرار داد هم نتوانسته امید را به علاقه‌مندان این کالای گرانبها بازگرداند. در آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو، اکثر مخاطبان کاهش قیمت‌ها در هفته کاری جاری را پیش‌بینی کرده‌اند و کارشناسان هم نظری خنثی داشته‌اند. نظر مخاطبان کیتکو نشان می‌دهد این سومین هفته‌ای است که سرمایه‌گذاران خرد نظری منفی به روند کوتاه‌مدت طلا دارند. این در حالی است که اونس طلا در هفته کاری گذشته با رشد از قیمت ۱۱۸۱ دلار به بهای ۱۲۰۰ دلار، شاهد رشد ۸/ ۱ درصدی خود بود. در هفته جدید در کنار داده‌هایی که از اقتصادهای جهان می‌رسد، بازارهای جهانی فلزهای گرانبها بیش از هر چیزی بر تحولات یونان و روند شاخص دلار متمرکز خواهند بود.

در نظرسنجی این هفته کیتکو از مخاطبان، ۳۸۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۲۰۱ نفر معادل ۵۲ درصد، کاهش و ۱۳۵ نفر معادل ۳۵ درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۳ درصد افراد نیز نظری خنثی داشته‌اند. نظرسنجی کیتکو از حرفه‌ای‌های بازار برآیند نامشخص‌تری دارد. در این نظرسنجی ۱۸ کارشناس شرکت کرده‌اند که از این میان ۹ نفر معادل ۵۰ درصد نظری خنثی داشته‌اند. ۷ کارشناس معادل ۳۹ درصد، افزایش و ۲ نفر معادل ۱۱ درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. افرادی که در نظرسنجی کارشناسان شرکت می‌کنند شامل معامله‌گران شمش، کارشناسان بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران نمودارهای فنی می‌شوند.

شاخص دلار که مدت‌ها است فلز زرد را تحت تاثیر خود دارد، چند هفته‌ای است که توجه معامله‌گران را بیش از پیش به خود جلب کرده است. شاخص دلار گرچه هفته گذشته پس از بیانیه مبهم فدرال رزرو رو به افت گذاشت، اما افزایش نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی می‌تواند این شاخص را به شدت تقویت کند. رشد شاخص دلار به ضرر طلا تمام خواهد شد، ولی از آن سو، ورشکستگی یونان می‌تواند خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را به شدت تشدید کند. البته در صورتی که واکنش بازارها به اوضاع یونان که چندی است آغاز شده، تا زمان این رخداد احتمالی ادامه پیدا کند، بازارها پس از ورشکستگی قطعی یونان ممکن است واکنش کمرنگ‌تری از انتظارها داشته باشند. یونان تا پایان ماه ژوئن باید ۵/ ۱ میلیارد یورو به‌عنوان یکی از اقساط بسته‌های کمک، به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند. یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی (صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا) در حال مذاکره هستند و ورشکستگی یونان در صورت شکست این مذاکرات قطعی است.

در مورد روند کوتاه‌مدت، آدام باتن، تحلیلگر ارز در «فارکس لایو» کاهشی است، اما او مذاکرات یونان را تیغی دولبه می‌داند: «اگر مذاکرات به نتیجه برسد، معامله‌گران تقاضای خود را کاهش خواهند داد و این امر به طلا ضربه خواهد زد. اگر مذاکرات شکست بخورد، تردیدی نیست که یونان ورشکست خواهد شد و این موضوع قیمت طلا را بی‌اختیار بالا خواهد برد.»کن موریسون، دبیر Morrrison on the Market می‌گوید قیمت‌ها می‌تواند بالاتر رود و به هدف ۱۲۱۰ دلار برسد. با این حال او اشاره می‌کند که رسیدن اونس به این سطح می‌تواند فروشندگانی را وارد بازار کند. او می‌گوید: طلا در بلندمدت چشم‌انداز خوبی ندارد و من انتظار دارم اونس پس از پوشش کوتاه‌مدت احتمالی به سختی رشد داشته باشد.»ریچارد بیکر، دبیر Eureka Miner Report می‌گوید که هدف اونس در هفته جدید کاری می‌تواند ۱۲۰۵ دلار باشد. او می‌گوید که اونس در هر حال از ابهام در زمان افزایش نرخ‌های بهره آمریکا نفع خواهد برد. طلا هنوز به‌عنوان ارزی با نوسان کم در حال معامله است. جالب اینجا است که نوسان‌های اونس در یک‌ماه گذشته در مقایسه با یورو، ین و کالاهای پایه کلیدی کمترین بوده است.پیتر گگراف، مفسر کیتکو هم می‌گوید طلا در ماه ژوئن بسیار آرام بوده؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که به زودی رو به رشد بگذارد.

بی‌تفاوتی معامله‌گران به رشد طلا

بی‌تفاوتی معامله‌گران به رشد طلا