گروه بازار پول: ثبت بیشترین کاهش هفتگی دلار در سال ۹۴ و نزول ۶۰ تومانی این ارز منجر به ثبت کمترین شکاف بازار آزاد با نرخ رسمی دلار از شهریورماه ۹۰ شد. در سومین هفته تیرماه، قیمت دلار به واسطه فضای انتظاری و افزایش خوش‌بینی نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای، کاهش قیمت درهم دبی و پایین آمدن نرخ دلار فردایی نسبت به نرخ نقدی در مسیر کاهشی قرار گرفت و از ۵ روز کاری، ۴ کاهش را تجربه کرد تا روز به روز فاصله قیمت دلار بازار آزاد با نرخ رسمی دلار کمتر شود. دلار که روز سه‌شنبه با ۱۵ تومان افت به قیمت ۳۲۷۰ تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه با ۱۰ تومان افت دیگر به قیمت ۳۲۶۰ تومان رسید تا این ارز مجموعا در یک هفته ۸/ ۱ درصد ارزش خود را از دست بدهد و بیشترین کاهش قیمتی خود در سال ۹۴ را با ۶۰ تومان افت ثبت کند. روند نزولی دلار موجب شد شکاف بین نرخ رسمی دلار با نرخ بازار آزاد به زیر ۱۰ درصد برسد و شکاف نرخ رسمی و بازار تک‌رقمی ‌شود.

این مهم در حالی اتفاق افتاد که نرخ رسمی دلار در هفته گذشته تنها یک افزایش ۴۱ ریالی را در روز دوشنبه تجربه کرده بود. با وجود روند کاهش دلار، برخی فعالان احتمال می‌دهند که نوسان‌گیران در ابتدای هفته جاری با ایجاد جو روانی پیرامون ادامه مذاکرات تلاش کنند دلار را به محدوده قیمتی بالاتری وارد کنند؛ به باور آنها کاهش حجم ارز نقدی بازار به واسطه خروج ارز به سمت منطقه سلیمانیه عراق در هفته گذشته نیز می‌تواند به آنها کمک کند.

این در حالی است که گروهی دیگر اعتقاد دارند ریسک معاملات در شرایط کنونی برای معامله‌گران بالاست و تا آشکار شدن نتایج مذاکرات تمایلی به انجام معامله از سوی معامله‌گران نشان داده نخواهد شد. هفته گذشته، کاهش دلار، قیمت سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد تا این کالای گرانبها نیز بیشترین کاهش هفتگی خود در سال ۹۴ را ثبت کند و نهایتا در انتهای هفته با ۳ هزار تومان افت نسبت به روز سه‌شنبه به قیمت ۸۷۷ هزار تومان برسد. افت طلای جهانی دیگر نیروی کاهشی بود که به افت هفتگی کمک کرد.

هفته نزول قیمت‌ها

در سومین هفته تیرماه قیمت‌ها در بازار ارز راه نزول را در پیش گرفتند و رکوردهای کاهشی جدیدی را ثبت کردند. از ۵ روز کاری هفته گذشته، قیمت دلار در ۴ روز به صورت متوالی کاهش یافت. شاخص بازار ارز پس از اینکه شنبه روی قیمت ۳۳۲۰ تومان روز پنج‌شنبه ۱۱ تیر باقی ماند، از روز یکشنبه راه کاهشی خود را آغاز کرد. در دومین روز هفته، دلاربا ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز شنبه به قیمت ۳۳۱۰ تومان رسید. روز دوشنبه دلار کاهش بیشتری را نسبت به روز یکشنبه تجربه کرد و با ۲۵ تومان کاهش از کانال ۳۳۰۰ تومان خارج شد و به قیمت ۳۲۸۵ تومان رسید. کاهش ۲۵ تومانی دلار بیشترین نوسان کاهشی این ارز از تاریخ ۱۵ فروردین بود.

در چهارمین روز هفته، دلار به مسیر کاهشی خود ادامه داد و با ۱۵‌تومان افت به قیمت ۳۲۷۰ تومان رسید، آخرین باری که قیمت دلار روی این نقطه قیمتی قرار گرفته بود، به تاریخ ۱۵ فروردین بازمی‌گشت که این ارز پس از بیانیه لوزان به این محدوده قیمتی رسیده بود. اکثر فعالان بازار ارز افزایش خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای در جریان را عامل اصلی افت قیمت‌ها عنوان کرده‌اند. به گفته آنها روز سه‌شنبه حجم عرضه ارز به دلیل افزایش خوش‌بینی به نتایج مذاکرات هسته‌ای به اندازه‌ای بالا رفت که خروج ارز از بازار داخلی به سوی منطقه سلیمانیه عراق هم نتوانست از افت ۱۵ تومانی دلار جلوگیری کند.

پس از تعطیلی روز چهارشنبه، روند کاهشی در آخرین روز هفته گذشته نیز ادامه یافت. روز پنج‌شنبه شاخص بازار ارز با ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه به قیمت۳۲۶۰ تومان رسید تا کمترین نرخ فروش این ارز در سال ۹۴ به ثبت برسد. در حالی‌که کاهش روز سه‌شنبه، بیشتر ناشی از افزایش خوش‌بینی‌ها به نتایج مذاکرات و بالا رفتن حجم عرضه بود، کاهش روز پنج‌شنبه بیشتر به کاهش حجم معاملات نسبت داده شد. به گفته فعالان روز پنج‌شنبه، فضای بازار کاملا انتظاری بود و تحت تاثیر آن معاملات چندانی در بازار صورت نمی‌گرفت. در این میان برخی از معامله‌گران در ساعات ابتدایی روز تلاش کردند با معاملات اندک ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری، قیمت را به محدوده بالاتری وارد کنند، ولی حضور بازیگران بازارساز رسمی و فروش ارز توسط آنها مانع این گروه شد.

روز پنج‌شنبه، چشم معامله‌گران پاساژ افشار بیشتر به سایت‌های خبری و اندک معاملات انجام شده در بازار سبزه میدان بود. برخی فعالان اعتقاد داشتند که حجم ارز نقدی بازار در روز پنج‌شنبه به دلیل خروج ارز در روز سه‌شنبه نسبتا کم بود و تنها به دلیل فضای انتظاری و نبود خریدار خاصی، دلار به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت نکرد. به اعتقاد آنها، تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند که نتایج مذاکرات تا انتهای هفته گذشته مشخص شود؛ به باور آنها ادامه مذاکرات ممکن است موجب شود برخی نوسان‌گیران با ایجاد جو روانی پیرامون ادامه مذاکرات و برخی اخبار بیرونی به نوسانی شدن قیمت در ابتدای هفته جاری کمک کنند. این در حالی است که گروهی دیگر اعتقاد دارند ریسک معاملات در شرایط فعلی بالاست، به این ترتیب معامله‌گران در روز شنبه احتمال دارد که ریسک خرید یا فروش را به جان نخرند.

سکه در کانال 870 هزار تومان

همچون دلار، سکه نیز در ۵ روز کاری هفته گذشته ۴کاهش را تجربه کرد و ۲۳ هزار تومان از ارزش خود را (معادل ۵/ ۲ درصد) از دست داد. رکوردهای کاهشی سکه از یکشنبه شروع شد که این کالای گران‌بها از کانال ۹۰۰ هزار تومان پایین آمد و پس از گذشت ۱۷ ماه به سطح ۸۰۰ هزار تومانی وارد شد. دوشنبه سکه ۹ هزار تومان کاهش دیگر را تجربه کرد و به قیمت ۸۸۲ هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه سکه بهار آزادی دو نیمه متمایز را تجربه کرد و نوسانات کاهشی و افزایشی نسبتا زیادی پشت سر گذاشت در چهارمین روز هفته این کالای گران‌بها در ساعات ابتدایی روز از سوی دو نیروی کاهشی اونس و دلار تحت فشار قرار گرفت تا قیمت ۸۷۰ هزار تومانی نیز برای آن ثبت شود، ولی بازگشت از کف اونس و دلار به بالا آمدن قیمت سکه کمک کرد تا نهایتا این کالای گران‌بها به قیمت ۸۸۰ هزار تومان برسد.

سه‌شنبه قیمت اونس در مقاطعی از محدوده ۱۱۵۰ دلاری پایین آمد، ولی در نهایت بالای ۱۱۵۰ دلار به کار خود پایان داد. به گفته کارشناسان به رغم بحران یونان، تقویت ارزش‌دلار و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب شد که طلا نتواند به عنوان محل سرمایه‌گذاری امن مطرح شود تا در مقاطعی از روز سه‌شنبه به محدوده ۱۱۴۰ دلاری وارد شود. وضعیت ناگوار بورس چین و افت شاخص ها در این بازار یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر اونس بود. روز پنج‌شنبه با وجود افزایش جزئی اونس، سکه تحت تاثیر افت دلار قرار گرفت و با ۳ هزار تومان افت به قیمت ۸۷۷ هزار تومان رسید. روز جمعه به دلیل کاهش ارزش شاخص دلار، قیمت اونس مقداری افزایش یافت، اما ادامه وضعیت بازار سهام چین و افزایش نگرانی نسبت به وضع دومین اقتصاد بزرگ جهان موجب افت دوباره اونس و رسیدن به قیمت ۱۱۵۹دلار تا ساعت ۶بعدازظهر شد.

شکاف نرخ رسمی و بازار تک‌رقمی شد

شکاف نرخ رسمی و بازار تک‌رقمی شد

شکاف نرخ رسمی و بازار تک‌رقمی شد