طلا به آغاز 2010 بازگشت

گروه بازار پول: اونس طلا در اولین روز هفته جدید کاری به سوی مرز ۱۱۰۰ دلار ریزش کرد تا به کمترین قیمت در حدود ۵ سال‌و‌نیم گذشته برسد. هر اونس طلا که هفته گذشته با ۳/ ۲ درصد افت به قیمت ۱۱۳۳ دلار رسیده بود، روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۱۱ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

اونس در دو هفته گذشته تحت‌تاثیر عوامل مختلفی به سطح ۵ سال گذشته بازگشت تا روز دوشنبه نیز به روند افت خود ادامه دهد. ادامه رشد شاخص دلار، افت بهای نفت در پی توافق هسته‌ای ایران و یافتن راه‌حلی موقت برای بحران یونان، فلز زرد را در مسیر کاهش در کانال ۱۱۰۰ دلار نگه داشت، اما آنچه ضربه نهایی را به طلا زد، تاکید دوباره رئیس فدرال رزرو بر جدی بودن افزایش نرخ‌های بهره تا آخر سال جاری میلادی بود. پس از نشست جنت یلن در کنگره در اواخر هفته گذشته و اشاره او به اینکه مقام‌های فدرال رزرو همچنان معتقدند که اواخر سال جاری میلادی زمان خوبی برای افزایش نرخ‌های بهره است، دلار آمریکا رو به رشد و طلا رو به افت گذاشت. اونس روز جمعه تا کمترین قیمت در ۵ سال پیش از آن پایین آمد، اما بعد اندکی با آن قیمت فاصله گرفت؛ اما روز دوشنبه روز افت شدید اونس بود تا انتظار برای افزایش نرخ‌های بهره و رشد دلار کار خود را کرده باشد.

کمترین قیمتی که روز دوشنبه تا زمان نوشته شدن این گزارش ثبت شد ۱۱۰۴ دلار بود، اما اونس از این کف قیمتی برگشت داشت. با این همه اونس حتی با وجود برگشت نیز سقوط شدیدی را نسبت به هفته کاری گذشته تجربه کرد. اونس روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. هفته گذشته نیز سهام شرکت‌های وابسته به صنعت طلا به شدت سقوط کرده بود. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، قیمت هر اونس پلاتین نیز با ۵ درصد کاهش به پایین ترین رقم از سال ۲۰۰۹ میلادی رسیده است. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا و سایر فلزات گرانبها داشته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که پس از اظهارات اخیر جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره این کشور تا پایان امسال افزایش خواهد یافت و این مساله موجب تقویت ارزش دلار خواهد شد.

ویکتور تیان پیریا تحلیلگر ارشد موسسه مالی «ای ان زد استرالیا» تاکید کرد: «در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران زیادی اقدام به فروش ذخایر طلای خود کرده‌اند و این مساله فشار زیادی بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تاثیر زیادی در این مساله داشته است.»

میزان مبادلات طلا در بازار شانگهای چین نیز با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال فروش ذخایر طلای خود هستند. تیان پیریا افزود: «بازار طلا از نظر تکنیکال بسیار ضعیف است و بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی نه تنها اقدام به خرید نمی‌کنند؛ بلکه ذخایر طلای خود را می‌فروشند.» چین روز جمعه اعلام کرد میزان ذخایر طلای این کشور تا پایان ژوئن ۵۷ درصد نسبت به ۶ سال گذشته افزایش داشته است. ذخایر طلا هم‌اکنون یک درصد کل ذخایر ارزی چین را تشکیل می‌دهد. این رقم در سال ۲۰۰۹ میلادی به بیش از ۸/ ۱ درصد رسیده بود. چین در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلای جهان و یکی از دو مصرف‌کننده بزرگ این فلز گرانبها تبدیل شده است. چین در سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام کرده بود که سطح ذخایر طلای این کشور به ۱۰۵۴ تن رسیده است. چین طی سال‌های اخیر تلاش زیادی برای بین‌المللی کردن یوان خود آغاز کرده و برای دستیابی به این هدف به افزایش ذخایر طلا نیاز دارد.

هفته جدید کاری در حالی با سقوط قیمت فلز زرد آغاز شده که کارشناسان برای روند کوتاه مدت پیش‌بینی‌های کاهشی دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان ۳۶۴ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۲۴۷ نفر معادل ۶۸ درصد کاهش و ۹۰ نفر معادل ۲۵ درصد افزایش قیمت‌ها را در هفته جدیدکاری پیش‌بینی کرده‌اند.

۲۷ نفر معادل ۷ درصد نیز نظر ممتنع داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز ۱۹ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۳ نفر معادل ۶۸ درصد کاهش و ۴ نفر معادل ۲۱ درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. دو نفر معادل ۱۱ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «آر‌بی‌سی‌کپیتال» هم معتقد است بازار طلا در شرایط کنونی به شدت تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو قرار دارد و روند نزولی قیمت طلا در این شرایط متوقف نخواهد شد. جورج‌گرو تحلیلگر ارشد موسسه آر‌بی‌سی تصریح کرد: «روند نزولی قیمت کالاها در بازارهای بین‌المللی تنها محدود به طلا نمی‌شود و تقویت ارزش دلار در شرایط کنونی تاثیر منفی زیادی بر اکثر کالاها داشته است.»

در کل تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بازگشایی بانک‌های یونان و کاهش نگرانی‌ها نسبت به بحران مالی و بدهی این کشور و همچنین کاهش تنش‌های بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. به گزارش پایگاه اینترنتی «اینوستینگ»، پس از توافق یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی برای اعطای کمک مالی جدید به ارزش ۸۶ میلیارد یورو، بانک‌های این کشور از دوشنبه بار دیگر فعالیت خود را آغاز کردند.

آمارهای جدید نشان می‌دهد نرخ تورم آمریکا طی ماه ژوئن ۳/ ۰ درصد افزایش یافته تا این شاخص برای پنجمین ماه متوالی روند صعودی را طی کرده باشد. میزان فروش مسکن در بازار آمریکا نیز طی ماه گذشته بیش از ۸/ ۹ درصد رشد داشته است. داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا احتمال انقباضی شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا را بیش از پیش تقویت می‌کند. به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده انتشار آمارهای اقتصادی بخش خصوصی آمریکا و مدعیان دریافت بیمه بیکاری در این کشور تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت.