گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: قراردادهای تجاری بین‌المللی با حفظ منافع ملی و به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و کشور مقابل امضا خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، علی اشرف افخمی در حاشیه دیدار با یک گروه آلمانی افزود: این شرکت‌ها توانمندی‌های بسیاری دارند و در گذشته نیز در ایران فعالیت می‌کردند و در حال حاضر تمایل دارند تا در زمینه‌های مختلفی مثل انرژی‌های نو، برق، نیروگاه‌ها، صنایع داروسازی، صنایع خودرو و کشاورزی دوباره در ایران فعالیت خود را آغاز کنند.وی افزود: همکاری با این شرکت‌ها به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای ایرانی بوده و بانک ما به‌عنوان یک بانک تخصصی در تامین مالی پروژه‌ها همکاری خواهد داشت.افخمی با اشاره به اینکه بانک‌های آلمانی هم سرمایه مورد نیاز را تامین خواهند کرد، ‌گفت: هر کدام از طرفین به میزان سهام خودشان در هر پروژه‌ای وارد بشوند سودآوری مشخصی دارند و سود آنها بستگی به پروژه و میزان آورده سرمایه آنها دارد.وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به سرمایه‌گذاران آلمانی حاضر در جلسه گفت: بانک صنعت و معدن مشتاق به نمایش فرصت‌های بازار متنوع ایرانی و تسهیل روابط مالی سرمایه‌گذاران اروپایی به‌خصوص آلمانی است. در ادامه و در جلسه پرسش و پاسخ، شراگه، رئیس اتاق بازرگانی نیدرساکسن از افخمی درباره‌ فرصت‌هایی که بانک صنعت و معدن برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کنند، پرسید. مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز با معرفی اعضای هیات مدیره بانک برای حاضران جلسه از مشارکت بانک صنعت و معدن در ۴۸۰ پروژه داخلی طی دو سال اخیر سخن گفت.

در ادامه رنه‌هامون، مدیرعامل اتاق ایران و آلمان در این باره افزود: بانک صنعت و معدن یکی از مهم‌ترین بانک‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود، البته سرمایه‌گذاران آلمانی نیازمند همکاری بانک‌های آلمانی خواهند بود و طبیعتا بانک صنعت و معدن در کنار بانک‌های آلمانی می‌تواند به سرمایه‌داران کمک کند. افخمی نیز با اعلام بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و نتیجه پروژه‌ها از پایین بودن نرخ سود سرمایه‌گذاری در ایران و سرمایه‌گذاری ارزان سخن گفت و روند متداول سرمایه‌گذاری با کمک بانک‌های ایرانی را ۷۰-۳۰ درصدی خواند. به این شکل که بانک صنعت و معدن حاضر است در مقابل ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری ۳۰ درصد تسهیلات ارائه کند، البته این موضوع بسته به بررسی ریسک پروژه و نتیجه آن است. در ادامه‌ جلسه مزبور افخمی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره بازار خودرو گفت: لزوم سرمایه‌گذاری خارجی در بازار خودروی ایران که از سوی دولت و بانک‌ها حمایت می‌شود بسیار وابسته به‌نظر مدیران بازار خودروی ایران و مدیران آلمانی است. ما در ۳۰ سال گذشته بیشتر شاهد عبور خودروهای آلمانی در ایران بوده‌ایم، اما هم‌اکنون اگر به خیابان‌های ایران نگاهی کرده باشید ماشین‌های چینی و بعضا فرانسوی وجود دارد. به‌نظر می‌رسد بازار خودرو در ایران برای ورود شرکت‌های بزرگ خودروی آلمانی مثل مرسدس و وی‌ام دبلیو مشتاق باشند. وی درخصوص پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از آمادگی بانک صنعت و معدن خبر داد و افزود: ایران با وجود ۸۰ میلیون جمعیت باسواد و بازار بزرگ متنوع خواهان هدف‌گیری بازار جهانی است و مطمئنا سیاست‌هایی برای برقرار‌کردن امنیت در سرمایه‌گذاری خارجی فراهم می‌کند. آنچه در آمادگی ما برای مشارکت در سرمایه‌گذاری خارجی مورد اهمیت است قابلیت صادر‌ شدن خدمات و کالاهایی است که از این مشارکت بر خواهد آمد، اگر چه بازار داخلی بزرگ و متنوع است؛ اما هدف باید بازار جهانی باشد.