آمارهای اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد شرایط برای افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور پس از حدود یک‌دهه مهیاست؛ اما تعلل فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره صدای برخی اقتصاددانان را نیز درآورده و آنها می‌پرسند که فدرال‌رزرو دیگر منتظر چیست؟

به‌گزارش اقتصادنیوز، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند زمان آن رسیده تا بانک مرکزی آمریکا، پرداخت کمک‌هزینه‌های قابل‌توجه زندگی از زمان وقوع بحران بزرگ مالی را متوقف کند. دولت آمریکا از زمان پایان بحران بزرگ مالی یعنی ژوئن ۲۰۰۹ تاکنون، ۱۲ میلیون شغل ایجاد کرده است. نرخ بیکاری در این کشور از اوج آن یعنی ۱۰ درصد به ۵ درصد افت کرده است و حتی میزان دستمزدها نیز شروع به افزایش کرده است.

به گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، جدیدترین ارزیابی اقتصادی آمریکا در روز جمعه نشان می‌دهد در ماه نوامبر، روند استخدام همچنان قدرتمند باقی مانده است، اما بانک مرکزی آمریکا هنوز طوری رفتار می‌کند که انگار آمریکا در بحران اقتصادی به‌سر می‌برد. نرخ بهره بانکی در آمریکا از زمان وقوع بحران بزرگ مالی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، همچنان در پایین‌ترین سطح خود یعنی حدود صفر قرار دارد، اما اقتصاد آمریکا امروز دیگر در شرایط بحرانی قرار ندارد و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند نرخ بهره دیگر نباید تا این حد پایین باشد.

از سوی دیگر، تقویت بازار اشتغال، به‌خصوص در شرایطی که رشد اقتصادی در جهان کند شده، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد چرا فدرال‌رزرو احتمالا نرخ بهره بانکی را در تاریخ ۱۶ دسامبر افزایش خواهد داد. در صورت افزایش نرخ بهره بانکی در این تاریخ، برای نخستین بار طی نزدیک به یک دهه شاهد این اقدام خواهیم بود. «برد مک‌میلان» کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در شبکه مالی Commonwealth می‌گوید: بنیان‌های اقتصادی آمریکا در حال رشد است و جریان‌های مخالف درحال تخفیف هستند؛ سوال اینجاست که فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره منتظر چیست؟ منتظر صلح جهانی است؟!

وال‌استریت هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کند احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در اجلاس آتی فدرال‌رزرو ۸۰ درصد باشد. با این‌حال، همچنان موانع دست و پا گیری وجود دارد؛ فدرال‌رزرو می‌خواهد منتظر بماند و ببیند آیا نرخ تورم به نرخ هدف یعنی دو درصد می‌رسد یا خیر؟ اما با کاهش قیمت بنزین و دلار قدرتمند، نرخ تورم سالانه در آمریکا نزدیک به صفر است. همچنین با رشد اندک دستمزدها، بسیاری از آمریکایی‌ها هیچ نفعی از بهبود وضعیت اقتصاد کشور نبرده‌اند. نمودارهای بالا نشان می‌دهند شرایط اقتصادی آمریکا عالی نیست، اما به‌نظر می‌رسد شرایط برای افزایش نرخ بهره بانکی مهیا شده باشد.

«جنت یلن» رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد: «در هفته‌های اخیر، اقتصاد کشور در حال بهبود بوده است.» این اظهارات یلن یک معنا می‌تواند داشته باشد و آن این است: اکنون که گزارش اشتغالزایی ماه نوامبر نیز داده‌های خوبی داشته، می توان انتظار داشت که فدرال‌رزرو برای نخستین بار در نزدیک به یک دهه، نرخ بهره بانکی را در نشست ۱۵‌و‌۱۶ دسامبر، از پایین‌ترین سطح تاریخی خود یعنی حدود صفر درصد، افزایش دهد. اما به‌هر ترتیب، این افزایش ناگهانی نخواهد بود و فدرال‌رزرو نرخ بهره‌ را به‌صورت پلکانی افزایش خواهد داد و پس از مشاهده اثرات هر مرحله افزایش نرخ بهره، مرحله بعدی را اعمال می‌کند.

در انتظار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

در انتظار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو