گروه بازار پول: بررسی گزارش آمارهای تغییر قیمت مواد خوراکی در سه ماه پاییز نشان می‌دهد که بیشترین نوسان‌های قیمتی در ماه آبان و کمترین نوسان خوراکی‌ها در ماه آذر بوده است. براساس آمارها از میان یازده گروه مواد خوراکی در آبان ماه تورم ماهانه هشت گروه مثبت بوده است. از بین این گروه‌ها تورم هفت گروه نیز بالاتر از یک درصد بوده است. این روند در آذرماه به‌طور کلی تغییر کرده است. بر این اساس در میان یازده گروه تورم ۶ گروه مثبت بوده که تنها یک گروه تورم بالای یک درصد را تجربه کرده است. گزارش خرده‌فروشی به‌طور هفتگی از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود. این گزارش تغییرات قیمتی یازده گروه مواد خوراکی را در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه مورد بررسی قرار می‌دهد.

کاهش تورم در آذر ماه

آخرین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی در هفته پایانی پاییز سال جاری منتشر شد. این آمارها نشان می‌دهد که در ماه آذر از شدت نوسان‌های مواد خوراکی کاسته شده است. براساس این آمارها در بازه ماهانه آذر از یازده گروه مواد خوراکی تنها تورم یک گروه از یک درصد تجاوز کرده است. طی این مدت تورم دو گروه بدون تغییر مانده و تورم سه گروه نیز منفی بوده است. به این معنی که سطح قیمت‌ها این سه گروه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد که روند پرنوسانی که در ماه آبان در میان مواد خوراکی مشاهده می‌شد، کاهش یافته است. در ماه آذر بیشترین تورم خوراکی مربوط به گروه سبزی‌های تازه بوده است. تورم ماهانه این گروه معادل ۸/ ۱۷ درصد اعلام شده است. این رقم در آبان ماه معادل ۵/ ۲۵ درصد بوده است. این در حالی است که در اولین ماه پاییز تورم این گروه منفی ۲/ ۱ درصد اعلام شده بود. میوه‌های تازه نیز در فصل پاییز نوسان قیمتی بالایی داشت. نرخ تورم این گروه در فصل آذر معادل منفی ۷/ ۱۶ درصد اعلام شد، اما این رقم در آبان ماه مثبت شد و به ۱/ ۶ درصد رسید. در آخرین ماه پاییز نیز تورم این گروه به منفی ۶/ ۰ درصد رسید و باز در مسیر نزولی قرارگرفت. گوشت مرغ یکی از گروه‌هایی بود که در هر سه ماه پاییز روند نزولی قیمتی را طی کرد و تورم ماهانه در هر سه ماه منفی گزارش شده است.

یکی دیگر از گروه‌های پرنوسان دیگر، تخم مرغ است که در آبان ماه تورم این گروه معادل ۴/ ۲۵ درصد گزارش شده بود، اما این رقم در آذرماه به ۹/ ۰ درصد کاهش یافته است. به جز این گروه‌ها، در سایر خوراکی‌ها، نوسان قیمتی به شکل محدودی گزارش شده است. به‌عنوان مثال در گروه چای در هر سه ماه پاییز تورم ماهانه معادل صفر بوده است، روندی که در گروه روغن نباتی نیز مشاهده می‌شود. در گروه لبنیات میزان تورم از ۳/ ۱ درصد تجاوز نکرده است. همچنین دامنه نوسان مواد خوراکی در گروه برنج معادل ۲/ ۳ درصد بوده است.

تغییر قیمتی هفته آخر فصل

آمار‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که تغییرات قیمتی در هفته منتهی به ۲۷ آذر سال جاری باثبات و کاهشی بوده است. این روند در حالی است که برخی گزارش‌ها مدعی بودند با نزدیک شدن به شب یلدا، اقلام برخی خوراکی‌ها افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی تنها تورم هفتگی یک گروه (تخم مرغ) مثبت بوده است. براساس این آمارها تورم هفتگی ۶ گروه معادل صفر بوده و تورم هفتگی ۴ گروه نیز منفی بوده است. در بین گروه‌های کاهشی، بیشترین افت قیمتی مربوط به گروه مرغ بوده است. براساس آمارها طی یک هفته معادل

۴/ ۳ درصد از قیمت گوشت مرغ کاسته شده است.

همچنین در بازه ماهانه نیز کاهش تورم این گروه معادل ۶ درصد بوده است. کاهش قیمت سالانه این کالای نیز معادل افت ماهانه آن بوده است. مطابق آمارها قیمت هر کیلو گوشت مرغ در هفته مورد بررسی معادل ۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. برخلاف گوشت مرغ، در هفته مورد بررسی به سطح قیمتی گروه تخم مرغ افزوده شده است. براساس آمارها تورم هفتگی این کالا معادل ۶/ ۴ درصد بوده است. سطح قیمت‌های این کالا طی یک ماه نیز معادل یک درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه این گروه معادل ۳/ ۸ درصد بوده است. طبق گزارش بانک مرکزی، قیمت هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۲۸ آذرماه معادل ۱۰ هزار و ۱۵۰ تومان بوده است. در این هفته قیمت دو گروه میوه‌ها و سبزی‌ها تازه نیز کاهشی گزارش شده است. براساس آمارها، طی یک هفته ۱/ ۱ درصد از گروه میوه‌های تازه کاسته شده است. این کاهش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز معادل ۵/ ۱ درصد بوده است. در هفته مورد بررسی کاهش قیمت هفتگی ۱/ ۱۲ درصدی انگور، ۱/ ۱ درصدی پرتقال درجه یک و ۶/ ۰ درصدی سیب قرمز تاثیر قابل‌توجهی در منفی شدن تورم این گروه داشته است.

سبزی‌های تازه نیز طی هفته کاهش قیمت ۸/ ۱ درصدی را پشت‌سر گذاشتند. براساس آمارها در هفته آخر پاییز کاهش قیمت هفتگی گوجه فرنگی معادل ۸/ ۱۱ درصد، کدو سبز معادل ۱/ ۳ درصد و لوبیا سبز معادل ۵ درصد عنوان شده است. این اقلام خوراکی تاثیر قابل‌توجهی در منفی شدن تورم این گروه داشته است. کاهش ۸/ ۱۱ درصدی گوجه فرنگی در هفته در حالی است که طی یک ماه ۵۸ درصد به قیمت این کالای پرتقاضا افزوده شده است، اما به‌طور کلی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/ ۶ درصد از قیمت گوجه فرنگی کاسته شده است.

تورم تک‌رقمی در اکثر گروه‌ها

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که از یازده گروه مواد خوراکی تورم نقطه به نقطه ۹ گروه زیر ۱۰ درصد بوده است. مطابق این آمارها تنها دو گروه حبوب با تورم نقطه به نقطه

۸/ ۲۵ درصد و گروه قند و شکر با تورم نقطه‌به‌نقطه ۸/ ۱۰ درصد افزایش قیمت بالاتری را نسبت به سایر گروه‌ها پشت‌سرگذاشتند. براساس آمارهای منتشر شده گزارش خرده‌فروشی، در هفته پایانی پاییز نیز تورم نقطه به نقطه در دو گروه مرغ و میوه‌های تازه نیز منفی بوده است و سطح قیمت‌ها این گروه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است؛ بنابراین می‌توان عنوان کرد در آذرماه نیز فشار تورمی از سوی مواد خوراکی‌ها بر شاخص کل مصرف‌کننده اعمال نمی‌شود و این روند می‌تواند مهر تاییدی بر تک‌رقمی شدن تورم نقطه به نقطه آذرماه باشد. براساس آمارها گروه مواد خوراکی و آشامیدنی در شاخص بهای مصرف‌کننده معادل ۲۸ درصد از وزن کل را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین تغییرات این گروه تاثیر قابل‌توجهی در تورم کل دارد.

کارنامه خوراکی‌ها در پاییز