گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت ملایم 3/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که بیشتر صنایع با این روند همراهی کرده و تغییرات چندانی را شاهد نبودند. شاخص کل که در ابتدای معاملات به کمک نمادهای گروه بانکی مثل «وبملت» روند صعودی در پیش گرفته بود، در ساعات میانی معاملات روند خود را با توجه به اثر منفی شرکت‌های پتروشیمی تغییر داد و منفی شد.
از سوی دیگر، پایین ماندن ارزش معاملات در حدود ۱۶۰ میلیارد تومان همچنان نشان از عدم پویایی بازار سرمایه دارد. در واقع، عدم تصمیم‌گیری در خصوص حذف قواعد جدید معاملاتی با توجه به وجود طرفداران و مخالفان فراوان، عامل اصلی این فضا است. البته با نزدیک شدن به پایان سال، معمولا به‌طور تاریخی رکودی نسبی در بازار سرمایه ایجاد می‌شود که می‌تواند دلیلی مضاعف بر وضعیت فعلی باشد. به علاوه‌ نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار که همچنان بالای ۷ مرتبه و نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است، نشان می‌دهد تا پایان سال رشد قیمتی چندانی را در بازار شاهد نخواهیم بود.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند منفی خود را ادامه دادند. آن دست از نمادهای این گروه که متاثر از افزایش نرخ خوراک بود با تعدیل منفی، روند نزولی در پیش گرفته‌اند و با توجه به اثرگذاری قابل توجه روی شاخص کل، مسیر بازار را نیز تعیین کردند. «تاپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که عمدتا توسط سهامداران حقیقی معامله شد.
گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند منفی خود را ادامه داد. «پارسان» به عنوان موثرترین نماد منفی بر شاخص کل، بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داده بود که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند.
از سوی دیگر، بانکی‌ها بر خلاف روند بازار حرکت صعودی خود را ادامه دادند. احتمال افزایش سرمایه در برخی نمادهای این گروه و همچنین امید به بهبود وضعیت آنها در پی رفع تحریم‌ها عوامل اصلی رشد روزهای اخیر گروه بانکی به شمار می‌آید. اگرچه افزایش سرمایه در بعضی گروه‌های صنعتی اثر چندانی بر سودآوری ندارد، اما در این گروه با توجه به افزایش توانایی بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات در پی افزایش سرمایه، احتمال افزایش سودآوری را تقویت می‌کند. «وبملت» به عنوان موثرترین نماد مثبت بر شاخص کل، بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار گرفت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشتند.
اما گروه فلزات اساسی بار دیگر به مسیر نزولی بازگشت. با توجه به پیش بینی‌های موجود در خصوص بهبود وضعیت صنعت و رشد اقتصادی در سال آینده، معاملات در بورس کالا روند مناسبی را طی هفته‌های اخیر شاهد بوده که می‌تواند بر بهبود وضعیت شرکت‌های این گروه و گروه کانه‌های فلزی اثرگذار باشد. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور بسیار فعال سهامداران حقوقی به‌ویژه در نقش خریدار به خود اختصاص داد. همچنین، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند منفی خود را ادامه دادند. بیشتر نمادهای این گروه از جمله‌ سرمایه‌گذاری‌هایی به شمار می‌آیند که از نرخ خوراک اثر می‌پذیرند و در نتیجه مشابه شرکت‌های پتروشیمی روز منفی را پشت سر گذاشتند. «وامید» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که عمده این معاملات به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد.
از سوی دیگر، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را تغییر داد و برای دومین روز متوالی مثبت شد. «کروی» با نسبت قیمت به درآمد حدود ۵، روز مثبتی را سپری کرد که بیشترین تاثیر را بر مثبت بودن این گروه داشت. همچنین، «کچاد» با معامله بلوکی میان سهامداران حقوقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
در این شرایط، مخابرات روند کم نوسان خود را ادامه داد. «اخابر» که تنها ۰۶/۰ درصد افت قیمت را شاهد بود، با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار مواجه شد.
اما گروه سیمانی روند منفی خود را ادامه داد. «ستران» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود.
خودرویی‌ها نیز روند منفی خود را ادامه دادند. «خبهمن» در غیاب «خودرو» توانست بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص دهد. این نماد در حالی روز مثبتی را سپری کرد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها برای دومین روز متوالی مثبت شدند. «وساپا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور کامل سهامداران حقیقی در اختیار داشت.

حرکت صنایع هم‌جهت با بورس

حرکت صنایع هم‌جهت با بورس